۰ نفر

۹۰ درصد ملاقات‌های خارجی اقتصادی است

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۳
کد خبر: 189481
۹۰ درصد ملاقات‌های خارجی اقتصادی است

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه گفت: از سال 93 تاکنون 90 درصد مذاکرات و ملاقات‌های ایران با کشورهای هدف در بخش اقتصادی متمرکز بوده است.

مرتضی سرمدی در آئین برگزاری همایش تقدیر از صادرکنندگان تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق  با بیان این‌که اصلی‌ترین مأموریت سفرا و کارشناسان اقتصادی در ملاقات‌های بین‌المللی شناساندن شرکت‌های توانمند داخلی به سایر کشورها است، افزود: تلاش برای حل مشکلات شرکت‌ها ادامه دارد و وزارت امور خارجه در رفع مشکلات شرکت‌های داخلی که در خارج از کشور فعال هستند از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با بیان این‌که صدور خدمات فنی و مهندسی شاید به اندازه صادرات کالا در جهت تولید و اشتغال نقش نداشته باشد، اظهار کرد: بی‌تردید در پروژه‌های خارج از کشور نشان از اقتدار و حیثیت و توان جمهوری اسلامی دارد و آثار آن به‌طور قطع بیش‌تر از صدور کالا به خارج از کشور است.

سرمدی با اشاره به برجام به عنوان نخستین بحث وزارت خارجه در دولت یازدهم گفت: برجام مانع بزرگی را از سر راه اقتصاد کشور در فعالیت‌های اقتصادی خارجی برداشت تا بتوانیم از همه امکانات و ابزارها برای تثبیت حضور خود در بازارهای جهانی استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی بیان کرد: همسایگان جمهوری اسلامی، کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز، آسیای غربی، آفریقا و آمریکای لاتین از جمله کشورهای هدف برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی هستند و دیپلماسی اقتصادی نیز به عنوان یک اولویت در دولت یازدهم و به عنوان اصلی‌ترین دستور کار وزارت امور خارجه است.

وی با اشاره به این‌که یکی از آسیب‌های منطقه ما برای فعالیت‌های اقتصادی، امنیتی شدن منطقه است، افزود: ایجاد جنگ و ناامنی در منطقه سبب خواهد شد تا احساس عدم امنیت به عنوان یکی از پارامترهای منفی برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه مطرح شود.

سرمدی ادامه داد: تمام تلاش ما این است تا با برقراری برجام و فعالیت‌های دیپلماسی تلاش کنیم، فضا به گونه‌ای متناسب شود تا ضمن کاهش ایران‌هراسی، از امنیتی شدن منطقه که از اهداف اصلی دشمنان است جلوگیری شود.

قائم‌ مقام وزیر امور خارجه با اشاره به این‌که مجموعه مناقصه‌های موجود در خارج از کشور از طریق سفارت خانه‌های جمهوری اسلامی به شرکت‌های داخلی اطلاع رسانی می‌شود تا امکان حضور شرکت‌های توانمند داخلی در صنایع آب و برق در خارج از کشور فراهم شود افزود: باید برنامه‌ریزی شود تا در سفرهای خارجی مقامات ارشد، تعدادی از شرکت‌های توانمند داخلی نیز برای معرفی به بازار جهانی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که شرکت‌های ایرانی باید به صورت کنسرسیوم در مناقصه‌های خارجی شرکت کنند، اظهار کرد: حضور به صورت کنسرسیوم قدرت رقابت با شرکت‌های خارجی را افزایش داده و ورود به مناقصه‌ها و گرفتن پروژه‌ها را آسان‌تر می‌کند.