۰ نفر

چتر نجات طلایی چیست؟

۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 803765
چتر نجات طلایی چیست؟

چتر نجات طلایی شامل مزایای قابل توجهی است که در صورت تصاحب شدن یک شرکت به‌دست شرکتی دیگر و  اخراج شدن مدیران ارشد در اثر ادغام یا تصاحب، به این مدیران ارشد داده می‌شود.

 چترهای نجات طلایی قراردادهایی با مدیران کلیدی هستند و می‌توانند به‌عنوان نوعی اقدام ضدتصاحب استفاده شوند، که اغلب عموماً به‌عنوان قرص‌هایی سمی شناخته می‌شوند که یک بنگاه برای جلوگیری از تلاش‌های تصاحب‌گرایانه‌ی ناخواسته آن‌ها را می‌خورد. این مزایا ممکن است شامل اختیار خرید سهام، پاداش‌های نقدی و دستمزدهای سخاوتمندانه بابت ترک سمت باشند.
بنابراین چترهای نجات طلایی بدین دلیل این‌طور نامگذاری شده‌اند که هدف آن‌ها ایجاد یک فرود آرام برای کارکنانی در سطوح خاص است که شغل خود را از دست می‌دهند.

نکات کلیدی
چترهای طلایی بسته‌های پرسودی هستند که در قراردادهای مدیران ارشد ثبت شده‌اند و درصورت اخراج شدن آن‌ها این پاداش به آن‌ها پرداخت می‌شود.
چترهای نجات طلایی، علاوه بر پاداش‌های بزرگ و پاداش سهام، ممکن است شامل بیمه‌ی مداوم و مزایای بازنشستگی باشند.
این رویه بحث‌برانگیز است زیرا مدیران اجرایی با عملکرد ضعیف یا کوتاه‌مدت و سایر مدیران ارشد می‌توانند مبالغ هنگفتی را برای کار کم یا ضعیف دریافت کنند.

چترهای نجات طلایی چگونه کار می‌کنند


از بندهای مربوط به چتر نجات طلایی می‌توان برای تعریف مزایای سودآوری استفاده کرد که یک کارمند در صورت پایان کار دریافت خواهد کرد. این اصطلاح اغلب مربوط به پایان کار مدیران ارشد است که در اثر تصاحب یا ادغام ایجاد می‌شود. چترهای نجات طلایی ممکن است شامل دستمزد پایان کار به‌صورت نقدی، پاداش ویژه، اختیار خرید سهام یا پاداشی باشد که قبلاً اعطا شده است. قرارداد کار حاوی زبانی صریح است و شرایطی را که تحت آن چتر نجات نقره‌ای معتبر می‌شود، شرح می‌دهد.
علاوه‌بر جوایز پولی، نمونه‌های دیگری از مزایای چترهای نجات مجلل عبارتند از:

ادامه‌ی ثبت نام در طرح‌های بازنشستگی شرکت
اعطای کلیه مزایای بازنشستگی
بیمه سلامت و دندانپزشکی پرداخت شده
جبران هزینه‌های قانونی

نمونه‌هایی از این مزایا و سایر مزایای انحصاری انتقاد سهامداران و مردم را برانگیخته است. درنتیجه، در دوران پس از بحران مالی، بسیاری از شرکت‌ها سیاست‌های جبران خسارت در سطح اجرایی خود را بازنگری کردند و راه‌های جدیدی برای پیوند عملکرد اجرایی با موفقیت شرکت ابداع کرده‌اند. در بسیاری از موارد، هدف آن‌ها تعیین این بوده است که آیا چنین بسته‌هایی به نفع شرکت و سرمایه‌گذاران آن است یا خیر.

بحث مربوط به چترهای نجات طلایی


استفاده از چترهای نجات طلایی بحث‌برانگیز است. حامیان آن‌ها بر این باورند که چترهای نجات طلایی استخدام و حفظ مدیران ارشد برتر، به‌ویژه در صنایعی که مستعد ادغام هستند، را آسان‌تر می‌کند. علاوه‌براین، طرفداران بر این باورند که این بسته‌های منفعتی پرسود به مدیران اجازه می‌دهند تا درصورت رویداد یک تصاحب یا ادغام، همچنان بی‌طرف باقی بمانند و همچنان می‌توانند به‌دلیل هزینه‌های مربوط به قراردادهای چتر نجات طلایی، از رویداد تصاحب ممانعت کنند.
مخالفان چتر نجات طلایی استدلال می‌کنند که مدیران درحال حاضر به‌خوبی پاداش دریافت می‌کنند و نباید برای پایان کار خود نیز پاداشی دریافت کنند. مخالفان همچنین استدلال می‌کنند که مدیران اجرایی یک مسئولیت ذاتی امانی دارند تا به نفع شرکت عمل کنند، و نباید برای بی‌طرف ماندن خود و عمل به روشی که بهترین سود را برای شرکت داشته باشد، به یک انگیزه‌ی مالی اضافی نیاز داشته باشند. علاوه‌براین، بسیاری از افرادی که با چترهای نجات طلایی مخالفت دارند، استدلال می‌کنند که هزینه‌های مربوطه در مقایسه با هزینه‌های تصاحب ناچیز است، درنتیجه، این چترها تأثیر زیادی بر نتیجه‌ی تلاش‌های تصاحب‌گرایانه ندارند یا اصلاً بدون تأثیر هستند.
همچنین دست دادن طلایی نیز وجود دارد. این پدیده نیز از این نظر که در صورت بیکار شدن مدیران اجرایی، بسته‌ای از خدمات را به آن‌ها ارائه می‌کنند، با چترهای نجات طلایی مشابه هستند. درحالی‌که هر دو اصطلاح بسته‌های پایان خدمت را توصیف می‌کنند که پس از خاتمه‌ی وظایف به چنین مدیرانی داده می‌شوند، اما دست دادن طلایی فراتر از آن می‌رود و بسته‌های پایان کار را پس از بازنشستگی نیز به مدیران اجرایی اعطا می‌کند.

نمونه‌هایی از چتر نجات طلایی


چند نمونه از چترهای نجات طلایی که در مطبوعات گزارش شده‌اند، عبارتند از:
     مگ ویتمن، مدیر عامل (CEO) شرکت هیولت پاکارد، درصورت تصاحب این شرکت در زمانی که تحت کنترل او قرار داشت، تقریباً 91 میلیون دلار دریافت کرد. همچنین به او قول داده شد که در صورت پایان کار او، بیش از 51 میلیون دلار دیگر نیز پاداش دریافت خواهد کرد. پس از انحلال شرکت، او در مجموع 6/35 میلیون دلار دریافت کرد.
شرکت‌های Staples و Office Depot درحال بررسی یک ادغام بودند تا اینکه یک دادگاه فدرال آن را در ماه می سال 2016 مسدود کرد. اگر آن‌ها ادغام می‌شدند، مدیر عامل Office Depot باید 39 میلیون دلار تحت شرایط چتر نجات طلایی خود دریافت می‌کرد.
شرکت Dell در سال 2016 با غول ذخیره‌سازی، EMC، ادغام شد. مدیر عامل شرکت EMC، براساس شرایط چتر نجات طلایی خود، 27 میلیون دلار پاداش دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha