۰ نفر

حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT

۲ دی ۱۴۰۲، ۲۱:۱۶
کد خبر: 815457
حمایت از تولیدکنندگان و پژوهشگران حوزه ICT

همراه اول در حاشیه نخستین روز از برگزاری نمایشگاه تلکام 2023 با انعقاد دو توافقنامه سه‌جانبه، همچنان بر دیدگاه خود نسبت به لزوم تقویت تولیدکنندگان داخلی تجهیزات رادیویی نسل جدید و همچنین حمایت از پژوهشگران و طرح‌های پژوهشی تأکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، همراه اول همزمان با نخستین روز از برگزاری نمایشگاه تلکام 1402 ضمن حضور در قالب شش زون تخصصی IOT»»، ««5G، «امنیت»، «سرویس های اپراتوری»، «آینده ارتباطی» و «خدمات مشترکان» در سالن 6 نمایشگاه بین المللی تهران، حضور و مشارکتی جدی در برگزاری نشست ها و برنامه های جانبی این رویداد بین المللی دارد.

لذا در روز نخست این رویداد با انعقاد دو تفاهم نامه سه جانبه «توسعه فناوری های تجهیزات رادیویی نسل جدید» و « حمایت از طرح های پژوهشی و پسادکتری در حوزه توسعه فناوری های کلیدی صنعت ICT» که رویکرد آنها بر حمایت از تولیدات بومی و ایده های پژوهشگران کشورمان است، به استقبال از آن رفت.

*توافقنامه توسعه فناوری‌های تجهیزات رادیویی نسل جدید
توافقنامه توسعه فناوری های تجهیزات رادیویی نسل جدید (ترنج) به شکل سه جانبه و با حضور حمید بهروزی قائم مقام همراه اول، میثم عابدی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد.

طرفین این توافقنامه با دغدغه پاسخگویی اثربخش به نیازهای فناورانه در زیست بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، افزایش عمق بومی سازی در توسعه و تولید زیرساخت های حیاتی در لایه دسترسی شبکه، غلبه بر محدودیت های تحریمی، امنیت و صیانت از داده ها و اطلاعات، ایجاد زمینه های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین رونق کسب و کارهای مرتبط در سطح ملی، دست به همکاری مشترک زدند.

در واقع تعریف پروژه های تحقیقاتی در قالب طرح های پژوهشی در مشارکت با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و شرکت های دانش بنیان از جمله اهداف این همکاری مشترک است که براساس آن، مجری طرح های پژوهشی، لازم است یک هسته پژوهشی با عضویت و سرپرستی حداقل یک عضو هیأت علمی یا یک شرکت دانش بنیان باشد.

به عنوان مثال برخی نمونه های پیشنهادی در قالب برنامه حمایت از طرح های فناورانه در حوزه ارتباطات رادیویی شبکه های ارتباط سیار نسل جدید شامل مخابرات موج میلیمتری، شبکه دسترسی رادیویی باز، آنتن های چند ورودی - چند خروجی انبوه و مواردی از این دست می شود که این همکاری مشترک به دنبال تأمین آنهاست.

در این راستا معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات نیز متعهد به فهرست کردن نیازمندی های فناورانه اولویت دار خود در زمینه توسعه فناوری ها و تجهیزات رادیویی نسل جدید ارتباطات مبتنی بر فهرست مصوب اولویت های شبکه ملی اطلاعات شد.

در بخشی از تعهدات ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری نیز آمده است «فهرست مجریان توانمند برای انجام طرح های پژوهشی در هر فراخوان را شناسایی و منتشر کند.»

در ادامه همراه اول نیز به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور متعهد به فهرست کردن نیازمندی های اولویت دار خود جهت شناسایی ظرفیت های موجود در کشور شده است.

در نهایت مجموع حمایت از طرح هایی که بالاترین امتیاز را از نظر شاخص های فنی و مالی به دست آورند، به عنوان طرح های برگزیده تا سقف 300 میلیارد ریال  خواهند بود.

*توافقنامه حمایت از طرح‌های پژوهشی و پسادکتری
اما شرکت ارتباطات سیار ایران توافقنامه سه جانبه دیگری را نیز امروز به دنبال توافقنامه قبلی با حضور وحید شاه منصوری رییس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری و علی محمد سلطانی رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور منعقد کرد.

قرار است در قالب همکاری مشترک بین این سه ضلع «حمایت از طرح های پژوهشی و پسادکتری در حوزه توسعه فناوری های کلیدی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات» رقم بخورد.

بر این اساس ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات متعهد شد در راستای انجام موضوعات و زمینه های همکاری مشترک این توافقنامه، از طرح های پژوهشی توسعه فناوری های رادیویی تا سقف 50 میلیارد ریال و از طرح های پسادکتری و رساله دکتری تا سقف 10 میلیارد ریال، حمایت بلاعوض و البته مشروط به تأمین اعتبار و موافقت مقامات ذی ربط و در چارچوب ضوابط مربوطه داشته باشد.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور نیز متعهد شد از طرح های تحقیقاتی توسعه فناوری های رادیویی تا سقف 100 میلیارد ریال و از طرح های پسادکتری و رساله دکتری تا سقف 20 میلیارد ریال به صورت بلاعوض حمایت مالی کند.

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز به عنوان بازوی تحقیقاتی اپراتور اول تلفن همراه متعهد شد ضمن فهرست کردن نیازمندی های فناورانه اولویت دار خود در زمینه نسل های پنجم و ششم ارتباطی، از طرح های پژوهشی توسعه فناوری های رادیویی تا سقف 50 میلیارد ریال و بابت حمایت از طرح های پسادکتری و رساله دکتری تا سقف 10 میلیارد ریال به صورت بلاعوض حمایت مالی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha