۰ نفر

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۱۹
کد خبر: 803850
صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

یک صندوق سرمایه‌گذاری ذخیره‌ای از سرمایه است که به سرمایه‌گذاران متعددی تعلق دارد و برای خرید جمعی اوراق بهادار از آن استفاده می‌شود، در حالی که هر سرمایه‌گذار مالکیت و کنترل سهام خود را حفظ می‌کند.

یک صندوق سرمایه‌گذاری یک انتخاب گسترده‌تر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تخصص مدیریتی بیشتر و هزینه‌های سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به چیزی که سرمایه‌گذاران ممکن است به‌تنهایی به دست آورند، فراهم می‌کند. انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری عبارت‌اند از: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق‌های قابل معامله در بورس، صندوق‌های بازار پول و صندوق‌های پوشش ریسک.

تفکیک صندوق سرمایه‌گذاری


در یک صندوق سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران فردی نمی‌توانند درباره‌ی نحوه‌ی سرمایه‌گذاری دارایی‌های صندوق تصمیم بگیرند. آن‌ها صرفاً یک صندوق را بر اساس اهداف، ریسک، کارمزد و عوامل دیگر آن انتخاب می‌کنند. مدیر صندوق بر صندوق نظارت می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام اوراق بهادار به چه مقدار باید در آن نگهداری شوند و در چه زمانی باید خرید و فروش شوند. یک صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند دارای یک پایه‌ی گسترده باشد، مانند یک صندوق شاخص که S&P 500 را دنبال می‌کند، یا می‌تواند کاملاً متمرکز باشد، مانند یک ETF که تنها در سهام کوچک فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند.
در حالی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری سال‌هاست که در اشکال مختلفی وجود داشته‌اند، اما صندوق امانی سرمایه‌گذاران ماساچوست معمولاً اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک باز در صنعت محسوب می‌شود. این صندوق با سرمایه‌گذاری در ترکیبی از سهام بزرگ، در سال 1924 راه‌اندازی شد.

مقایسه‌ی صندوق‌های باز و بسته


اکثر دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک باز است. این صندوق‌ها با افزوده شدن پول سرمایه‌گذاران به مجموعه، سهام جدیدی را منتشر می‌کنند، و با بازخرید سرمایه‌گذاران، سهام را از دور خارج می‌کنند. این وجوه معمولاً تنها یک بار در پایان روز معاملاتی قیمت‌گذاری می‌شوند.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسته بیشتر شبیه به یک سهام معامله می‌شوند تا صندوق‌های باز. صندوق‌های بسته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مدیریت‌شده‌ای هستند که تعداد ثابتی از سهام را منتشر می‌کنند و در یک بورس معامله می‌کنند. اگرچه یک ارزش خالص دارایی (NAV) برای صندوق محاسبه می‌شود، اما صندوق بر اساس عرضه و تقاضای سرمایه‌گذاران معامله می‌کند. بنابراین، یک صندوق بسته ممکن است با یک شهریه یا یک تخفیف نسبت به NAV خود معامله کند.

پیدایش  ETF‌ها


صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) به عنوان جایگزینی برای صندوق‌های مشترک و برای معامله‌گرانی که خواهان انعطاف‌پذیری بیشتری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود بودند، پدیدار شدند. این صندوق‌ها، مانند صندوق‌های بسته، در بورس معامله می‌شوند، قیمت‌گذاری می‌شوند و جهت معامله در طول روز کاری در دسترس سایرین قرار می‌گیرند. بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مانند صندوق شاخص Vanguard 500، دارای همتایانی در قالب ETF هستند. صندوق Vanguard S&P 500 ETF اساساً همان صندوق است، اما به صورت روزانه خرید و فروش می‌شود. صندوق‌های ETF اغلب دارای مزیتی در هزینه‌های خود هستند که در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک خود، اندکی کمتر می‌باشند.
اولین  ETF، یعنی SPDR S&P 500 ETF، در سال 1993 در ایالات متحده آغاز به کار کرد. تا پایان سال 2018، ETF‌ ها تقریباً 3.4 تریلیارد دلار دارایی را تحت مدیریت خود داشتند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری: صندوق‌های پوشش ریسک


صندوق پوشش ریسک نوعی سرمایه‌گذاری است که از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا  ETF‌ها متمایز است. این صندوق یک صندوق با مدیریت فعال است که در اختیار سرمایه‌گذاران معتبر قرار می‌گیرد. یک صندوق پوشش ریسک با مقررات فدرال کمتری مواجه است و بنابراین می‌تواند با استفاده از طیف وسیعی از استراتژی‌ها در انواع دارایی‌ها سرمایه‌گذاری کند. برای مثال، یک صندوق پوشش ریسک ممکن است به‌منظور کاهش پتانسیل ضرر، سهامی که قصد فروش (شرط‌بندی برسر کاهش قیمت) آن را دارد با سهامی‌که انتظار دارد قیمت آن افزایش پیدا خواهد کرد، جفت کند.
صندوق‌های پوشش ریسک همچنین تمایل دارند علاوه بر سهام، اوراق قرضه، ETF‌ ها، کالاها و دارایی‌های جایگزین، در دارایی‌های پرریسک‌تر نیز سرمایه‌گذاری کنند. این موارد شامل مشتقاتی مانند معاملات آتی و اختیارات می‌شود که ممکن است از طریق یک اهرم یا پول قرض گرفته شده خریداری شوند.

آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری بریتانیا و آمریکا مشابه هستند؟


بله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری بریتانیا کاملاً شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی هستند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند در یک صندوق واحد سرمایه‌گذاری کنند تا سهام یک سبد متنوع از اوراق بهادار را خریداری کنند.

آیا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارمزد دریافت می‌کنند؟


بله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند هزینه‌هایی، از جمله هزینه‌های مدیریت مداوم، کارمزدهای معاملاتی و سایر هزینه‌های یکباره را دریافت کنند.

چگونه می‌توان یک صندوق سرمایه‌گذاری مناسب را انتخاب کرد؟


برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب، باید اهداف سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید. صندوق‌هایی را بررسی کنید که در دارایی‌هایی که با تحمل ریسک شما مطابقت دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند و به دنبال مدیری باشید که دارای یک سابقه‌ی قوی باشد. همچنین سعی کنید هزینه‌ها را پایین نگاه دارید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha