۰ نفر

کالای پست چیست؟

۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۲۰:۵۷
کد خبر: 805127
کالای پست چیست؟

کالای پست یک اصطلاح اقتصادی است و کالایی را توصیف می‌کند که با افزایش درآمد مردم تقاضای آن کاهش می‌یابد.

 این کالاها با بهبود درآمد و بهبود اقتصاد محبوبیت خود را از دست می‌دهند، زیرا مصرف‌کنندگان در عوض شروع به خرید جایگزین‌های گران‌تر می‌کنند.

نکات کلیدی
کالای پست کالایی است که با افزایش درآمد مردم تقاضا برای آن کاهش می‌یابد.
هنگامی که درآمدها پایین هستند یا اقتصاد منقبض می‌شود، کالاهای پست به جایگزین مقرون به صرفه‌تری برای کالاهای گران‌تر تبدیل می‌شوند.
کالاهای پست ممکن است به برند محصولات خریداری‌شده، اقلام خریداری‌شده، یا نمونه‌ای از چگونگی وقوع یک اتفاق (مانند سوار شدن اتوبوس در مقابل رانندگی با یک خودروی جدید) اشاره داشته باشند.
کالاهای پست برعکس کالاهای معمولی هستند که حتی با افزایش درآمد نیز تقاضا برای آن‌ها افزایش می‌یابد.
کالاهای پست همچنین با کالاهای لوکس نیز متضاد هستند، یعنی اقلامی با کیفیت بالاتر که اغلب با قیمتی عالی فروخته می‌شوند و ضروری نیستند.

آشنایی با کالاهای پست

در علم اقتصاد، با افزایش درآمد یا بهبود اقتصاد، تقاضا برای کالاهای پست کاهش می‌یابد. هنگامی که این اتفاق روی می‌دهد، مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری برای خرید جایگزین‌های پرهزینه‌تر خواهند داشت. برخی از دلایل مربوط به این تغییر ممکن است شامل کیفیت یا تغییر در وضعیت اجتماعی-اقتصادی مصرف‌کننده شود.
کالاهای پست، که برعکس کالاهای معمولی هستند، به هر چیزی گفته می‌شوند که مصرف‌کننده در صورت داشتن سطح درآمد واقعی بالاتر، تقاضای کم‌تری برای آن خواهد داشت. این کالاها همچنین ممکن است با افرادی مرتبط باشند که معمولاً در یک طبقه‌ی اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر قرار می‌گیرند.
برعکس، تقاضا برای کالاهای پست زمانی افزایش می‌یابد که درآمدها کاهش می‌یابند یا اقتصاد منقبض می‌شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، کالاهای پست به جایگزین مقرون به صرفه‌تری برای کالاهای گران‌تر تبدیل می‌شوند.

نکته‌ی مهم: اصطلاح «کالای پست» به جای اینکه به کیفیت اشاره داشته باشد، به مقرون به صرفگی اشاره دارد، اگرچه برخی از کالاهای پست ممکن است کیفیت پایین‌تری داشته باشند.

نمونه‌هایی از کالاهای  پست

نمونه‌های زیادی از کالاهای پست وجود دارد. برخی از ما ممکن است با برخی از کالاهای پستی که با آن‌ها در تماس هستیم، بیشتر آشنا باشیم، ازجمله نودل فوری، همبرگر، کنسروها، و غذاهای منجمد. زمانی که مردم پول کم‌تری دارند، تمایل به خرید این نوع محصولات دارند. اما وقتی درآمد آن‌ها افزایش می‌یابد، اغلب این کالاها را با اقلام گران‌تر جایگزین می‌کنند.

غذا

مواد غذایی یکی از رایج‌ترین نمونه‌ها از محصولات پست هستند، زیرا غذا یک ضرورت است که همیشه باید تهیه شود. بااین‌حال، ممکن است سطح خرید مواد غذایی برای هر مصرف‌کننده متفاوت باشد. یک فرد ممکن است به‌جای خوردن یک استیک برای شام، یک محصول پست مانند گوشت کنسرو شده یا غذای منجمد را انتخاب کند.
علاوه‌براین، نحوه‌ی مصرف مواد غذایی افراد ممکن است به‌طور متفاوتی طبقه‌بندی شود. افراد ممکن است کم‌تردر بیرون از خانه، به‌ویژه در رستوران‌های شیک‌تر، غذا بخورند و درعوض روش‌های پستی برای آماده‌سازی غذا را انتخاب کنند، مانند تهیه‌ی غذا در خانه به تنهایی. در این مثال‌ها، یکی از روش‌ها به سادگی به‌عنوان یک جایگزین برتر برای روش دیگر محسوب می‌شود.

حمل‌ونقل / سفر

ما همچنین می‌توانیم به حمل‌ونقل نیز به‌عنوان نمونه‌ای از یک کالای پست روی بیاوریم. وقتی درآمد مردم کم است، آن‌ها ممکن است سوار وسایل نقلیه‌ی عمومی شوند. وقتی درآمد آن‌ها بالا می‌رود، ممکن است سوار اتوبوس نشوند و در عوض سوار تاکسی شوند یا حتی خودرو خریداری کنند. علاوه‌براین، خرید یک وسیله‌ی نقلیه نیز می‌تواند در طبقات مختلفی طبقه‌بندی شود، زیرا هوندای کارکرده ممکن است پست‌تر از یک تسلای جدید در نظر گرفته شود.
در کنار حمل‌ونقل روزمره، بسیاری از جنبه‌های سفر نیز ممکن است به‌عنوان کالایی برتر یا پست تلقی شوند. مثلاً هتلی را که ممکن است در آن اقامت کنید را بر اساس وضعیت مالی شخصی خود در نظر بگیرید. شما همچنین می‌توانید در رویدادهای تفریحی مختلفی شرکت کنید یا به جای انتخاب گزینه‌های ارزان‌تر و پست برای سفر، سوار هواپیمای درجه یک شوید.

برندها

یک قهوه‌ی مک‌دونالد ممکن است در مقایسه با قهوه‌ی استارباکس یک کالای پست باشد. هنگامی که درآمد یک مصرف‌کننده کاهش می‌یابد، او ممکن است جاوای روزانه‌ی استارباکس خود را با یک دمنوش مقرون به صرفه‌تر مک‌دونالد جایگزین کند. از سوی دیگر، زمانی که درآمد مصرف‌کننده افزایش می‌یابد، ممکن است قهوه‌ی مک‌دونالد خود را با قهوه‌ی گران‌تر استارباکس جایگزین کند.
نمونه‌های دیگر از کالاهای پست، محصولات بی‌نام فروشگاه‌های مواد غذایی، مانند غلات یا کره‌ی بادام زمینی هستند. مصرف‌کنندگان ممکن است زمانی که درآمدشان کم‌تر است از این محصولات با نام تجاری عمومی ارزان‌تر استفاده کنند و زمانی که درآمدشان افزایش می‌یابد به محصولاتی که دارای نام تجاری هستند روی آورند. محصولات دارای نام تجاری فروشگاه‌های مواد غذایی یک مثال بارز از این است که چگونه کالاهای پست لزوماً کیفیت پایین‌تری ندارند. بسیاری از این کالاها از همان خط تولید محصولاتی می‌آیند که دارای نام تجاری هستند و قیمت آن‌ها بالاتر است.

کالاهای پست و رفتار مصرف‌کننده

تقاضا برای کالاهای پست معمولاً ناشی از رفتار مصرف‌کننده است. به‌طور معمول، تقاضا برای کالاهای پست عمدتاً ناشی از درآمد پایین‌تر افراد یا انقباض اقتصاد است. اما این موضوع همیشه صادق نیست. برخی از مصرف‌کنندگان ممکن است رفتار خود را تغییر ندهند و همچنان به خرید کالاهای پست ادامه دهند.

مصرف‌کننده‌ای را در نظر بگیرید که از کارفرمای خود حقوق دریافت می‌کند. علی‌رغم افزایش درآمد، او ممکن است به خرید قهوه‌ی مک‌دونالد ادامه دهد، زیرا آن را به قهوه‌ی استارباکس ترجیح می‌دهد، یا ممکن است یک محصول خواربار بی‌نام بهتر از همتایی با نام تجاری گران‌تر پیدا کند. در این مورد، این فقط یک موضوع ترجیح شخصی است.
کالاهای پست همیشه در نقاط مختلف جهان یکسان نیستند. به‌عنوان مثال، چیزی به سادگی فست فود ممکن است در ایالات متحده یک کالای پست تلقی شود، اما ممکن است برای مردم کشورهای در حال توسعه یک کالای عادی تلقی شود. یک کالای معمولی کالایی است که تقاضای آن با افزایش درآمد افراد افزایش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود تا این کالاها دارای یک کشش تقاضای درآمدی مثبت باشند.

حقیقت مختصر: کالاهای پست با کشش درآمدی منفی همراه هستند، درحالی‌که کالاهای معمولی با کشش درآمدی مثبت ارتباط دارند.

کالاهای دیگر

کالاهای گیفن

کالاهای گیفن انواع نادری از کالاهای پست هستند که جایگزین آماده‌ای ندارند، مانند نان، برنج و سیب زمینی. تنها تفاوت بین کالاهای گیفن و کالاهای پست متعارف این است حتی زمانی که قیمت کالاهای گیفن بالاتر می‌رود نیز، تقاضا برای آن‌ها، بدون توجه به درآمد مصرف‌کننده، افزایش می‌یابد.
بسیاری از کالاهای گیفن، به‌ویژه در مناطقی که مردم در طبقه‌ی اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری زندگی می‌کنند، کالاهای اصلی محسوب می‌شوند. زمانی که قیمت کالاهای گیفن افزایش می‌یابد، مصرف‌کنندگان چاره‌ای جز خرج کردن پول بیشتر برای خرید آن‌ها ندارند. بنابراین، آن‌ها ممکن است پول بیشتری را برای برنج خرج کنند، زیرا این تنها چیزی است که می‌توانند خریداری کنند؛ حتی اگر قیمت آن‌ها مدام در حال افزایش باشد. از طرف دیگر، محصولاتی مانند گوشت به کالاهای لوکس تبدیل می‌شوند، زیرا بسیار غیرقابل خرید و دور از دسترس هستند.

کالاهای معمولی

یک کالای پست متضاد کالای معمولی است. هنگامی که درآمد افزایش می‌یابد، تقاضا برای کالاهای معمولی افزایش می‌یابد. به کالاهای معمولی همچنین کالاهای ضروری نیز گفته می‌شود. یک نمونه از این کالاها موز ارگانیک است. اگر درآمد مصرف‌کننده کم باشد، ممکن است موز معمولی بخرد. اما اگر درآمد آن‌ها افزایش یابد و هر ماه چند دلار اضافی برای خرج کردن داشته باشند، ممکن است موز ارگانیک بخرند. نمونه‌های دیگر شامل لباس، آب، آبجو و الکل می‌شود.

کالاهای لوکس

کالاهای لوکس دسته‌ی سوم هستند. آن‌ها برای زندگی ضروری یا الزامی تلقی نمی‌شوند. این کالاها بسیار مورد علاقه‌ی افراد هستند و مصرف‌کننده زمانی می‌تواند آن‌ها را خریداری کند که درآمد او افزایش یابد. به عبارت دیگر، توانایی خرید کالاهای لوکس به ثروت یا دارایی مصرف‌کننده بستگی دارد. اقلام لوکس شامل خدمات نظافت و آشپزی، کیف دستی و چمدان، خودروهای خاص، و لباس‌های مد روز می‌شوند.

کالاهای وبلن

یکی دیگر از انواع متفاوت کالا، کالای وبلن است. کالای وبلن کالایی است که افزایش قیمت آن ممکن است در واقع منجر به فروش بالاتر شود. این نوع کالاها اغلب زیرمجموعه‌ای از کالاهای لوکس هستند و اغلب بسیاری از مفاهیم سنتی اقتصاد را به چالش می‌کشند. به‌عنوان مثال، یک اثر هنری را در نظر بگیرید که ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. اما اگر درواقع ارزش این اثر هنری ۱ میلیون دلار تعیین شود، این نظریه می‌گوید که سرمایه‌گذاران بیشتری علاقه‌مند به خرید آن خواهند بود، زیرا ارزش بالقوه‌ی بیشتری وجود دارد.

آیا کالاهای پست کیفیت پایین‌تری دارند؟

نه الزاماً. «کالای پست» یک اصطلاح اقتصادی است و به کالایی اطلاق می‌شود که با افزایش درآمد مصرف‌کنندگان، مطلوبیت کم‌تری پیدا می‌کند. به عبارت دیگر، کالاهای پست، کالاهایی هستند که کشش قیمتی آن‌ها منفی است، اما این همیشه به‌منزله‌ی کیفیت پایین‌تر آن‌ها نیست. با افزایش درآمد مصرف‌کنندگان، آن‌ها تمایل خواهند داشت خرید کالاهای پست را کاهش دهند و به جای آن کالاهای معمولی یا کالاهای لوکس را انتخاب کنند.

چند نمونه از کالاهای پست چیست؟

نمونه‌های رایج از کالاهای پست شامل محصولات خواربارفروشی با «برند فروشگاهی»، نودل‌های فوری و برخی غذاهای کنسرو شده یا منجمد است. اگرچه برخی از افراد ترجیح خاصی برای این اقلام دارند، اما اکثر خریداران در صورت داشتن درآمد کافی ترجیح می‌دهند جایگزین‌های گران‌تری را خریداری کنند. بنابراین، زمانی که درآمدها افزایش می‌یابد، تقاضا برای این اقلام نیز به همان نسبت کاهش می‌یابد.

تفاوت بین کالای گیفن و کالای پست چیست؟

اصطلاح کالای گیفن که از نام اقتصاددان اسکاتلندی، سر رابرت گریفین، گرفته شده است، به کالاهایی اطلاق می‌شود که تقاضای آن‌ها حتی در صورت افزایش قیمت‌ها نیز، عمدتاً به این دلیل که جایگزین‌های کمی برای آن‌ها وجود دارد، افزایش می‌یابد. یک نمونه‌ی کلاسیک از کالاهای گیفن می‌تواند یک غذای اصلی مانند برنج باشد. اگر مصرف‌کنندگان چاره‌ای جز خرید کالای اصلی نداشته باشند، حتی اگر این کالا گران‌تر نیز شود، به این کار ادامه خواهند داد. درواقع، ازآنجایی‌که این خریدها سهم بیشتری از درآمد افراد را مصرف می‌کنند، تقاضا برای کالاهای گیفن درواقع با قیمت‌های بالاتر افزایش می‌یابد: محدودیت‌های درآمد قابل تصرف، باعث می‌شود تا گزینه‌هایی که اندکی بالاتر هستند، حتی دورتر از دسترس قرار گیرند.

آیا کالاهای پست بد هستند؟

کالاهای پست الزاماً بد نیستند. آن‌ها صرفاً راه مقرون به صرفه‌تری برای دستیابی به یک هدف هستند. به جای یک غذای فانتزی، بد نیست یک غذای ساده در خانه درست کنید. کالاهای پست اقلامی هستند که صرفاً تقاضای کم‌تری برای آن‌ها وجود دارد، زیرا مردم درآمد قابل تصرف بیشتری در اختیار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
    0 0
    نان سنگک = کالای لوکس