۱ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

همراهی قیمت طلا و سکه با صعود انس جهانی / سکه ۴۰۰ هزار تومان گران شد

۹ آذر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبر: 810894
همراهی قیمت طلا و سکه با صعود انس جهانی / سکه ۴۰۰ هزار تومان گران شد

روند افزایش قیمت انس جهانی، بازار سکه و طلا را نیز تحت تاثیر قرار داده است که باعث افزایش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سکه طرح جدید در روز گذشته شد؛ اما به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران برای هفته آینده انتظار نوسانی بیش از ۵ درصدی را نمی‌توان داشت. 

اقتصاد آنلاین-مهدی جهانشاهلوراد: با رسیدن به دویست و پنجاه و پنجمین روز سال ۱۴۰۲ قیمت طلا و سکه روند افزایشی به خود گرفته است؛ هر چند سکه امسال را در کانال ۲۸ میلیون تومانی آغاز کرد و در بازه‌های زمانی مختلف تا نزدیک ۳۲ میلیون تومان هم رفت اما عمده نوسان قیمتی آن در همان سطح ۲۸ میلیون تومان بود، حباب سکه نیز امسال را در روی خط ۵ میلیون تومان با حدود ۲ درصد بالا یا پایین سپری کرده است.

قیمت طلای ۱۸ عیار نیز در مدت یاد شده بیشتر در محدوده ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود؛ هر چند گاهی از این قیمت‌ها فراتر رفت و گاهی هم با نرخ‌های کمتر معامله شد اما بیشتر سال ۱۴۰۲ را در این محدوده گذراند. 

انس جهانی طلا نیز در ماه‌های گذشته نوسان‌های مختلفی را تجربه کرده؛ از رسیدن به کانال ۱۸۰۰ دلار تا روز گذشته که ۲ هزار و ۴۶ دلار قیمت خورد، نادر بذرافشان، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین افزایش ۳۶ دلاری قیمت انس جهانی را عامل اصلی صعود قیمت طلا و سکه در روز چهارشنبه اعلام کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه در بازارهای داخلی شرایط بحرانی، رکود و کاهش تقاضا ادامه دارد با افزایش ۳۶ دلاری انس جهانی شاهد افزایش اندک قیمت طلا و سکه بودیم.

افزایش قیمتی که البته سکه را به بالای ۲۹ میلیون تومان رساند، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره جزییات رشد قیمت‌ها نیز گفت: روز گذشته قیمت سکه ۴۰۰ هزار تومان گران شد، قیمت سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه هر کدام ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۰ هزار تومان افزایش یافت همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار ۲۸ هزار تومان رشد قیمت داشت. 

بر اساس اظهارات فعالان بازار طلای تهران همچنان طلا و سکه متقاضی ندارد و حتی عنوان شده که تقاضا به حدود کمتر از نصف زمان مشابه سال گذشته و بسیار کمتر از سال‌های پیش از آن رسیده است شرایطی که بذرافشان هم آن را تایید می‌کند و معتقد است: افزایش قیمت طلا و سکه با توجه به روند انس جهانی طبیعی بود اما بازار تقاضایی ندارد، اگر رکود نبود و تقاضا در بازار وجود داشت قطعا باید افزایش قیمت بیشتری را شاهد می بودیم.

روند افزایشی قیمت جهانی طلا ادامه دارد؟

با توجه به اثرپذیری قیمت طلا و سکه از انس جهانی، بسیاری از کسانی که می‌خواهند در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنند به دنبال پاسخ این سوال هستند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران احتمال ادامه روند کنونی انس را رد نکرد و اظهار داشت: به اعتقاد تحلیلگران جهانی و با تجربه سال‌های گذشته که در پایان سال میلادی، نوسان بازارهای جهانی افزایش می‌شود بسیاری معتقد هستند تا اوایل ژانویه انس جهانی حتی به ۲۵۰۰ دلار هم خواهد رسید. 

وی در پاسخ به این سوال که انس ۲۵۰۰ دلاری چه اثری روی قیمت طلا و سکه خواهد گذاشت نیز گفت: اگر این اتفاق بیفتد قطعا در بازار طلای داخلی کشورها ،حتی اگر تقاضا هم نباشد، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. 

بذرافشان هفته آینده بازار طلا و سکه را باثبات ارزیابی کرد و گفت: رکود و کاهش تقاضای موجود شرایط را بحرانی می‌کند، هفته آینده انتظار نوسان خاصی برای بازار پیش‌بینی نمی‌شود ممکن است نوسان ۱ تا ۵ درصدی را در بازار شاهد باشیم که با توجه به عواملی مانند انس جهانی، قیمت ارز و عرضه و تقاضا امری طبیعی است اما تجربه ماه‌های اخیر نشان می‌دهد نباید درگیر نوسان قیمت بود مگر اینکه اتفاق سیاسی و اقتصادی خاصی رخ دهد یا تغییر چشمگیری در بازارهای جهانی ایجاد شود. 

همانطور که از اظهارات رییس اتحادیه طلا و جواهر مشخص شد رکود تقاضا خود سدی برای افزایش قیمت‌ها شده است؛ اما اگر روزی حجمی بیشتر از تقاضای امروز وارد بازار سکه و طلا شود چه تاثیری روی قیمت‌ها خواهد گذاشت؟ بذرافشان در این باره اظهار داشت: وقتی متقاضی طلا، خودرو و حتی ملک افزایش یابد بازار دچار التهاب می‌شود که ممکن است باعث افزایش قیمت‌ها شود اما در شرایط رکود تقاضا، بازارها بدون التهاب است و هیچ اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد و حتی گاهی اوقات قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد.  
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha