۰ نفر

ندیمی: راه مبارزه با فساد رفع ضعف های قانونی، مدیریتی و نظارتی است

۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 154367
ندیمی: راه مبارزه با فساد رفع ضعف های قانونی، مدیریتی و نظارتی است

قانون، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وجود هرگونه ضعف در قانون، مدیریت یا نظارت و کنترل را منشا فساد در کشور دانست و گفت: اعمال بهتر مدیریت، اصلاح قوانین و جدیت در نظارت، ساختار فساد را تغییر می دهد.

معاون اول رییس جمهوری سیزدهم شهریورماه نیز در شصت و یکمین همایش سراسری سازمان حراست کل کشور اعلام کرد «متاسفانه فساد در کشور، سیستمی شده است».

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا،‌ «اسحاق جهانگیری» گفت: فساد به شکل موریانه ای به جان جمهوری اسلامی افتاده است و به اعتماد مردم آسیب می رساند و اگر این سرمایه آسیب ببیند، سرمایه های دیگر کارساز نیست.

فساد سیستمی به حالت نهادینه شدن آن در نهادها و سازمان های یک کشور اطلاق می شود.

رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بیستم شهریورماه نیز در نشست شورای اداری استان بوشهر وجود دغدغه نسبت به فساد سیستمی را «درست» دانست و گفت: فساد سیستمی در گذشته بوده است و اکنون نیز دولت ادعا نمی کند فسادی وجود ندارد. مهم این است که وقتی دولت متوجه این امر شد، عکس العمل نشان داد.

در این پیوند، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد هرچه پایش و دسترسی به اطلاعات بیشتر باشد، فساد کمتر رخ می‌دهد.

«ابوذر ندیمی» گفت: باید نظارت‌ها قوی تر و مکانیزه شود، اطلاعات و آمار نیز فقط برای ارزیابی‌ها و نه برای منفعت‌طلبی افراد قابل دسترسی باشد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای کنترل سیستمی فساد باید ورودی و خروجی پول را کنترل کنیم. در شرایطی که 20 میلیارد دلار یا بیشتر قاچاق کالا به کشور داریم اگر این رقم در 35 هزار ریال نرخ ارز ضرب شود، پای صدها هزار میلیارد ریال به میان می آید که منشا رانت می شود.

وی افزود: این کالاها به دلار وارد می شود، در داخل به ریال تبدیل و دوباره به دلار برگردانده می شود. از رهگذر پول های ورودی و خروجی رانت ها شکل گرفته و قدرتمندتر می شوند اما با نظارت و کنترل مبالغ ورودی و خروجی، قاچاق موضوعیت خود را از دست می دهد.

ندیمی ادامه داد: در صورت نظام مندی بازار پولی، کسی که می خواهد پولی دریافت کند، منابعی در اختیار بانک ها قرار دهد و حتی میزان درآمد افراد جامعه باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی تصریح کرد: برای ریشه‌کنی فساد باید پول را از سیستم دولتی خارج کنیم و بپذیریم در این سیستم‌ احتمال خطا وجود دارد و افرادی به دلیل فشارهای مالی ممکن است دچار لغزش شوند اما با نظارت قوی تر می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد بانکداری الکترونیک مانع بسیاری از فسادها می شود و استفاده از فناوری در نظام پولی و مالی، شفاف سازی و هدفمندی قوانین نیز در مبارزه با فساد مالی و پولی موثر است.

وی افزود: هرچه تفاوت‌هایی مانند تفاوت در نرخ سود، تفاوت در واگذاری‌ها و رابطه بازی در واگذاری مسئولیت‌ها را کم کنیم، فساد کمتر می‌شود. به عبارتی هرچه انحصار در اقتصاد ایران کمتر و رقابت بیشتر شود، فساد نیز کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی می گوییم فساد سیستماتیک است یعنی باید در کشور روش های کنترل فساد را پیاده کنیم و از نقش دولت در اقتصاد کاسته شود تا بخش خصوصی و تعاونی خود را صاحب مال بداند و از مال خود محفاظت کند؛ اما وقتی اقتصاد در خدمت دولت باشد، افرادی در درون شبکه دولتی نفوذ کرده و با موضوع رانت، فساد اقتصادی ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: در دستگاه های دولتی نیز هرچه واگذاری مسوولیت‌ها با دقت بیشتری انجام شود، فساد کمتر می شود، همچنین افزایش حجم نیروی انسانی در بدنه دولت به‌خودی‌ خود به تعدد سلیقه‌ها و زمینه‌ساز فساد منجر می شود؛ در حالی که با بکارگیری فناوری‌های روز می توان ساختار اداری را اصلاح کرد و هزینه‌ها را کاهش داد و راه را بر همه مفسدان بست.