۰ نفر

کتاب بنویسید ۴۰۰ میلیون تومان جایزه بگیرید

۳ دی ۱۴۰۲، ۱۱:۳۵
کد خبر: 815549
کتاب بنویسید ۴۰۰ میلیون تومان جایزه بگیرید

مدیرعامل خانه کتاب در نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال گفت: رونق ادبیات یکی از دلایل برگزاری این جایزه است و حوزه ادبیات پرامانت‌ترین و پرخوان‌ترین و پرفروش‌ترین حوزه‌ها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم،  نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد امروز یکشنبه سوم دی ماه با حضور گلعلی بابایی دبیر علمی، حامد محقق معاون شعر و ادبیات و علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب برگزار شد.

علی رمضانی در این نشست در سخنانی گفت : رونق ادبیات یکی از دلایل برگزاری جایزه است که قطعاً برگزاری جایزه تنها یکی از اهداف جایزه را رقم می‌زند. آموزش و کمک به تولید نیز مهم است که نیازمند پیگیری مسئولان است. خانه کتاب هم در این حوزه مسئولیت دارد.

وی با اشاره به حوزه ادبیات گفت: ادبیات پر امانت‌ترین و پرخوان‌ترین و پرفروش‌ترین حوزه هاست. امسال شانزدهمین دوره جایزه با صدمین سال تولد جلال مصادف شد. ما در روز ۱۱ آذر در زادگاه جلال در طالقان نشستی با حضور نویسندگان و ادبا و مردم برگزار کردیم که استقبال مردم از همشهری خود جالب توجه بود و اجتماع برگزیدگان و نویسندگان حوزه ادبیات داستانی هم پیش از اختتامیه برگزار می شود.

جلال آل احمد هر سال یک ارمغان و آورده برای ما دارد، سال گذشته هفتادمین سال انتشار غرب زدگی بود امسال هم تصمیم گرفتیم به کتاب ولایت عزراییل توجه ویژه کنیم.

جواد محقق نیز در سخنانی گفت : معاونت شعر و ادبیات از اول آبان  فعالیت جدی برای جایزه را آغاز کرد و شروع به جمع آوری کتاب‌ها کرد، آثار زیادی به دبیرخانه رسید و کتاب‌ها تفکیک شدند، ۸۹۳ عنوان در مستند نگاری، ۴۴۳ عنوان در داستان کوتاه، رمان با ۱۴۷۰ عنوان و نقد ادبی با ۸۳ کتاب، در مجموع ۲۸۸۹ عنوان کتاب به دبیرخانه رسید.

وی با اشاره به آمارهای تاریخی جایزه جلال گفت: ۴۰ هزار عنوان کتاب در ۱۵ دوره جایزه جلال بررسی شده، ۱۱۳ نفر برنده جایزه شده‌اند، هدایت الله بهبودی با ۳ بار برگزیده بیشترین دریافت جایزه را داشته است. ۵۵ ناشر جایزه جلال را دریافت کردند.امسال ناشران شهرستانی در میان نامزدها هستند و دو نویسنده غیر تهرانی داریم بازه سنی نامزدها نیز ۲۸ تا ۶۲ سال است.  ۳ نویسنده با اولین کتاب‌شان نامزد دریافت شدند.

محقق با اشاره به دوره‌های آل جلال نیز گفت: در ۱۱ استان دوره آل جلال برگزار شده و ۳۳ کارگاه نیز در این زمینه برگزار شده است، ۲۲۰ نفر هم در این کارگاه‌ها آموزش دیدند.

گلعلی بابایی دبیر علمی جایزه جلال نیز در سخنانی گفت: وقتی پیشنهاد دبیری علمی داده شد راغب نبودم چون می دانستم کار سختی است و مهمترین موضوعی که باید روی آن تکیه داشته باشیم حق الناسی است که به گردن انسان می‌افتد، دبیر علمی تنها یک رای دارد.الحمدالله در این دوره داوران خوب بودند و اعتقاد داشتند حق الناس را باید حفظ کنیم.

وی ادامه داد: بار اصلی تفکیک آثار بر عهده دبیرخانه است، از ۱۶ آبان کار داوری را شروع کردیم، نقد ادبی ۸۳ اثر بود در ۳ جلسه و نهایتاً با حضور هیات علمی داوری‌ها انجام شد. اما در داستان کوتاه ، رمان و مستند نگاری ساعت ها وقت داوران صرف تا به نامزدهای نهایی برسیم.

بابایی گفت: در برخی رشته‌ها وضعیت رقابت نزدیک بود و تصمیم گیری بسیار مشکل بود. از اعضای هیئت علمی تشکر می‌کنم چون حضور آن ها مثمر ثمر بود و حتی توانست نتایج را تغییر دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha