۰ نفر

نجفقلی حبیبی :

دولت سرنخ‌های قاچاق را دنبال کند

۳ شهریور ۱۳۹۵، ۷:۱۰
کد خبر: 141952
دولت سرنخ‌های قاچاق را دنبال کند

«تبلیغات منفی و شایعاتی که روز به روز توسط جریان رقیب علیه دولت منتشر می‌شود اگر روی طبقه فرودست و کارگر جامعه اثربگذارد، این طبقه پای صندوق رای حاضر نمی‌شود و این مساله برای نظام آثار زیانباری خواهد داشت»

 این گفته نجفقلی حبیبی، عضو انجمن اسلامی و مدرسین دانشگاه‌هاست. به اعتقاد این فعال سیاسی اصلاح‌طلب وظیفه دولت و دیگر سیاستمداران این است که برای حل مشکلات این طبقه بکوشند. چرا که از مبانی انقلاب، رسیدگی به طبقه کارگر بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، به گفته حبیبی البته مردم دستاوردهای مثبت دولت از جمله کاهش ٣٦درصدی تورم و بالا بردن رشد اقتصادی را به خوبی می‌بینند و عملکرد دولت را قضاوت می‌کنند. او همچنین بیان می‌کند «با بینش و هوشمندی که آقای روحانی دارد در یک فرصت مناسب در مقابل عملیات روانی تندرو‌ها علیه دولت موضع‌گیری خواهد کرد و از ناگفته‌هایش بهره خواهد گرفت.»

مهم‌ترین مشکلات و مصایبی که دولت روحانی در کمتر از یک سالی که باقی مانده، چیست و برای اینکه امید مردم به یاس تبدیل نشود دولت چه کارهایی باید انجام دهد؟

یکی از کارهای مهمی که دولت باید انجام دهد گشودن راهی برای کمک به طبقات مستضعف و کارگرجامعه است. بیشتر کارهایی که دولت تاکنون انجام داده، بیشتر سرمایه‌گذاری و فعال شدن کارخانه‌ها بوده است. لیکن دولت باید راهی بیابد تا در کنار این نوع کارها، برنامه‌هایی داشته باشد تا زودتر نتیجه بهبود وضعیت معیشت طبقات کارگر و مستضعف دیده شود. اغلب کارهایی که دولت روحانی انجام داده است به سود معیشت مردم بوده است اما دراز مدت هستند و نتیجه دادن آنها طول می‌کشد. تا یک جاده ساخته شود و یک کارخانه در بخش صنعت تاسیس شود و پا بگیرد طول می‌کشد. در حال حاضر وضعیت فقرا بسیار اسفبار است. اتفاقا اگر طبقه کارگر ناامید شود و در انتخابات شرکت نکند، به ضرر روحانی خواهد بود. به نظر من یکی از مسائل مهم دولت این است که راه‌هایی را باز کند که معیشت طبقات فرودست بهبود پیدا کند. از طرفی دستگاه تبلیغاتی دولت ضعف دارد. هر چه دولت کار می‌کند، مخالفان با انواع وسایل تبلیغاتی دولت را خلع سلاح می‌کنند. خوشبختانه در دولت روحانی در مورد رسیدگی به بخش‌های مختلف صنعت، کارهای خوبی انجام شده است. البته با مشکلاتی که بر سر راه برجام به وجود آمد، نتیجه مورد انتظار به دست نیامد. شرکت‌های خارجی قرار بود به کشور برای سرمایه‌گذاری بیایند، لیکن استقبالی که در ابتدا شد، الان چندان دیده نمی‌شود. از طرف دیگر دولت در فضاهای فرهنگی و اجتماعی نیز باید به رفع مشکلات بپردازد. بخش روشنفکر جامعه باید امنیت بیشتری احساس کنند. البته با آمدن آقای روحانی فضا بسیار نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است اما این کافی نیست. در حوزه بانکی باید تلاش بیشتری صورت گیرد و رانت‌خواری و فساد در بانک‌ها کاهش یابد. در مورد دانشگاه‌ها و دانشجویان دولت باید عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد. سال آینده که آقای روحانی دوباره از مردم رای می‌خواهد این دانشجو‌ها هستند که فضای انتخاباتی را به نفع او گرم می‌کنند. فضای سیاسی برای دانشجویان باید محیطی امن‌تر و آرام‌تر باشد. دولت آقای روحانی باید بتواند دانشجویان را راضی نگه دارد. همچنین آقای روحانی بسیار به رای فقرا و طبقات پایین‌دست جامعه در سال ٩٦ نیاز دارد. بنابراین دولت باید در حفظ امید این طبقه کوشا باشد.

اشاره کردید که جریان رقیب عملیات روانی را علیه دولت انجام می‌دهد و تیم رسانه‌ای دولت در مقابل، چندان قوی عمل نکرده است. به نظر شما سناریو‌های انتخاباتی جریان ضدروحانی چه بوده است؟

جریان ضد روحانی از هر روشی که بتواند بهره می‌گیرد. اخیرا می‌بینیم که به روش‌های اهانت‌آمیز نیز روی آورده‌اند. بخش سرمایه‌دار جریان رقیب نباید از چشم دولت دور بماند. این بخش سرمایه‌دار می‌تواند در مقابل فعال کردن بخش‌های مختلف اقتصادی توسط دولت مانع ایجاد کند. همچنین می‌تواند در مقابل فعال کردن بخش تولیدی کشور بایستد. به هر حال قاچاق باید پشتش به برخی بودجه‌ها گرم باشد و گرنه هر آدمی که نمی‌تواند قاچاق کند. این مسائل به هر حال سرنخی دارد که دولت باید آن را دنبال کند و به آنها رسیدگی کند.

در ماه‌های اخیر در اردوگاه جریان اصولگرایی اخباری مبنی بر احتمال ردصلاحیت آقای روحانی در سال ٩٦ و ضرورت یک دوره شدن دولت روحانی مطرح می‌شود. شما این اخبار را چقدر جدی می‌دانید؟

اصلا جدی نمی‌دانم. اینها فقط جنگ روانی است.

پیام سیاسی انتشار چنین اخباری چه می‌تواند باشد؟

این اخبار برای ناامید کردن مردم از دستاوردهای دولت و با هدف انتخاباتی و ایجاد عملیات روانی منتشر می‌شوند. مردم می‌دانند که تورم کنترل شده و از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت رسیده‌ایم. اینها تبلیغاتی است که جریان رقیب برای شکست روحانی در سال ٩٦ تدارک دیده است. به همین دلیل است که می‌گویم جریان تبلیغاتی و رسانه‌ای دولت باید قوی‌تر از این عمل کند.

از بین چهره‌هایی مثل آقای احمدی‌نژاد و افراد دیگری که جریان اصولگرا می‌تواند معرفی کند، کدامیک قابلیت رقابت و پیروزی مقابل روحانی را دارد؟

با نظر به وضعیت کنونی کشور و جریان‌های سیاسی هیچ یک از چهره‌ها شانس پیروزی در مقابل آقای روحانی را ندارند. خیلی افراد قبلا مکرر به صحنه آمده‌اند و مورد اقبال عمومی قرار نگرفته‌اند. عده‌ای از این افراد هم اصلا در قد و قامت ریاست‌جمهوری نیستند. مردم تجربه مدیریت آقای احمدی‌نژاد را دیده‌اند. جامعه به این افراد اقبالی ندارد.

پاشنه آشیل دولت آقای روحانی به نظر شما کجاست؟

آقای روحانی باید بیشتر از این به طبقات کارگر و مستضعف جامعه رسیدگی کند. این طبقات هستند که در سال ٩٦ باید به آقای روحانی رای دهند. وظیفه دولت اسلامی است که به طبقات محروم و کارگر جامعه بیشتر رسیدگی کند. همچنین تبلیغات منفی و شایعاتی که روز به روز توسط جریان رقیب منتشر می‌شود اگر روی این طبقه اثر بگذارد برای نظام آثار زیان باری خواهد داشت. این دولت به خاطر وظیفه شرعی، اخلاقی و قانونی که دارد باید به طبقات فرودست بیشتر رسیدگی کند.

آقای روحانی به عنوان یک سیاستمدار کارکشته که تجربیات زیادی در عرصه سیاست دارد، در مقابل جنگ روانی ضد دولت و ضد اصلاحات چه زمانی موضع‌گیری خواهد کرد؟ آیا روحانی از ناگفته‌هایش بهره می‌گیرد یا خیر؟

من تصور می‌کنم با بینش و هوشمندی که آقای روحانی دارد در یک فرصت مناسب موضع‌گیری خواهد کرد و از ناگفته‌هایش بهره خواهد گرفت. اینکه این فرصت چه زمانی باشد نمی‌دانم.

به نظر شما اصلاح‌طلبان چه موضعی باید نسبت به دولت داشته باشند؟ دولت روحانی با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد. آیا جریان اصلاح‌طلب باید پای قوت و ضعف روحانی بایستد و به مردم پاسخگو باشد یا خیر؟

اصلاح‌طلبان از ابتدا موضع خود را نسبت به دولت مشخص کرده‌اند. آنها گفته‌اند که از دولت روحانی حمایت می‌کنند. اصلاح‌طلبان اخلاقا این تعهد را داده‌اند و اکنون نیز این موضع را ترک نکرده‌اند. در انتخابات و پس از آن نیز دولت را حمایت خواهند کرد.

این حمایت مطلق است یا حمایتی است نقادانه؟

تذکر و نقد نسبت به دولت از سوی اصلاح‌طلبان هیچگاه متوقف نشد. دولت نیز همواره از این نقدها استقبال کرده است. اینطور نیست که اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی از دولت حمایت می‌کنند. دولت تاکنون در راستای منافع ملی تلاش کرده است و اصلاح‌طلبان نیز این را دیده‌اند و قدر می‌دانند.

مهم‌ترین دستاوردهای دولت را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین دستاورد دولت در حوزه سیاست خارجی بوده است. عده‌ای سعی می‌کنند این مساله را با چالش رو‌به‌رو کنند. در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز باید اذعان کرد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آرامشی ایجاد شد. لیکن در حوزه اقتصادی دولت باید تلاش بیشتری انجام دهد تا طبقات مستضعف جامعه بیشتر از کارهای دولت بهره‌مند شوند. مشاهده می‌کنیم که میزان مهاجرت از کشور کاهش یافته است و این خبر خوبی است. دولت روحانی توانسته در جامعه امید ایجاد کند. از این پس هم باید بکوشد از این امید صیانت کند. دولت باید امکاناتی را فراهم کند که ایرانیانی که سرمایه انسانی کشور هستند یا سرمایه مالی در اختیار دارند برای خدمت به کشورشان بازگردند.