۰ نفر

معرفی کتاب "گرایش به کارآفرینی"

۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۲۳:۵۵
کد خبر: 120776
معرفی کتاب "گرایش به کارآفرینی"

کتاب "گرایش به کارآفرینی" تالیف دکتر حسن عباس زاده و با مقدمه ای از پروفسور سید مهدی الوانی می باشد که توسط انتشارات دانشگاهی گهواره در زمستان 1394 منتشر شده است.

در پیشگفتار کتاب آمده است که امروزه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته می شود و کارآفرینی عبارتست از شناسایی بموقع فرصت ها و بهره برداری از آن از طریق ارائه محصولات جدید با پذیرش ریسک منطقی آن می باشد. در واقع کارآفرینی سازمانی فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارافرینانه در یک سازمان از قبل تاسیس شده به ظهور می رسند. در این میان یکی از دیدگاههای مهم که فرآیند کارآفرینی را به استراتژی های سازمان پیوند می دهد گرایش به کارآفرینی می باشد. در واقع گرایش به کارآفرینی یک نگرش استراتژیک است که بر نوآوری، ابتکار عمل و ریسک پذیری تاکید دارد.

در این راستا بررسی عملکرد سازمانهای کشور، بیانگر عدم کارایی و موفقیت آنها در بکارگیری موثر و کارآمد منابع انسانی و مادی جهت ارائه محصولات(کالا و یا خدمات) جدید و با کیفیت بالا و قیمت مناسب است و سازمانها با این پرسش اساسی مواجه هستند که چرا با وجود داشتن منابع مادی و انسانی، توانایی ارائه سیستم ها و فرآیندهای کاری نوین، خدمات جدید و محصولات نوآور در سطح داخلی و جهانی را ندارند و اینکه چرا در سازمانهای کشور علیرغم اینکه مراکز کارآفرینی راه اندازی شده و منابع مادی و انسانی قابل توجهی را در این مراکز بکار گرفته اند اما نتایج و آثار کارآفرینانه در سازمانها کمتر به چشم می خورد. در این میان، یکی از علل اصلی عدم موفقیت فرایند کارآفرینی در سازمانها می تواند عدم وجود شرایط و گرایش کارآفرینی در آنها باشد. لذا به منظور رفع این مشکلات و تدوین یک استراتژی مناسب برای بهبود عملکرد سازمانها، مطالعه و تبیین مفهوم گرایش به کارآفرینی و نیز عوامل موثر بر آن از اهمیت بالایی برخوردار است تا مشکلات ورود اثربخش به فرآیند کارآفرینی در سازمانهای کشور تبیین و شناسایی شود تا سازمانها بتوانند بطور اثربخش وارد فرایند کارآفرینی شده و محصولاتی جدید و منحصر به فرد از طریق بکارگیری فرایندهای نوین کاری، تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی پیشرفته متناسب با نیاز بازارهای محصول تولید نمایند تا سهم بیشتری از بازار محصول را به خودشان اختصاص دهند.

بنابراین هدف از تالیف این کتاب بررسی و تبیین مفهوم گرایش به کارآفرینی با استفاده از منابع معتبر خارجی می باشد. همچنین از آنجایی که باورها و ارزشهای جامعه نقش اصلی را در پیشبرد کارآفرینی ایفاء می نماید. لذا در این کتاب با مراجعه به آیات قرآن کریم، احادیث پیامبر اکرم(ص)، سخنان امام علی(ع) در نهج البلاغه و استاد مطهری به تبیین مفهوم کارآفرینی از دیدگاه اسلامی پرداخته شده است.

این کتاب که برای اولین بار در کشور با موضوع گرایش به کارآفرینی منتشر شده، در سه بخش تنظیم شده است در بخش اول؛ ضمن بررسی و تبیین مفهوم گرایش به کارآفرینی, مدل ها، محیط و پیشینه گرایش به کارآفرینی ارائه گردیده است. در بخش دوم؛ وضعیت گرایش به کارآفرینی در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته مورد بررسی قرار گرفته و در بخش سوم؛ کارآفرینی از دیدگاه اسلامی با مراجعه به قرآن کریم، احادیث و روایات بحث شده است.

این کتاب که استخراج شده از تز دکتری نویسنده می باشد می تواند مورد استفاده مدیران و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد و به عنوان کتاب مکمل درسی مبانی کارآفرینی و کسب و کار و نیز سایر دروس مرتبط رشته کارآفرینی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می تواند بهره برداری شود.

اقتصاد آنلاین برای این پژوهشگر و نویسنده فعال در حوزه کارآفرینی، آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون را دارد.