۰ نفر

کاهش صف متقاضیان وام ازدواج با طرح ضربتی

۱۶ شهریور ۱۳۹۶، ۶:۴۲
کد خبر: 217258
کاهش صف متقاضیان وام ازدواج با طرح ضربتی

در یکی از محله‌های جنوب شرق تهران هنوز در خانه والدین‌شان زندگی می‌کنند و روزگارشان را ساده می‌گذرانند. سه ماه پیش عقد کرده و برای مخارج جهیزیه و عروسی، روی وام 20 میلیون تومانی ازدواج، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین، ایران نوشت: محسن، داماد 28 ساله، به چند بانک برای ثبت‌نام وام مراجعه کرده و می‌گوید:«بانک به بانک شرایط‌‌شان فرق می‌کرد. آخرین بانکی که رفتم، از بقیه آسان‌تر می‌گرفت. ولی آن هم گفت باید دو تا ضامن داشته باشید که اعتراض جدی کردم.» او ادامه می‌دهد: «صحبت کردم و گفتم در شرایط بانک مرکزی هم آمده که یک ضامن کفایت می‌کند، کلافه شده بودم که گفتند یک ضامن کافی است.» آقای داماد، بتازگی برای وام ثبت‌نام کرده اما بهاره، عروس جوان هنوز نتوانسته است کارش را به پیش ببرد. او می‌گوید:«من هنوز گیر ضامن هستم. یک ضامن پیدا کردم که کارمند رسمی سپاه بود، فیش حقوقی داشت اما گواهی کسر از حقوق نداشت که قبول نکردند. بیشتر خانواده‌ام شغل آزاد دارند و این قسمتش سخت است.» او درباره مبلغ وام‌ها می‌گوید:«ما می‌خواهیم ساده عروسی بگیریم. با این حساب واقعاً این میزان وام خوب است، من با 10 تومن کل سرویس چوب را می‌گیرم و محسن هم پول ورودی تالار را می‌دهد. قسط 220 هزار تومانی هم سخت نیست. سه میلیون تومان قبلی، واقعاً خیلی پایین بود و زیاد به دردمان نمی‌خورد.»

گفت‌و‌گوی این زوج نشان می‌دهد که در پی طرح ضربتی بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج، توانسته‌اند کارهایشان را با سرعت زیادی پیش ببرند؛ اگرچه  داماد، حرف از متفاوت بودن شرایط بانک‌ها با یکدیگر، درخواست دو ضامن و تأکید بر گواهی کسر از حقوق برای ضامن می‌زند. البته در دستورالعمل بانک مرکزی تأکید شده است که بانک‌ها می‌توانند به صلاحدید خود و بنابر صلاحیت مشتری، از چند روش مختلف برای دریافت ضمانت استفاده کنند، حتی در بند پنجم آمده است:«ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.» اما بانک‌ها ترجیح می‌دهند همه از ضامن کارمند با گواهی کسر از حقوق مطمئن شوند تا با میزان بالای تسهیلات، مشکلات بانکداری بیشتر نشود. با تمام اینها، آمار جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که با گذشت 6 هفته از مردادماه شروع طرح ضربتی، 310 هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده است در حالی که در 4 ماه ابتدایی سال، 332 هزار فقره وام پرداخت شده بود.

پیچ‌ها و گذشتن از وام؛ در روزگاری نه چندان دور

سمیه، حدود سه سال از شروع زندگی مشترکش می‌گذرد، پسرش 6 ماهه است و در پاکدشت زندگی می‌کند. پدرش حوالی سید خندان، دکه گل فروشی دارد و هزینه کل جهیزیه اش، 20 میلیون تومان شده است.«ما رسم داریم سرویس مبل و خواب، یک تخته فرش و یخچال را خانواده داماد بخرند. لوازم صوتی و تصویری هم که همیشه با داماد است. با وجود این خرج جهیزیه بالاخره سخت بود. آن زمان به سه میلیون وام واقعاً نیاز زیادی داشتیم، آخر سر همسرم توانست دریافت کند اما من نتوانستم ضامن جور کنم و از خیرش گذشتم.

ولی برای همان سه میلیون هم که فقط به یک یخچال رسید، خیلی دوندگی کردیم و در سال 93، 6 ماهی طول کشید تا توانستیم وام بگیریم.» البته آن زمان هم صحبت از بالا رفتن میزان وام ازدواج مطرح شده بود، اما به میزان 5 میلیون تومان برای هریک از زوجین، با شرایطی خاص و سخت؛ مثلاً وام به جوان‌های زیر 25 سالی تعلق می‌گرفت که پدرشان در قید حیات نباشد. اما در نهایت، در اسفندماه سال 95، نمایندگان مجلس مقرر کردند که وام ازدواج به 20 میلیون تومان افزایش یابد. اما صرفاً افزایش وام، کافی نبود. علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، در 27 تیرماه گفته بود: «در حال حاضر صف نیم میلیونی برای دریافت وام ازدواج داریم و بانک مرکزی از یک ماه گذشته بررسی کارشناسی را برای از بین بردن این صف آغاز کرده است.» سه روز بعد، طرح عملیات ضربتی پرداخت وام ازدواج آغاز شد و تا کنون، با قوت پیش رفته است. این در حالی است که در روزگاری نه چندان دور، اوضاع به شکل دیگری بود.

مهدیه، دختر 25 ساله‌ای است که برای کودکی یک ساله مادری می‌کند و در سال 92، جشن عروسی‌اش را برگزار کرده بود. او، از جوان‌هایی بود که در پیچ و خم بانک‌ها زیاد گرفتار شد و بعد از عروسی، وام به دستش رسید. «اسفند 91 عقد کردیم، از فروردین برای وام ازدواج اقدام کردیم، عروسی‌مان اواسط بهمن 92 بود و چند هفته بعد، وام به دستمان رسید. اما باز هم به دردمان خورد و قرض‌هایمان را دادیم. امیدوارم برای عروس و دامادهای الان، کار اینقدر سخت نباشد.»