۵ نفر

در گفتگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

انتظار زمستان گرم در بازار طلا/ «کریسمس» نقطه شروع اوج‌گیری طلا خواهد بود؟

۷ آذر ۱۴۰۲، ۹:۵۲
کد خبر: 810499
انتظار زمستان گرم در بازار طلا/ «کریسمس» نقطه شروع اوج‌گیری طلا خواهد بود؟

قیمت طلا با گذشت یک هفته از آذر ماه نیز تغییرات محسوسی نداشته و رکود تقاضا همچنان ادامه دارد؛ اما به گفته کارشناسان این شرایط ماندگار نخواهد بود. 

اقتصاد آنلاین-مهدی جهانشاهلوراد: قیمت انس جهانی طلا در این هفته سیر صعودی داشت و با رسیدن به ۲۰۱۵ دلار در هر انس به بالاترین نرخ ۶ ماه اخیر هم رسید اما در بازار سکه و طلای داخلی قیمت‌ها همچنان روی یک خط ثابت با نوسان اندک در حرکت است. 

هرچند در شروع درگیری‌های خاورمیانه قیمت سکه تا مرز ۳۲ میلیون تومان هم رسید اما این نرخ برای چند روز دوام نیاورد و سکه روزهای زیادی را در کانال ۲۸ میلیون تومانی جا خوش کرده است. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در آن مقطع بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد در صورتی که طلا در یک ماه اخیر از میانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فراتر نرفته است. 

ثبات نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار دو عاملی است که به اعتقاد کارشناسان مانع از حرکت صعودی قیمت طلا و سکه شده است هر چند در این مدت شاهد افزایش انس هم بوده‌ایم اما روزهایی بوده که بازار سکه و طلا بر خلاف رشد انس، به دلیل همان دو عامل کاهش قیمت‌ها را به خود دیده است. 

عبادالله محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با اقتصاد آنلاین وضعیت بازار طلا و سکه را آرام توصیف می‌کند و می‌گوید: زمانی که خریدار در بازار باشد آن زمان ما از یک بازار خوب صحبت می‌کنیم در شرایط کنونی تقاضا و داد و ستدی در بازار نیست و شرایط بسیار آرام است. 

بازار سکه و طلا تقریبا تمام سال ۱۴۰۲ را به جز در مقاطع کوتاه‌مدتی در رکود به سر برده است موضوعی که محمدولی هم آن را تایید می‌کند و می‌گوید: الان مدت‌هاست بازار ما بدون رفت و برگشت است، به دلیل اینکه نوسان طلا اندک است مردم انگیزه‌ای برای ذخیره سرمایه خود به طلا ندارد، الان مدت‌هاست که قیمت هر مثقال طلا در محدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار تومان تا نهایتا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نوسان است فقط در آغاز حملات اسرائیل و حماس تا مرز ۱۱ میلیون تومان رفت اما دوباره به سطح فعلی بازگشت. 

این فعال بازار طلا تاکید می‌کند که بازار طلای ایران خلوت است، وی اظهار می‌کند: تقاضا نسبت به سال های قبل کاهش محسوسی داشته است به صورتی که هر سال نسبت به سال قبل از آن وضعیت تقاضا آرام‌تر شده است. 

پیش بینی بازار طلا برای زمستان ۱۴۰۲

با وجود این بازار خلوت چه آینده‌ای برای طلا می‌توان متصور شد؟ محمدولی به آینده این بازار خوشبین است وی می‌گوید: با توجه به اینکه به پایان سال میلادی و سپس شمسی نزدیک می شویم، حجمی از تقاضا وارد بازار خواهد شد که این باعث می‌شود قیمت طلا ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. 

به گفته این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران از دی ماه تا نیمه اسفند بازار طلا قیمت‌هایی را جدای از ارقام امروز خواهد دید. 

محمدولی قیمت کنونی انس جهانی را هم منطقی نمی‌داند و در این باره اظهار می‌کند: این رشد برای انس جهانی هم اتفاق خواهد؛ افتاد موسسات مالی طلا را یک رقیب برای خودشان می‌بینند چون به دنبال جذب مشتری هستند اجازه نمی‌دهند انگیزه مردم به سمت سرمایه‌گذاری در طلا برود به همین دلیل قیمت طلا رشد آنچنانی نداشته است در غیر این هر انس الان باید بین ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار می‌بود. 

وی معتقد است هنوز زمان رشد انس جهانی آغاز نشده است ما در دی ماه شاهد طلای ۲۰۶۰ دلاری خواهیم بود. 

این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا طلا برای سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی مناسب است نیز می‌گوید: به دلیل سرعت تبدیل به ریال و حاشیه امن بالاتر، بهترین بازار برای حفظ سرمایه مردم طلا است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس CH ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    پارسال اسفند سکه ۳۷ ملیون بود.ربع ۱۲ و ۸۵۰ بود.ولی حالا چی یکسال تو رکوده ولی تون ماهی از ۲۵ تومن پارسال شده ۹۰ تومن