۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

راهکارهای فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار/خودروسازان دو ماه تحویل خودروهای سامانه ای را متوقف کنند

۱۸ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۲۱
کد خبر: 818296
راهکارهای فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار/خودروسازان دو ماه تحویل خودروهای سامانه ای را متوقف کنند

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص راهکارهای فروش ۱۲۰ هزار خودرو با نرخ ۵ درصد زیر حاشیه بازار، گفت: طبق آمار خودروسازان ماهانه تولید مشخصی دارند و آنها می‌توانند تحویلی‌های سامانه را برای دو ماه متوقف کنند و این ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی در یک وضعیتی قرار گیرند که بتوانند پاسخگو باشند.

اقتصادآنلاین _ فاطمه جوادی: روز گذشته رسانه‌ها از مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار خبر دادند؛ هر چند یک ماه قبل این مصوبه به تصویب رسیده بود. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان اولین فردی بود که از توافق و تصویب مصوبه‌ای میان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال ایران‌خودرو و سایپا هر کدام ۶۰ هزار دستگاه خودرو به فروش خواهند رساند.

او گفته است که با اجرای این مصوبه قیمت خودرو در بازار متعادل می‌شود و مشکلات مالی قطعه‌سازان و خودروسازان نیز رفع می‌شود؛ اما انتشار این خبر در شرایطی که خودروسازان طبق مصوبه شورای رقابت ملزم به تحویل خودرو در سامانه یکپارچه هستند، ابهاماتی را ایجاد کرده است.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: روشی که در حال حاضر انجام می‌شود فقط به زیاندهی خودروسازان منجر شده، به نحوی که زیان انباشته خودروسازان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است و احتمالا تا پایان سال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

نجفی‌منش در مورد این مصوبه اظهار داشت: با توجه به کمبود نقدینگی خودروسازان و قفل بودن پرداخت وام از سوی بانک‌ها، از خیلی قبل‌تر این موضوع مطرح بود که راهکاری در این خصوص اجرا شود، این بود که اجازه داده شد خودروسازان بخشی از خودروهای خود را در حاشیه بازار بفروشند، اجرای این مصوبه خیلی معطل شد، قرار بود همان یک ماه پیش انجام شود، تا به حال هم دیر شده، استارت اجرا زده شده، امیدوارم کسی مانع‌تراشی نکند.

وی درخصوص احتمال مخالفت‌ها با اجرای این مصوبه، گفت: اگر بقای صنعت خودرو را می‌خواهیم، باید مشخص شود که ضرر و زیان خودروسازان چگونه قرار است جبران شود؛ در غیر این صورت کاری که اوباما و ترامپ نتوانستند با صنعت خودرو ایران انجام دهند را خودمان انجام می‌دهیم و این صنعت را متوقف می‌کنیم.

 رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد چگونگی تامین ۱۲۰ هزار خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی که آنها مکلف به تحویل خودرو به مشتریان در سامانه یکپارچه هستند و ادعاها مبنی بر احتمال احتکار توسط این دو خودروساز بزرگ نیز، گفت: بحث احتکار و تولید مازاد مطرح نیست، طبق آمار خودروسازان ماهانه تولید مشخصی دارند و آنها می‌توانند تحویلی‌های سامانه را برای دو ماه متوقف کنند و این ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی در یک وضعیتی قرار گیرند که بتوانند پاسخگو باشند.

نجفی‌منش با تاکید بر این که اجرای این مصوبه باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شود، گفت: شب عید است و قطعه‌سازان نیاز مالی دارند و بانک‌ها هم حالت انقباضی گرفته‌اند، تنها راه کسب پول عرضه خودرو در حاشیه بازار است.

وی درباره میزان استقبال مردم از این طرح نیز گفت: سال گذشته ۷ میلیون معامله خودرو در کشور انجام شده که ۶ میلیون مورد از آن، خرید خودرو با قیمت آزاد توسط مردم بوده و صرفا خرید یک میلیون دستگاه خودرو به قیمت کارخانه‌ای بوده است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: سخت‌ است قبول کنیم اشتباه کردیم، اما باید یاد بگیریم که قیمت را بازار تعیین می‌کند. مردم هم اگر ببینند قیمت ۵ درصد زیر بازار است، مسلما استقبال می‌کنند. این روش در دهه هفتاد به کار گرفته شد و جواب هم داد.

نجفی‌منش در پایان تاکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی وقتی دولت قیمت‌گذاری کرد و سبب زیان تولیدکننده شد باید این وضعیت را جبران کند، اگر مانع اجرای این مصوبه هستند، جبران کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد صادق IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    شما با این راهکارها به تعادل نمی رسید ، سعی کنید هزینه وقیمت تمام شده خودرو ساز را کاهش دهید چرا مردم باید هزینه آزمون وخطای روش ها ی خودرو ساز را بدهند یکبار برای همیشه بررسی کنید که از عوامل تولید یعنی مواد اولیه ، دستمزد وسربار کدام خارج از عرف است اصلاح کنید ، از متخصصان حسابداری استفاده کنید شما فقط روی دست مردم هزینه می گذارید وباعث شدید خانواده ها وجوانان دورنمای خوبی برای آرزوهای خود نداشته باشند
  • امین BR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    0 0
    همه ملت تو این کار موندن. ملت دارن خودرو بی کیفیت و گرون ک ارزش خرید هم نداره تحویل میگیرن و هیچ مشتری راضی نیست. خودروساز هم ک داره زیان میکنه. پس چرا کارخونه رو جمع نمیکنن واردات رو آزاد کنن هم ملت خودرو باکیفیت و ارزون بخرن هم خودروساز خلاص بشه؟؟ ملت هرکدوم صدهزار تومن اضافه بیاد رو فیشش در عرض یک سال کل پول سایپا و ایرانخودرو تامین میشه کارخونه رو هم به ضایعاتی بفروشن نوش جونشون خسته شدیم از اینکه نفهم و ... فرضمون کردن.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    درست گفتی "سخت است که قبول کنیم اشتباه کردیم قیمت را بازار تعیین میکند" پس چرا جلوی واردات این همه سنگ می اندازید و عوارض 160 درصدی برای آن تعریف می کنید .در دنیا عوارض در دامنه 4 تا 10 درصد است شما نزدیک 2 برابر خوردو عوارض و هزینه های دیگر می گیرید تا خودرو های خارجی به قیمتی برسند که رقیب خودرو های بی کیفیت داخلی نباشند .پس اولین کسی که باید یاد بگیرد خود شما و صنعت رانتی خودروسازی بی کیفیت داخلی است که پس از 44 سال حمایت بی وقفه از آن به قول خودتان زیان ده و ورشکسته است