۰ نفر

گزارش عملکرد سید مرتضی حاجی آقامیری در نخستین سال از دوره دهم اتاق بازرگانی

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۸
کد خبر: 830180
گزارش عملکرد سید مرتضی حاجی آقامیری در نخستین سال از دوره دهم اتاق بازرگانی

بیستم اسفند ماه، ربع دوره نمایندگی ما در دهمین یا بیست و یکمین دوره اتاق بازرگانی تهران به انتها خواهد رسید.

بر اساس آنچه سال گذشته در همین ایّام در محضر فعّالین اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی تهران وعده کردم، خود را ملزم به ارائه گزارشات ادواری می دانم لذا به عنوان اوّلین گزارش دوره جاری چند کلامی را معروض می دارم.

1 – در سالی که گذشت کوشیدم تا حد امکان در دسترس موکّلین خود باشم. بازدید از نمایشگاه ها و رویدادها و فراهم ساختن امکان دیدار حضوری در محلّ اتاق ایران به عنوان دو ابزار موجود برای تحقّق این مهم به کار بسته شد. همچنین کوشیدم با حضور در نمایشگاه ها و رویداد های غیر مرتبط با حوزه تخصصی خود، ضمن گفت و شنود با فعالین اقتصادی، فهم خود را از سایر حوزه ها تقویت کنم تا کیفیت نمایندگی خود را برای آنان نیز ارتقا دهم. بازدید از نمایشگاه های بانک، بورس و بیمه، نفت و گاز و پتروشیمی، پلیمر، صنعت برق، نساجی، قطعات خودرو، تحول صنعت خودرو، لوازم خانگی و فرش ماشینی در این چارچوب و حضور یا بازدید از نمایشگاه های فرش دستباف تهران، پارچه و صنایع وابسته، مد و پوشاک تهران، گردشگری و صنایع وابسته تهران و فرش دستباف در شهرهای های قم، اراک، نایین، اصفهان و شیراز در راستای توسعه شبکه و ارتباطات در حوزه های تخصصی مربوط به کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران بوده است.
همچنین در یکسال گذشته پذیرای 18 فعال اقتصادی و فرهنگی به منظور مشاوره یا طرح مشکلات کسب و کار بودم. در برخی موارد مشاوره ارائه شد و در خصوص برخی دیگر فرایند مشاوره یا پیگیری مسائل کسب و کارها در جریان است.

2– در اتاق تهران در کسوت نایب رئیس کمیسیون حکمرانی سازمانی تمرکز خود را به کمک به دوست عزیز و ارجمندم حسن فروزان فرددر فرایند بهبود نظام حکمرانی اتاق بازرگانی معطوف داشته ام. بازبینی شیوه نامه ها و آیین نامه های اتاق تهران به قصد بهبود عملکرد و شفافیت از اقدامات در حال انجام در زمینه است. فارغ از موضوع کمیسیون حکمرانی،  در جلساتی در خصوص مسائل مربوط به تجارت خارجی خاصّه صادرات در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان تهران مشارکت داشته ام تا از حقوق و منافع بازرگانان صیانت کنم.

3 – فعالیت ها در اتاق ایران البته مفصل تر بوده است. از تلاش برای صیانت از اصالت رأی و استقلال بخش خصوصی گرفته تا حضور در کارگروه اصلاح شیوه نامه کمیسیون ها و بررسی بودجه 1403. مسئولیت کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی نیز محوز اصلی فعالیت ها در اتاق ایران بود که حاصل آن قریب به 50 اقدام عملیاتی است که از آن جمله می توان بدین موارد اشاره کرد :
-  حدف بند «ب» ماده 27 لایحه برنامه هفتم توسعه ( لغو معافیت مالیاتی صادرکنندگان حقیقی )
-  اجرای بند «ک» تبصره 9 قانون بودجه 1402 ( کاهش تعهد ارزی فرش و صنایع دستی به میزان ارزش مواد اولیه )
-  برگزاری همایش توسعه تجارت فرش و صنایع دستی با رویکرد روش های فناورانه و نواورانه در تجارت
-  مشارکت در برگزاری همایش هنر قالی هگمتانه در اتاق بازرگانی همدان
-  مشارکت در برگزاری همایش فرش و معماری داخلی در اتاق بازرگانی اصفهان
-  آغاز فرایند طرح تنقیح قوانین حوزه فرش دستباف با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و فرهنگستان هنر
-  تهیه بسته رفع موانع حوزه فرش و صنایع دستی به منظور ارائه به مقامات و مسئولین قویا سه گانه
-  برگزاری جلسه شورای راهبری کسب و کار با موضوع موانع و مشکلات حوزه فرش دستباف و تنظیم نامه هایی خطاب به رئیس دولت و رئیس مجلس با امضای سه اتاق
-  میزبانی پنجمین و مشارکت در برگزاری ششمین و هفتمین نشست مجمع تشکّل های فرش دستباف ایران در همدان و اصفهان
-  برگزاری دو نشست با گروه مالی فیروزه و گروه مالی آگاه به منظور طراحی روش های سرمایه گذاری و سرمایه پذیری در حوزه های مربوط به کمیسیون
-  تعریف طرح پژوهشی مشترک با کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق ایران در خصوص ایجاد پلتفرم تأمین مالی جمعی
-  سخنرانی در دانشگاه کاشان ( فرش اصیل، فرش مدرن، مسئله چیست ؟) و رویداد نوپیا ( کارآفرینی اجتماعی )
-  برگزاری نشست اتصال دانشگاه به صنعت جشنواره صنعت مد فجر
-  برگزاری اولین جلسه از سلسله نشست های آموزشی و توانمندسازی مد و پوشاک
-  برگزاری نشست سالیانه باغ ایرانی با مشارکت انجمن مفاخر معماری ایران
-  برگزاری نشست با سفیر اسپانیا در ایران و بررسی زمینه های همکاری
-  برگزاری نشست و بررسی زمینه های همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی
-  مشارکت در تدوین سند راهبردی صنایع دستی
-  حضور در جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی لایحه اصلاح بند «ب» ماده 11 قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالین صنایع دستی ( موضوع افزایش میزان خروج نقره از کشور )

-  حضور در دو جلسه کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص احکام مرتبط با حوزه صنایع دستی در برنامه هفتم
-   تعریف طرح پژوهشی سند زیست بوم فرش دستباف ایران با مشارکت مرکز پژوهش های اتاق و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
و اقداماتی دیگری که در گزارش مشروح عملکرد 7 ماهه کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی در ابتدای سال 1403 منتشر خواهد شد و در مسمع و منظر عموم قرار خواهد گرفت. بدیهیست این فعالیت ها توسط گروهی از اعضای کمیسیون، مشاورین، مسئولین کارگروه ها و یا نمایندگان کمیسیون انجام شده و اینجانب علاوه بر هدایت کمیسیون اجرای برخی از آنها را بر عهده داشته ام. همچنین خواهیم کوشید که برنامه های سال 1403 حتی الامکان به همراه برنامه زمان بندی را نیز در ابتدای سال 1403 منتشر نماییم.
در خاتمه از همراهی و همکاری همه عزیزان بویژه در بخش های گوناگون اتاق ایران و تشکّل ها علی الخصوص اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران و شعب استانی سپاسگزارم و امیدوارم عملکرد سال گذشته اینجانب به عنوان نماینده در اتاق تهران و ایران نزد فعالین اقتصادی و فرهنگی خاصّه اعضای اتاق بازرگانی مقبول افتد.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha