۰ نفر

امضای ۱۴ سند همکاری بین تهران و مسکو

پوتین و روحانی در کرملین دیدار کردند

۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۰
کد خبر: 184619
پوتین و روحانی در کرملین دیدار کردند

کاخ کرملین مقر ریاست جمهوری روسیه روز سه شنبه میزبان نهمین دیدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور و حسن روحانی همتای ایرانی شد که قرار است به صورت جامع روابط دوجانبه و منطقه ای دو کشور و همچنین مسائل مهم بین المللی را بررسی کنند.

این دیدار در چارچوب برنامه های سفر دو روزه روحانی بنا به دعوت رسمی رئیس جمهوری روسیه به مسکو با حضور شماری از اعضای هیات بلندپایه و مهدی سنایی سفیر ایران و پس از ادای گارد احترام به رئیس جمهوری ایران همراه با استقبال پوتین آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، پوتین در این دیدار اظهار کرد: ایران همسایه خوب و شریک باثبات و مطمئنی برای روسیه است.

وی اظهار کرد: روسیه و ایران سال های طولانی با یکدیگر روابط دارند و از مناسبات دیپلماتیک با پیشینه بیش از 500 سال برخوردارند.

رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد: مسکو و تهران در تمامی مذاکرات و تمامی راستا ها با یکدگر همکاری دارند که شامل امور بین المللی، حل مسائل بسیار دشوار در این عرصه و اقتصادی می شود.

پوتین همچنین با تاکید بر اینکه در دوران تازه نیز در تمامی این عرصه ها به نتایج چشمگیری دست یافته ایم، به افزایش 70 درصدی مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2016 نسبت به سال 2015 اشاره کرد.

وی گفت: این دستاورد در حالی حاصل شده که شرایط اقتصادی پیچیده کنونی بی سابقه است و پیشرفت ایجاد شده تا حد زیادی با تلاش های رئیس جمهوری ایران و دولت روسیه به دست آمد.

رئیسان جمهوری ایران و روسیه در این دیدار همچنین بیانیه مشترک پیش بسوی همکاری های جامع راهبردی را که در برگیرنده فراگیری اهمیت، سطح و اهداف تعیین شده روابط دو کشور است، را صادر و منتشر می کنند.

همچنین در جریان دیدار سران، 14 سند همکاری در بخش های مختلف از جمله کنسولی، گردشگری، اقتصادی، ارتباطات، حقوقی و قضایی در کاخ کرملین امضا شد.

روحانی که در صدر هیاتی بلندپایه عصر دیروز دوشنبه بنا به دعوت پوتین وارد مسکو شد، در نخستین برنامه با دیمیتری مدویف نخست وزیر روسیه دیدار و در باره همکاری های دو کشور مذاکره کرد.

تاکید بر گسترش فراگیر روابط دوجانبه به ویژه اقتصادی و ارتقای تعامل بین المللی-منطقه ای از تاکیدهای دو مقام بلندپایه ایران و روسیه در این دیدار بود.

روحانی امروز نیز با حضور پای آرامگاه سرباز گمنام در باغ الکساندورف نزدیک کاخ کرملین، به مقام مدافعان وطن روسیه تاج گل نثار کرد.

رئیس جمهوری اسلامی همچنین امروز با حضور در دانشگاه دولتی مسکو پس از دریافت دکترای افتخاری در باره مسائل منطقه ای و بین المللی برای مسئولان، استادان و دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.

نشست با ایرانیان و بررسی مسائل با هدف طرح دیدگاهها و مشکلات نیز در برنامه حضور دو روزه رئیس جمهوری اسلامی در مسکو قرار دارد و امشب نیز سفر هیات ایرانی به روسیه پایان می یابد.

هیات ریاست جمهوری شامل شماری از مقام های بلندپایه از جمله وزیران امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کل بانک مرکزی است و همچنین نمایندگان و فعالان بخش خصوصی و اقتصادی روحانی را همراهی می کنند که در حاشیه آن مذاکرات بین طرفین انجام شده است.

با توجه به جایگاه ویژه منطقه ای و بین المللی ایران و روسیه، توسعه همکاری های دو کشور در سطوح دو جانبه و نیز تعامل هدفمند و ثبات بخش قدرت های اصلی منطقه برای ارتقای ثبات و امنیت‌، همکاری های چندجانبه و بین المللی، مقابله با تروریسم و سایر تهدیدها در خاورمیانه و مناطق پیرامونی از اصلی ترین محورهای همکاری های تهران و مسکو است.

رئیسان جمهوری ایران و روسیه در سال های فعالیت دولت تدبیر و امید، هشت ملاقات به صورت دو جانبه یا در حاشیه نشست های بین المللی داشته اند و همچنین تبادل هیات های بلندپایه، ویژگی های راهبردی به مناسبات دو کشور داده است.