۰ نفر

اختراع پارادوکس ژورنالیستی برای زبان مشترک دو مسئول؛

اتحاد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در طرح حمایت تولید

۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۳۶
کد خبر: 159447
اتحاد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در طرح حمایت تولید

این روز ها فضای رسانه ای کشور شاهد بیرون زدن پاره ای از سوء تفاهم ها و یا کج فهمی برخی ارباب جراید در بازتاب دیدگاه مردان اقتصادی دولت یازدهم است.

بعضی از رسانه ها آگاهانه یا نا آگاهانه تلاش می کنند در مطالبی که از طرف یکی از مسؤلان مطرح می شود به هر ترتیبی شده جمله یا عبارتی را پیدا کنند که ظاهرش با بیان یکی  دیگر از مسؤلان متفاوت باشد. به دنبال آن با شتابزدگی و تیترهای پر طمطراق آنرا به عنوان یک اختلاف نظر جدی میان اعضای کابینه دولت مطرح می کنند تا شاید کاشف این پارادوکس ژورنالیستی خود ساخته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از نمونه های بارز این موضوع مطالبی است که به تازگی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای گفتگو مطرح کرده است.

طیب نیا در تاکید و حمایت از مواضع رئیس کل بانک مرکزی در مورد طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط اشاره داشته که به رغم عملکرد مثبت نظام بانکی بعضی از بانکها عملکرد قابل قبول نداشته اند . مخصوصا در مورد بانک های دولتی که این فعالیت را با تمام امکانات باید با جدیت دنبال کنند.

وزیر اقتصاد دولت در دفاع از طرح موسوم به حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط گفته است: وزارت صنعت، معدن و تجارت نزدیک به هفت هزار واحد تولیدی  را برای تزریق نقدینگی شناسایی کرده است. بانکها نیز باید به طور کامل به تعهد خود در این طرح عمل کنند.

جالب اینکه در چند روز قبل از آن نیز رئیس کل بانک مرکزی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفته است: اگر بنگاهی بتواند در صورت تامین سرمایه در گردش از نظام بانکی، تولید اقتصادی و قابل قبولی داشته باشد حتما بانک ها باید در مورد آن اقدام کنند و این بنگاه ها از کلیه ممنوعیت های مربوط به چک برگشتی، مطالبات لا وصول، صورت های مالی حسابرسی شده و غیره مستثنی هستند. 

از سویی دیگر سیف ، درباره تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی با اعتقاد به اینکه " مشکل واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی " نیست معتقد است: با مُسکن بیماری درمان نمی شود،کمبود نقدینگی برای بنگاه ها نیز این گونه است. تا مشخص نشود، علت عدم کارآیی و کاهش ظرفیت تولیدی یک کارگاه چیست، تزریق سرمایه در گردش تنها معضل را به تعویق می اندازد.

به گفته سیف زنجیره ای از حلقه های علت و معلولی در نهایت می تواند منجر به استمرار تولید و اشتغال شود و یکی از آن حلقه ها سرمایه در گردش است. تا مسئله اصلی شناسایی و برطرف نشود، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش به تنهایی راه به جایی نمی برد. ممکن است، بنگاهی به علت شرایط نامناسب فضای کسب و کار نتواند به صورت اقتصادی فعالیت نماید. چه نهاد و دستگاهی مسؤل نظارت و رفع مشکلات اصلی اینگونه بنگاه ها است؟ چه میزان از مشکلات به تغییرات پی در پی و پرهزینه مقررات مربوط می شود؟ 

رئیس کل بانک مرکزی معتقد است: این موارد و ده ها عامل دیگر باعث می شوند تا هزینه های تولید افزایش یافته و بنگاه نتواند به صورت اقتصادی فعالیت نماید،  در نتیجه با زیان های پی در پی و کمبود نقدینگی مواجه شده و "همه خیال می کنند"، تنها مشکل، کمبود منابع بانکی است.

سیف می گوید: تامین نقدینگی برای این بنگاه منجر به  هدر رفتن منابع بانکی و به معنای تخصیص غیر بهینه منابع محدود تسهیلاتی نظام بانکی است. تا ایرادات و موانع اصلی فعالیت در اینگونه واحدها برطرف نشود، تامین نقدینگی مانند مسکنی است که اثرش به سرعت از بین رفته و بنگاه دوباره به شرایط اولیه باز می گردد. در چنین حالتی تسهیلات مذکور نیز به حجم مطالبات لاوصول سیستم بانکی اضافه خواهد شد.

در طرح حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط  از  بانکها خواسته شده است  تا ۱۶ هزار میلیارد تومان برای توزیع بین ۷۶۰۰ واحد تولیدی فراهم کنند.

باید دید در شرایط حاضر که بیش از هر وقت دیگری کشورمان نیازمند وحدت و هماهنگی بین مسؤلین نظام است چه کسانی از اختلاف نظر بین آن ها  سود می برند.