۰ نفر

نیویورک تایمز بررسی کرد؛

انتخاب یک محافظه‌کار راست افراطی نزدیک به ترامپ برای ریاست مجلس نمایندگان

۴ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبر: 805325
آرش نصیری
انتخاب یک محافظه‌کار راست افراطی نزدیک به ترامپ برای ریاست مجلس نمایندگان

جمهوری‌خواهان به یک قانون‌گذار کمتر شناخته شده لوئیزیانا روی آوردند که تلاش‌های کنگره برای لغو انتخابات ۲۰۲۰ را رهبری کرد و اکنون به بن‌بست چند هفته‌ای که مجلس نمایندگان را فلج کرد، پایان داد.

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ مایک جانسون، نماینده لوئیزیانا، روز چهارشنبه در انتخابات پیروز شد و پنجاه و ششمین رئیس مجلس نمایندگان شد، زیرا جمهوری‌خواهان به دلیل سه هفته درگیری داخلی و ناکارآمدی از پا در آمده بودند و برای پایان دادن به فلج خود به یک محافظه‌کار تندرو کمتر شناخته شده محبوب جناح راست افراطی متوسل شدند.

ارتقای آقای جانسون، ۵۱ ساله، معمار تلاش برای براندازی انتخابات ۲۰۲۰ و محافظه‌کار مذهبی مخالف حقوق سقط جنین، و ازدواج همجنس‌گرایان، باعث شد حزب جمهوری‌خواه به سمت راست حرکت کند. این پس از یک مبارزه تاریخی بود که با برکناری کوین مک کارتی توسط جناح راست تندرو در ۳ اکتبر آغاز شد و حزب جمهوری‌خواه از هم گسیخته سپس به سرعت سه نامزد دیگر را برای جانشینی کنار گذاشت.

خسته از نزاع، که رگباری از اتهامات و تهدیدهای خشونت‌آمیز را علیه قانونگذاران به راه انداخت، هم جناح راست و هم جمهوری‌خواهان جریان اصلی در نهایت متحد شدند تا آقای جانسون ۵۱ ساله را با ۲۲۰ رای در مقابل ۲۰۹ رای مخالف انتخاب کنند.

این رای، او را در ردیف دوم ریاست جمهوری قرار داد و دوره فوق العاده‌ای از پیچ و خم‌ها را در کاپیتول هیل به پایان رساند. این یک پیروزی برای راست افراطی است که به یک نیروی مسلط در حزب جمهوری‌خواه تبدیل شده است، حزبی که در این ماه قیام کرد تا عملاً دستور برکناری یک رئیس مجلس نمایندگان و انتصاب یک جایگزین محافظه‌کار را دنبال کند.

پس از اینکه پاتریک مک‌هنری، نماینده کارولینای شمالی، رئیس موقت، اعلام کرد که آقای جانسون «رئیس منتخب مجلس نمایندگان» است، جمهوری‌خواهان از جای خود بلند شدند و کف زدند.

Members of Congress standing up and applauding in the House chamber.

آقای جانسون در یک سخنرانی که صعود او از نردبان سیاسی در لوئیزیانا به کنگره را نشان داد، متعهد شد که تلاش کند «اعتماد مردم را به این مجلس بازگرداند.» او ارسال کمک به اسرائیل، اصلاح مرز «شکسته»  جنوبی و مهار هزینه‌های فدرال را به عنوان اولویت‌های اصلی قانونگذاری خود ذکر کرد.

آقای جانسون مدت کوتاهی پس از انتخابش گفت: «چالش پیش روی ما بزرگ است، اما زمان اقدام اکنون فرا رسیده است. و من شما را ناامید نخواهم کرد.»

آقای جانسون با متوسل شدن به ایمان مسیحی انجیلی خود، بارها در سخنرانی خود از صحن مجلس به کتاب مقدس اشاره کرد.

او گفت: «کتاب مقدس بسیار روشن است: خدا کسی است که صاحبان قدرت را بالا می‌برد. او هر یک از شما، همه ما را بزرگ کرد. و من معتقدم که خداوند مقرر کرده و اجازه داده است که هر یک از ما را برای این لحظه به اینجا بیاورد.»

آقای جانسون با اشاره به ناامیدی‌های در حال جوشش در میان جناح راست تندرو، حزبی که در نهایت آقای مک کارتی، جمهوری‌خواه کالیفرنیا را برکنار کرد، متعهد شد که دفتر او «به دلیل تمرکززدایی قدرت شناخته می‌شود.»

آقای جانسون که در سال ۲۰۱۶ برای کنگره انتخاب شد، جوان‌ترین قانون‌گذار در دهه‌های اخیر است که به عنوان رییس مجلس نمایندگان انتخاب شده است.  او همچنین ممکن است محافظه کارترین آن‌ها باشد.

آقای جانسون در تیم دفاع از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در برابر استیضاح خدمت می‌کرد و نقش اصلی را در متقاعد کردن جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برای امضای یک گزارش حقوقی برای حمایت از شکایتی برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایفا کرد. او همچنین طراح پیشنهاد آقای ترامپ برای اعتراض به تایید نتایج انتخابات در کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ بود. آقای ترامپ روز چهارشنبه پس از انتخابش از او تمجید کرد و جمهوری خواه لوئیزیانا را«یک جنتلمن فوق العاده» خواند.

آقای ترامپ گفت: «او کار بزرگی انجام خواهد داد.»

دموکرات‌ها در ارزیابی خود از ارتقای آقای جانسون به جایگاه ریاست مجلس نمایندگان لحن بسیار تندی داشتند. پیت آگیلار، نماینده کالیفرنیا، رئیس کنفرانس دموکرات‌ها، گفت که دعوای سخنرانان به یک رقابت بر سر اینکه «چه کسی می‌تواند دونالد ترامپ را راضی کند» تبدیل شده است. وی افزود: «در همین راستا، یک مشت جمهوری‌خواه راست‌گرا ایستادند و کف زدند.»  

آن‌ها با رای دادن به آقای جانسون جمهوری‌خواهان جریان اصلی را که در سال آینده در نواحی نوسانی با رقابت‌های سختی در انتخابات مجدد مواجه خواهند بود، سرکوب کردند. پس از آنکه نمایندگان مایک لاولر و مارک مولینارو، هر دو از نیویورک، هر کدام به نماینده جمهوری‌خواه لوئیزیانا رای دادند، صدای فریاد یک دموکرات شنیده می‌شد که می‌گفت: «خداحافظ!»

آقای جانسون بلافاصله با انبوهی از چالش‌ها روبرو می‌شود که سلف او، آقای مک کارتی را درگیر کرده بود. او با ضرب الاجل اواسط نوامبر برای تصویب یک اقدام برای تأمین بودجه دولت برای جلوگیری از تعطیلی مواجه است. و او باید کنفرانسی را رهبری کند که عمیقاً بر سر سیاست خارجی اختلاف نظر دارد زیرا کنگره درخواست بودجه ۱۰۵ میلیارد دلاری دولت بایدن برای اسرائیل، اوکراین و مرزهای جنوبی را بررسی می‌کند.

آقای جانسون با ادامه بودجه برای جنگ در اوکراین مخالفت کرده است، جنگی که به عنوان یک عامل شکاف تلخ برای جمهوری‌خواهان ظاهر شده است و در نبردهای هزینه‌ای که در روزهای آینده باید از آن عبور کند ادامه خواهد داشت.

پس از اینکه در کنفرانس خبری کاخ سفید به رئیس‌ جمهوری بایدن گفته شد که یک رئیس جدید انتخاب شده است، آقای بایدن گفت: «امیدوارم این خبر درست باشد. چون باید حرکت کنیم.»

آقای بایدن در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به سابقه این رییس جمهوری‌خواه، نگران است که دوباره تلاش کند انتخابات سال ۲۰۲۴ را باطل کند، به صراحت پاسخ داد: «نه. همانطور که من نگران نبودم که آخرین مبارزات انتخاباتی را لغو کند.»

آقای بایدن بعداً در روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما باید به سرعت برای رفع نیازهای امنیت ملی خود و جلوگیری از تعطیلی در ۲۲ روز آینده حرکت کنیم. با وجود اینکه ما در مورد مسائل مهم اختلاف نظرهای واقعی داریم، باید تلاش متقابل برای یافتن زمینه‌های مشترک در هر کجا که بتوانیم وجود داشته باشد.»

در پایان، این آقای جانسون بود که توانست هر دو جناح راست تندرو و جریان اصلی حزب را که به نوبت نامزدهای ریاست مجلس را کنار گذاشته بودند، گرد هم آورد. اما این اتحاد تا حدی محصول وضعیت فرسایشی در میان جمهوری‌خواهان مجلس بود، که علی‌رغم اختلافاتشان مشتاق پایان دادن به منظره چند هفته‌ای ناکارآمدی و فلجی بودند که به گفته بسیاری، رأی‌دهندگانشان را مضطرب کرده بود.

محافظه‌کاران جریان اصلی که از آقای جانسون حمایت می‌کردند، گفتند که امیدوارند به سرعت اقدام کنند تا مجلس نمایندگان را از وضعیت بد خود خارج کنند. تقریباً بلافاصله پس از انتخاب آقای جانسون، قانون‌گذاران بحث درباره قطعنامه‌ای را آغاز کردند که شامل اعلام همبستگی با اسرائیل و محکومیت حماس می‌شد، که با اکثریت قاطع تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha