۰ نفر

ویژگی‌های امنیتی اسکناس ۱۰۰۰تومانی جدید چیست؟

۴ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸
کد خبر: 201899
ویژگی‌های امنیتی اسکناس ۱۰۰۰تومانی جدید چیست؟

۱۱ ویژگی امنیتی اسکناس جدید هزار تومانی با طرح حافظیه شیراز را بشناسید.

 توزیع اسکناس ۱۰ هزار ریالی از روز چهارشنبه گذشته ۲۴ خرداد ماه سال جاری به طور همزمان در تهران و سایر استان‌ها آغاز و توزیع ۷ میلیون برگ معادل ۷۰ میلیارد ریال اسکناس ۱۰ هزار ریالی در مرحله اول انجام شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایبِنا، طبق برنامه‌ریزی‌ها این اسکناس به میزان بیشتری منتشر و توزیع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود مرحله بعدی انتشار اواخر تیرماه تا سقف ۲۰ میلیون قطعه اسکناس باشد.

بر این اساس ۱۱ ویژگی اسکناس‌های جدید ۱۰ هزار ریالی جدید به شرح زیر است:

۱- واترمارک

تصویر سه بعدی پرتره حضرت امام (ره) به صورت مخفی در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

۲- الکتروتایپ

یک نوع واترمارک بسیار روشن که بصورت عدد یک و در مقابل نور قابل رویت است.

۳- نخ امنیتی پنجره‌ای

این نوع نخ به گونه‌ای درون کاغذ قرار گرفته که قسمتی از آن نمایان و قسمتی دیگر در بطن کاغذ مخفی است و با قرار دادن اسکناس از پشت در مقابل نور تمام نخ دیده می‌شود. نخ امنیتی پنجره‌ای این اسکناس از نوع هولوگرام بوده و عبارت ۱۰۰۰۰ ریال به صورت فارسی و لاتین بر روی نخ نوشته شده است.

۴- ریز نوشته (میکروپرینت)

نوشته‌های بسیار ریزی که با ابزار بزرگ نمایی قابل رویت هستند و تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها است.

۵- طرح زمینه خطی

طراحی کلیه اسکناس‌ها به صورت خطی و با استفاده از سیستم طراحی امنیتی انجام می‌شود. در این نوع طراحی هر خط حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است، در صورتی‌که در نمونه‌های جعلی خطوط از ترکیب نقطه‌های رنگی تشکیل شده‌اند که با ذره بین قابل رویت است.

۶- طرح خطی سه بعدی (مدالین)

طراحی خطی ویژه‌ای که در آن نقش‌ها به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

۷- طرح مکمل

طرح مکمل در این اسکناس به صورت عدد یک است. در این طرح عدد یک به گونه‌ای طراحی شده که قسمت‌هایی از طرح در رو و قسمت‌های دیگر پشت اسکناس چاپ شده است که در مقابل نور همدیگر را تکمیل و عدد یک را می‌سازند.

۸- چاپ برجسته

چاپی است که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است. پرتره، نوشته‌ها و تصویر مخفی روی اسکناس به این روش چاپ شده است.

۹- طرح مخفی

طرحی است که در چاپ برجسته به صورت مخفی قرار داده شده و با قرار دادن اسکناس در راستای چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور نمایان خواهد شد.

۱۰- ریز چاپ برجسته

نوشته‌های بسیار ریزی که به صورت برجسته چاپ می‌شوند و با ابزار بزرگ نمایی قابل رویت هستند. تنها دستگاه‌های چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها است.

۱۱- علامت مخصوص روشندلان

علامت مخصوصی است که توسط چاپ برجسته ایجاد می‌شود. این علامت معمولا در گوشه اسکناس به طور برجسته چاپ شده است تا شناسایی مبلغ اسکناس توسط افراد نابینا به آسانی و با لمس آن مقدور باشد.