۰ نفر

سمت و سوی بازار سرمایه با بررسی شاخص کل + سناریوهای محتمل

۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۲۰
کد خبر: 824886
سمت و سوی بازار سرمایه با بررسی شاخص کل + سناریوهای محتمل

شاخص کل از قدیم تاکنون دماسنجی برای ارزیابی وضعیت بازار بوده و این روزها با نزدیک شدن به محدوده های مهم برگشتی بیش از پیش مهم شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، هرچند به عقیده اکثر سهامداران ارتباط قوی و معناداری بین میزان مثبت و منفی بودن جو بازار و سهم ها با بالا و پایین شدن عدد و ارقام شاخص نیست! ولی به هرحال تحلیلگران برای آگاهی از موقعیت های محتمل خرید و فروش و افزایش حجم و ارزش معاملات مجبور به تحلیل شاخص و به دست اوردن سناریوهای مهم شمارشی هستند. لذا در این گزارش تحلیلی به بررسی و ارزیابی شاخص کل پرداخته شده است:

مروری بر اطلاعات بازار در لحظه گزارش

بازار نقدی بورس:

شاخص بازار بورس:

۲,۰۹۰,۳۱۷

(-۰.۱%) -۱,۵۷۹

ارزش بازار:

۷۲,۵۷۳ هزار میلیارد ریال

تعداد معاملات:

۳۱۶,۹۲۸

ارزش معاملات:

۴۹,۴۷۳ میلیارد ریال

حجم معاملات:

۶,۸۷۲,۲۵۱,۲۲۶

این روزها در بازار خبری نیست و ارزش معاملات بسیار پایین است و حوالی ۴۰۰۰ میلیارد تومان داد و ستدها صورت میگیرد. لذا  میتوان گفت کلیت بازار در رکود و منفی های فرسایشی به سر میبرد . تقریبا ۸۰ درصد نمادهای بازار شرایط کاملا یکسانی دارند هم از لحاظ فاندامنتال و تحلیل بنیادی و از لحاظ تکنیکالی بر روی نمودار تمام نمادها یک شکل شده‌اند.

انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی خبری که هم هفته پیشین به بازار مخابره شد و واکنش منفی آن را در بازار دیدیدم.

سپرده های ۳۰ درصدی و تبعات منفی آن مثل ابطال صندوق های درآمد ثابت و تامین نقدینگی با فشار فروش در بازار توسط این صندوق ها و افزایش غیر رسمی نرخ بهره بانکی، هر چند مهلت آن تمام شد ولی بازار را متاثر کرد :

به عبارتی امسال هم مطابق با همان رویه سال گذشته اوراق با سود جذاب‌تر ۳۰ درصد منتشر شده و از آنجایی که نرخ بین بانکی حدود ۲۳ درصد است، نرخ اوراق هم قاعدتا باید ۲۵ درصد در نظر گرفته می‌شد، اما با توجه به نوساناتی که در بازار ارز و طلا اتفاق رخ داد، رییس بانک مرکزی این بدنامی افزایش نرخ سود تا ۳۰ درصد را به جان خرید که بتواند با یک تیر دو نشان بزند، بطوری که هم سرعت گردش پول را در دو ماه پایانی سال در جامعه کنترل کند و هم اینکه بتواند نوسان بازارهای موازی به ویژه نوسانات بازار ارز و دلار را بگیرد که البته توانست ضرب آن را بگیرد. شاید استقبال مردم از این اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است چرا که نرخ شکست آن ۱۲ درصد است. مدت زمان قراردادها یک ساله است و افراد اگر بخواهند این سپرده را آزاد کنند با نرخ ۱۲ درصد با آنها تسویه خواهد شد. البته سود ماهانه با متقاضیان ۳۰ درصد محاسبه می‌شود اما اگر زودتر از موعد پول را آزاد کنند، نرخ شکست ۱۲ درصد است.

ثبات دلار در بازار موازی ...

تب و تاب دلار هم خیلی زود در بازار موازی فروکش کرده و در محدوده ۵۴-۵۵ هزار تومان داد و ستد میشود.

حال به سراغ نمودار شاخص می رویم:

 شاخص کل نیز این روزها حال خوبی ندارد و بازار بیش از خبرهای گزارش های عملیاتی خوب، افزایش نرخ ها و تجدید های سنگین و اخبار موثر صنعت نیازمند شوک های بزرگتر و تزریق نقدینگی و اعتماد بخشی  از سمت دولت به سهامداران است. از دید نموداری یک حمایت نزدیک و محدوده زمانی خوب برای برگشت داریم آیا خبری در راه است ؟!

سمت و سوی بازار سرمایه با بررسی شاخص کل + سناریوهای محتمل

نمای لگاریتمی و تایم فریم روزانه را برای شاخص مشاهده مینمایید. با ریزش های عمیقی مجدد برگشتیم به سقف شکسته شده مرداد ۹۹ !

قله اخیر در ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار واحد همان اردیبهشتی است که با خبر غیر منتظره تغییر در محاسبه نرخ خوراک بازار شوک منفی را پذیرفت و و وارد موج نزولی و فرسایشی شدیم.

دو سناریو برای این مرحله به بعد می توان مد نظر داشت.

یک دیامتریک نزولی شکل گرفته که A می باشد. سپس  از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۲ از کف قیمت ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار واحد که حمایت معتبر فیبوی قیمتی بود برگشتی داشتیم که شروع B مد نظر این سناریو می باشد. B میتواند خود یک دیامتریک یا الگوی ترکیبی و...باشد.  در صورت دیامتریک بودن در انتهای ریز موج نزولی D از این الگو هستیم که مسیر با رنگ قرمز خط چین مشخص شده است.

در سناریوی محتمل دیگر می تواند یک الگوی ترکیبی کلی مد نظر باشد که از اردیبهشت امسال شروع شده است. ریزش دیامتریکی W است و رشد سریع پس از آن X و حال یک فلت در حال شکل گیری است که در C از آنیم و باید لزوما ۵ موجی و یا ترمینالی طور باشد.

حمایت نزدیک معتبری در محدوده ۲ میلیون ۵۰ هزار واحد داریم که امیدواریم محدوده ای برای برگشت تقاضا و روند شاخص باشد اگر این محدوده شکسته شود احتمال اینکه مجدد به کق ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار واحد برسیم بیشتر میشود . یک محدوده زمانی برگشت ۲ اسفند است.

هدف ها در برگشت و شکل گیری الگوهای دو سناریو :۲م۳۵۰ و سپس ۲م ۵۵۰ و ۲م۷۷۰ هزار واحد خواهد بود که در بازه های ۳ تا۹ ماه  محقق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    واقعا شرایط شکست سود این سپرده خیلی ضایع است سوال مهم : حتی اگر مقداری از آنرا برداری سود کل سپرده ۱۲ درصد خواهد شد؟؟؟؟