۰ نفر

نگاهی به کشورهایی که بیشترین جمعیت چاق را دارند

توسعه‌نیافته‌هایی که وزن‌شان بالا می‌رود

۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۲۴
کد خبر: 153129
توسعه‌نیافته‌هایی که وزن‌شان بالا می‌رود

گروه گوناگون چاقی، به تنهایی بیماری خاصی نیست، اما زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری است و در عین حال باید آن را از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان دانست. برخی گزارش‌ها نشان از آن دارد که حدود 3.4میلیون بزرگسال، سالانه به دلیل چاقی مفرط تسلیم مرگ می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، برخلاف تصور، کشورهایی که بخش زیادی از جمعیت آنها با چاقی مفرط روبه‌رو هستند، لزوما کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته‌ای نیستند. این موضوع را می‌توان از رتبه دوازدهم ایالات متحده امریکا و بیست‌و‌هفتم بریتانیا در لیست کشورهایی دریافت که بیشترین آمار افراد چاق را به خود اختصاص داده‌اند. البته نه به این معنا که در کشورهای ثروتمند چاقی و اضافه وزن وجود نداشته باشد اما الگوی چاقی با کشورهای کم‌درآمد متفاوت است. در این کشورها، مهم‌ترین عامل چاقی را می‌توان علاقه به مصرف مواد غذایی سریع و در عین حال، کم‌تحرکی دانست.

مطالعات متعددی نشان داده است که نگرانی از نداشتن غذای کافی نیز موجب چاقی یا اضافه‌وزن می‌شود. این موضوع که از آن به عنوان امنیت غذایی یاد می‌شود در کشورهای کم‌درآمد و فقیر شایع‌تر است. گاهی شرایط زیستی و جغرافیایی باعث می‌شود افراد به مواد غذایی کافی برای تامین نیازهای بدنشان دسترسی نداشته باشند. علاوه بر این گاهی مشکلات مالی، مانع از انتخاب رژیم غذایی صحیح برای افراد می‌شود. براین اساس، می‌توان این‌طور گفت که در کشورهایی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند، افراد سراغ مواد غذایی با قیمت‌های پایین می‌روند که بتوانند خود را سیر کنند. معمولا این مواد غذایی ارزان موادی پرکالری، زیان‌آور و چاق‌کننده هستند.  آخرین گزارشی که در سال 2016 منتشر شده است، به معرفی کشورهایی که بالاترین میزان چاقی را دارند، پرداخته است. همانطور که گفته شد در بین نخستین کشورها در این لیست، برخلاف تصور کشورهای ثروتمند و توسعه‌یافته دیده نمی‌شود. در این گزارش، 47.10درصد مردم پالائو دچار چاقی و اضافه وزن هستند. نتیجه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مردم این کشور غنی از کربوهیدرات، نشاسته و پروتئین است. برنج نیز از مواد غذایی اصلی مردم پالائو است. به‌نظر می‌رسد مصرف بالای این مواد و همچنین گوشت‌های چرب باعث افزایش نرخ چاقی در این جزیره باشد. بعد از پالائو، بیشترین افراد چاق در جمهوری نائورو (جنوب اقیانوس آرام) هستند. نام این کشور در سال 2007 در کتاب رکوردهای گینس به عنوان کشوری به ثبت رسید که بیشترین مردم چاق را در خود دارد.

 در سال 2016 نیز، 45.10درصد از جمعیت این کشور را افراد چاق تشکیل می‌دهند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی مردم از زندگی قبیله‌یی به شهرنشینی یکی از دلایل اصلی چاقی در این جزیره کوچک است. این تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مردم این کشور را به سمت مواد پرکالری سوق داده است. جزایر مارشال، در بین کشورهایی که بیشترین افراد چاق را دارند، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. در این کشور 42.30درصد از جمعیت، دچار اضافه وزن و چاقی هستند. کشور بعدی در این لیست‌، ساموآ است. 41.60درصد از جمعیت این کشور را افراد چاق یا دارای اضافه وزن تشکیل می‌دهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رژیم غذایی سنتی و سالم در این کشور تغییر کرده و مصرف مواد غذایی غربی، به نمادی از پیشرفت اجتماعی تبدیل شده است. مثلا ساکنان این کشور ترجیح می‌دهند که گوشت ماهی را همچون روش‌های طبخ غربی به شکل سرخ‌شده مصرف کنند. این در حالی است که قبلا مصرف خام آن رواج داشته است.

تونگا، در سال‌های اخیر به‌عنوان کشوری پیشرو در چاقی شناخته شده است. این کشور در سال 2016، با اختصاص 41.10درصد از جمعیت خود به افراد چاق یا دارای اضافه وزن، به پنجمین کشور در این جدول تبدیل شده است. در گزارش‌هایی که از رژیم غذایی افراد این منطقه به دست آمده است، مصرف بالای گوشت‌ با چربی‌های اشباع‌شده، نشاسته، کربوهیدرات‌ها و پروتئین، از عوامل مهم چاقی در این کشور است.

در این گزارش، قطر به عنوان ششمین کشور در جمعیت چاق‌ها شناخته شده است. برخی کارشناسان معتقدند که تغییر زندگی از سبک سنتی به شهرنشینی و زندگی در خانه‌هایی با خدمتکاران بسیار، باعث پایین آمدن تحرک و فعالیت بدنی مردم این کشور شده است. همچنین در بین مردم قطر علاقه بسیاری به مصرف فست‌فودهای امریکایی به چشم‌ می‌خورد.

به نظر شهروندان این کشور، زندگی اتوماتیک، کم‌تحرکی و خوردن غذاهای ناسالم عامل موثری در چاقی است. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، نزدیک به 41درصد جمعیت قطر در سال 2016، افراد چاق و دارای اضافه وزن هستند.  با نگاهی به کشورهایی که در صدر جدول قرار گرفته‌اند، به راحتی می‌توان فهمید عادات غذایی ناسالم و میزان چاقی، در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و کوچک، بیشتر است. به نظر می‌رسد در این کشورها، علاوه بر نداشتن امنیت غذایی، آگاهی نداشتن از رژیم‌های مناسب و بی‌توجهی به سلامتی مهم‌ترین عامل چاقی در این کشورها شده است. برطرف کردن گرسنگی با مواد نشاسته‌یی، چربی‌ها و شیرینی‌‌ها، در کنار نداشتن فعالیت ورزشی و تحرک بدنی در این کشورها بیشتر خود را نشان می‌دهد که این مساله را باید از نبود آگاهی کافی در جمعیت این کشورها دانست.

جمعیت چاقی