۰ نفر

کدام قراردادهای خارجی حاصل برجام است؟

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۶
کد خبر: 213810
کدام قراردادهای خارجی حاصل برجام است؟

در حالی که ایران به دلیل بدعهدی آمریکا نتوانسته به طور کامل از مزایای توافق هسته ای برخوردار شود اما طی ۱۸ ماه گذشته قراردادهای نهایی و اولیه مهمی را با شرکت های خارجی به امضا رسانده است.

به گزارش بلومبرگ، ایران آنگونه که انتظار داشت، بعد از اجرای برجام شاهد سیل ورود سرمایه گذاران خارجی نبوده، اما میلیاردها دلار دارایی ای که بعد از لغو تحریم ها آزاد شده، احتمالا به این کشور کمک خواهد کرد تا تاثیرات ناشی از هرگونه تخطی احتمالی آمریکا از برجام را تقلیل دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، از سال گذشته یعنی زمانی که تحریم ها علیه ایران لغو شد، فضای حاکم بر بازار ایران تغییر کرد و علاقمندی سرمایه گذاران خارجی برای حضور در این کشور بیشتر شد. اکنون با وضع تحریم های جدید از سوی دونالد ترامپ علیه ایران و گلایه های گاه و بیگاه او از عدم پایبندی ایران به روح برجام، سوالی که مطرح است اینجاست که آیا توافق برجام خواهد توانست به حیات خود ادامه دهد یا نه. آنچه در این میان حائز اهمیت است، حمایت سایر طرف های برجام (چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس) از برجام است که شرکت های آنها تاکنون مسئول بخش عمده ای از پول سرمایه گذاری شده در ایران بعد از برجام بوده اند.

صنم وکیل، عضو اندیشکده چتهم هاوس در لندن در این باره گفت: «جامعه تجار در این کشورها دارند به دولت هایشان فشار می آورند که دسترسی به بازار ایران را حفظ کنند.» در عین حال، اکثر این دولت ها «در حال پذیرش این واقعیت هستند که به حاشیه راندن و انزوای ایران به نفع آنها نیست.»

در اینجا بد نیست اشاره ای داشته باشیم به برخی از قراردادهای نهایی و اولیه ای که در طی 18 ماه گذشته بین شرکت های خارجی و ایرانی منعقد شده است:

انرژی و برق

-قرارداد توتال و سی ان پی سی چین به ارزش 5 مییلیارد دلار برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی.

-موافقتنامه اولیه شرکت اس کی ای اند سی کره جنوبی به ارزش 1.6 میلیارد یورو با شرکت مهندسی و عمران نفت ایران جهت ارتقاء ظرفیت پالایشگاه تبریز.

-قرارداد شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه با وزارت نیروی ایران به ارزش 4.2 میلیارد دلار برای ساخت 7 نیروگاه گازی.

-توافق 1.2 میلیارد دلاری شرکت سینوپک چین با شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای توسعه فاز یک پالایشگاه آبادان در استان خوزستان.

-موافقتنامه رویال داچ شل برای ارزیابی 3 میدان بزرگ نفتی و گازی ایران از جمله آزادگان و یادآوران در نزدیکی مرز با عراق

-موافقتنامه گروه ام ای سی آی سوئیس با دولت ایران برای ساخت یک مجتمع تولید برق بادی 750 میلیون یورویی در شمال ایران.

حمل و نقل

-قرارداد 660 میلیون یورویی شرکت رنو با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و شرکت پرتو نگین ناصح، وارد کننده محصولات رنو جهت سرمایه گذاری مشترک و افزایش تولید خودرو در ایران.

-موافقتنامه شرکت فولکس واگن با ماموت خودروی ایران برای فروش دو مدل خودرو در ایران.

-قرارداد سرمایه گذاری مشترک 400 میلیون یورویی پژو سیتروئن و ایران خودرو برای ارتقاء یک کارخانه خودروسازی. این شرکت فرانسوی همچنین موافقتنامه ای با شرکت سایپا برای سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی در زمینه تولید و تحقیق و توسعه امضا کرده است.

-شرکت بوئینگ و شرکت هواپیمایی آسمان یک قرارداد 3 میلیارد دلاری برای فروش 30 فروند هواپیمای 737 مکس جت منعقد کرده اند. این شرکت آمریکایی همچنین یک قرارداد 16.6 میلیارد دلاری با شرکت ایران ایر برای فروش 80 فروند هواپیما منعقد کرده است.

-شرکت ای تی آر قراردادی برای فروش 20 فروند هواپیمای توربوپراپ به ارزش 536 میلیون دلار با ایران ایر منعقد کرده است.

-گروه ایرباس قراردادی برای فروش 100 فروند هواپیما به ارزش حدود 19 میلیارد دلار به ایران منعقد کرده است.

-شرکت آلستوم موافقتنامه اولیه ای برای ساخت قطار و واگن مترو در ایران منعقد کرده است.

-شرکت ترانس مش هولدینگ روسیه یک قرارداد 3 میلیارد دلاری برای تولید مشترک واگن به امضا رسانده است.

-شرکت زیمنس قراردادی به ارزش حداقل 1.5 میلیارد یورو برای ساخت واگن و ارتقاء ریل های راه آهن در ایران منعقد کرده است.

صنایع

-شرکت سی آر ای سی چین موافقتنامه ای به ارزش 2 میلیارد دلار با شرکت ایران آلومنیوم (ایرالکو) برای آغاز فعالیت یک واحد صنعتی در استان مرکزی منعقد کرده است.

مخابرات

-گروه ام تی ان آفریقای جنوبی توافق کرده که 49 درصد از سهام یک سرویس دهنده اینترنتی در ایران را به ارزش 540 میلیون رند (40 میلیون دلار) خریداری کند. این شرکت همچنین به دنبال سرمایه گذاری 750 میلیون دلاری در یک پروژه فیبر نوری در ایران است.