۰ نفر

نخستین رویداد هوش تجاری بازار سرمایه برگزار شد؛

هوشیار رونمایی شد / همکاری رایان هم افزا و کانون کارگزاران با هدف توسعه هوش تجاری

۳ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۸
کد خبر: 820926
هوشیار رونمایی شد / همکاری رایان هم افزا و کانون کارگزاران با هدف توسعه هوش تجاری

نخستین رویداد "هوش تجاری در بازار سرمایه ایران" در شرکت بورس برگزار شد. همزمان با این رویداد شرکت رایان هم افزا از محصول جدید خود با عنوان "هوش یار" که نخستین سامانه هوش تجاری است، رونمایی کرد. همچنین در این رویداد، تفاهم نامه همکاری شرکت رایان هم افزا و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با هدف توسعه هوش تجاری در بازارسرمایه امضا شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در ادامه این رویداد حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ آغاز و به عنوان یکی از بال‌های تکنولوژی بازارسرمایه فعالیت می‌کند، گفت: بین توسعه بازار با توسعه تکنولوژی ارتباط مستقیمی وجود دارد به طوری که هرچه بازار تعمیق یابد نیازش به تکنولوژی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا ادامه داد: این شرکت به واسطه ورود به لاین‌های جدید و تامین نیازهای کارگزاری‌ها و نهادهای مالی بنا را بر توسعه سامانه‌ها گذاشته است. در حال حاضر یکی از دغدغه‌های نهادهای مالی تجزیه و تحلیل داده‌ها است که سامانه هوش‌یار این شرکت می‌تواند پاسخی به این دغدغه‌ها باشد. سامانه هوش‌یار، داده‌های خام را به داده‌هایی با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌کند تا کارگزاران بتوانند به دنیای جدیدی وارد شوند.

وی از راه‌اندازی هلدینگ این شرکت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با این اقدام در عرصه تکنولوژی بازارسرمایه نقش جدیدی ایفا می‌کنیم.

تقویت نهادهای مال با هوش مصنوعی

عظیم ثابت، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در همایش هوش تجاری در بازار سرمایه ایران، گفت: بازار سرمایه در سال‌های اخیر رشد شتابان را در پیش گرفته و احساس نیاز به فناوری‌های هوش مصنوعی روز به روز افزایش می‌یابد.

ثابت افزود: اقدام شرکت رایان هم افزا موجب تقویت بهره‌مندی صنعت کارگزاری از هوش مصنوعی می‌شود، در حال حاضر یکی از مسائلی که برای مدیران اهمیت دارد تجزیه و تحلیل داده‌ها است زیرا موجب ارتقا سطح شرکت ها می‌شود.

دبیر کل کانون کارگزاران گفت: این کانون به عنوان یک نهاد خودگردان از بحث هوش مصنوعی استقبال می‌کند زیرا این امر موجب تقویت کارگزاران می‌شود، انتظار می‌رود تا بتوانیم در سال‌های پیش‌رو بتوانیم شاهد پیشرفت تکنولوژی باشیم.

ثابت در پایان گفت: در سه دهه اخیر شاهد پیشرفت فناوری ها هستیم، تصمیماتی در خصوص توسعه oms ها (سیستم مدیریت سفارش) اتخاذ شده است، از کارگزاران نیز انتظار می‌رود که پابه پای شرکت‌های تکنولوژی حرکت کنند زیرا قطعا این امر می‌تواند موجب موفقیت مدیران شود.

اهمیت توسعه زیرساخت‌های الکترونیک

حسین عبده تبریزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در همایش هوش تجاری در بازار سرمایه گفت: صنعت کارگزاری ایران با توجه به محدودیت‌های بین المللی، در میان همسایگان یکی از بزرگترین‌ها به شمار می رود.

وی با بیان این که صنعت کارگزاری در حال حرکت به سمت یکپارچگی با فناوری‌ها است، ادامه داد: تکنولوژی به قدری بر صنعت کارگزاری تاثیر گذاشته که توانسته سطح این نهادهای مالی را افزایش دهد.

عبده تبریزی افزود: در حوزه یکپارچگی فناوری در حوزه کارگزاری شاهد دسترسی گسترده به فناوری، ارتقا سطح اتوماسیون و کارایی، راه اندازی سامانه های کارگزاری آنلاین و یکپارچگی عمیق تر فناوری با بلاک چین و هوش مصنوعی هستیم.

این تحلیلگر بازارهای مالی تصریح کرد: تحولات تکنولوژی موجب حرکت به سمت سامانه‌های معاملاتی آنلاین و موبایل محور، ادعای دسترسی آزادانه تر به فرصت سرمایه‌گذاری و عدالت بیشتر (کاهش دستکاری‌ها)، افزایش شفافیت و کاهش هزینه‌ها و... شده است.

وی، تحریم‌ها را مشکل اصلی توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در بازار سرمایه دانست وگفت: صنعت کارگزاری با توجه به محدودیت های بین المللی، در میان همسایگان یکی از بزرگترین ها به شمار می رود.

عبده تبریزی با تاکید بر این که در بحث مقررات فناورانه محور اقدامات جدی انجام نشده، بیان کرد: نیازمند برنامه‌ریزی‌های متعدد در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به حفظ و ارتقای حقوق سهامداران از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: تاکنون اقدامات متعددی از سوی این نهاد برای حفظ حقوق سهامداران انجام داده شده و اتفاقات متعددی که در بازار سرمایه رخ می‌دهد به سبب تصمیمات خلق و الساعه است.

این تحلیلگر بازارهای مالی در ادامه گفت: هزینه‌های اداره نهادهای مالی سنگین است ودر سال های پیش رو شاهد ادغام کارگزاری‌ها خواهیم بود.

تبریزی گفت: مشارکت کارگزاری ها با فین تک ها تا حدودی شروع شده و سازمان بورس نیز اقداماتی را در این امر انجام داده است.

وی بیان کرد: محدودیت‌های معاملات الگوریتمی باید رفع شود زیرا این حوزه موجب افزایش نقدینگی شده است، معاملات الگوریتمی در کشورهای در حال توسعه روند رو به رشدی را داشته است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: کارگزاری ها توانسته‌اند با ورود به حوزه آموزش موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، محیط سالم بازار، حرفه‌ای‌تر شدن معاملات، کاهش سفته بازی و... شوند.

عبده تبریزی در ادامه گفت: چالش های صنعت کارگزاری تلاطمات بازار سرمایه به سبب مسائل اقتصادی و سیاسی، موانع تنظیم گری، رقابت بالا، چالش‌های فن‌آورانه و کمبود نیروی انسانی متخصص و... اشاره کرد.

او در ادامه گفت: حاکمیت شرکتی آن طور که باید نتوانسته نقش چشمگیری داشته باشد در این امر کارگزاری‌ها می‌توانند نقش چشم گیری داشته باشند. کارگزاری‌ها نمی‌توانند تنها با معاملات تامین مالی کنند بلکه باید به سمت آموزش نیز پیش روند، این نهادهای مالی باید به مسائل بلاک چین توجه کنند، آن ها باید بتوانند نقش خود را در حوزه مربیگری افزایش دهند.

عبده تبریزی در پایان گفت: سرمایه‌گذاری پایدار نیازمند اقتصاد و تصمیمات سیاسی پایدار است.

همچنین در این رویداد، تفاهم نامه همکاری شرکت رایان هم افزا و کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با هدف توسعه هوش تجاری در بازارسرمایه امضا و از سامانه هوش‌یار، رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha