۰ نفر

اقتصاد آنلاین در گفت وگو با یک استاد دانشگاه بررسی کرد:

افزایش ریسک ورشکستگی شرکت‌ها بخاطر الزام اجباری دولت/ آیا ملی مس و سنگ آهنی های بورس ضامن خودرویی‌ها می‌شوند؟

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۹
کد خبر: 158723
افزایش ریسک ورشکستگی شرکت‌ها بخاطر الزام اجباری دولت/ آیا ملی مس و سنگ آهنی های بورس ضامن خودرویی‌ها می‌شوند؟

یک استاد دانشگاه گفت:دولت از تجربه فولاد و خوزستان و فولاد اکسین اهواز عبرت بگیرد و زمینه ورشکستگی چند شرکت بزرگ بوسی را فراهم نکند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است ضمانت شرکت هایی مثل ملی صنایع مس یا فولاد سازان و معدنی ها برای شرکت های خودرویی در قراردادهای بین المللی امری فارغ از میزان رقم آن  خلاف و احتمال ورشکستگی شرکت های ضامن نیز بعید نیست.

محمد رضا صادقی مقدم، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به شائبه ضمانت خودروسازان از سوی شرکت هایی همچون گل گهر و ملی مس در قراردادهای بین المللی گفت: بعید می دانم که دولت این الزام را بوجود آورده باشد؛ اما در خصوص طرح انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور گویا قرار است که شرکت هایی مثل  گل گهر ،چادر ملو  و ملی مس ضمانت های لازم برای متولیان این امر فراهم آورند.

وی با بیان اینکه  ضمانت شرکت های مذکور برای خودرویی ها و یا برای متولیان طرح آبرسانی خلاف و امری اشتباه است، تصریح کرد:وقتی مجموعه هایی مثل ملی مس که حتی زیر مجموعه شرکت های خودرویی نیز محسوب نمی شود و هیچ رابطه کنترلی وحسابرسی بین یکدیگر برقرار نیست بطور حتم در خصوص مسائل مالی نیز دچار مشکلات متعدد می شوند.

کارشناس شرکت سرمایه گذاری ملی ایران به مسئله فولاد خوزستان و فولاد اکسین اشاره و اظهارداشت:در این موضوع نیز فولاد مبارکه به اجبار ضمانت فولاد اکسین را پذیرفت که همچنان با یکسری از مشکلات و ناهماهنگی ها دست و پنجه نرم می کنند.

صادقی مقدم یادآور شد : تضامین این شرکت ها در بحث مالی بر روی حساب های انتظامی آنها می نشیند از این رو ریسک بالایی برای این شرکت ها به همراه خواهد داشت.

وی در پایان گفت: بهتر است دولت شرایط مناسب تری را برای اخذ ضمانت در قراردادهای بین المللی تعبیه کند.