۰ نفر

درآمد ناخالص چیست؟

۱۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۵
کد خبر: 803053
درآمد ناخالص چیست؟

درآمد ناخالص یک فرد – که بر روی فیش حقوقی به عنوان دستمزد ناخالص نیز شناخته می‌شود - کل درآمد وی قبل از کسر مالیات یا سایر کسورات است.

 این معیار درآمد هر نوع درآمد فرد از تمام منابع مختلف و نه فقط اشتغال را در بر می‌گیرد و محدود به درآمد نقدی وی نمی‌شود. این درآمد همچنین شامل اموال یا خدمات دریافتی نیز می‌شود.

درآمد ناخالص شرکت‌ها با حاشیه سود ناخالص یا سود ناخالص مترادف است. درآمد ناخالص یک شرکت، که در صورت سود و زیان یافت می‌شود، درآمد حاصل از تمام منابع منهای بهای تمام شده کالاهای فروخته شده شرکت (COGS) است.

نکات کلیدی

  • درآمد ناخالص فرد شامل درآمد حاصل از دستمزد و حقوق به اضافه سایر اشکال درآمد وی از جمله حقوق بازنشستگی، بهره، سود توزیعی سهام و درآمد اجاره است.
  • درآمد ناخالص کسب‌وکار کل درآمد آن منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده است.
  • درآمد ناخالص فردی یکی از مولفه‌های ثبت شده در اظهارنامه مالیات بر درآمد است و - پس از کسر برخی کسورات و معافیت‌ها - به درآمد ناخالص تعدیل‌شده و سپس درآمد مشمول مالیات تبدیل می‌شود.
  • افراد هنگام تلاش برای دریافت وام نیز ممکن است ملزم به گزارش درآمد ناخالص خود شوند.
  • کسب‌وکارها اغلب از درآمد ناخالص به جای درآمد خالص استفاده می‌کنند تا عملکرد خاص هر محصول کسب‌وکار را بهتر ارزیابی کنند.

آشنایی با درآمد ناخالص

درآمدهای ناخالص افراد و شرکت‌ها مؤلفه‌های مختلفی دارند. هر فرد به راحتی می‌تواند با مراجعه به فیش حقوقی اخیر خود یا محاسبه ساعات کار و دستمزد خود، درآمد ناخالص خود را تعیین کند. از طرف دیگر، درآمد ناخالص شرکت‌ها ممکن است نیاز به محاسبات بیشتری داشته باشد.

وام‌دهندگان یا صاحبخانه‌ها از درآمد ناخالص فرد برای تعیین شایستگی یا عدم شایستگی شخص وام‌گیرنده یا مستاجر استفاده می‌کنند. هنگام ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد فدرال و ایالتی، درآمد ناخالص نقطه شروع محاسبات قبل از کسر کسورات برای تعیین میزان مالیات بدهی است.

شرکت‌ها درآمد ناخالص را به این دلیل محاسبه می‌کنند تا به نحوه عملکرد هریک از محصولات کسب‌وکار خود پی ببرند. شرکت‌ها با استفاده از درآمد ناخالص و محدود کردن هزینه‌هایی که در تجزیه و تحلیل لحاظ می‌شوند، می‌تواند بهتر دلایل موفقیت یا شکست محوصلات خود را بهتر تجزیه و تحلیل کنند. به‌عنوان مثال، اگر شرکتی علاقه‌مند به دانستن عملکرد یک خط تولید خاص باشد، تمایلی نخواهد داشت که هزینه اجاره شرکت را در محاسبه عملکرد آن لحاظ کند زیرا این هزینه یک هزینه اداری غیرمرتبط است.

نحوه محاسبه درآمد ناخالص

رویکرد تعیین درآمد ناخالص افراد اندکی متفاوت از رویکرد محاسبه درآمد ناخالص کسب‌وکارها است. اگرچه هر دو محاسبات مشابه هستند، اما برای هر نوع از این نهادها از طبقه‌بندی‌های متفاوتی برای درآمد و هزینه استفاده می‌شود.

درآمد ناخالص فردی

برای افراد، معیار درآمد ناخالصی که در اظهارنامه مالیات بر درآمد استفاده می‌شود، نه تنها شامل دستمزد یا حقوق، بلکه سایر اشکال درآمد مانند انعام، سود سرمایه، اجاره دریافتی، سود توزیعی سهام، نفقه، مستمری و بهره نیز می‌شود. پس از کم کردن کسورات مالیاتی مربوط به بخش بالای اظهارنامه مالیاتی، نتیجه درآمد ناخالص تعدیل شده (AGI) خواهد بود.

برخی از منابع درآمد برای اهداف مالیاتی در درآمد ناخالص لحاظ نمی‌شوند، اما هم‌چنان ممکن است هنگام محاسبه درآمد ناخالص برای وام‌دهندگان یا بستانکاران لحاظ شوند. منابع درآمد معاف از مالیات عبارتند از: مزایای خاص تامین اجتماعی، مستمری‌های بیمه عمر، برخی ارثیه‌ها یا هدایا، و سود اوراق قرضه دولتی یا شهرداری.

افراد برای مقاصد غیر مالیاتی معمولاً می‌توانند از کل دستمزد خود به عنوان درآمد ناخالص استفاده کنند. هنگام درخواست برای وام، درآمد ناخالص فرد برابر با مقدار پولی است که وی قبل از کسر مالیات یا پرداخت هر گونه هزینه به دست آورده است. برخی از وام‌دهندگان ممکن است برای استانداردسازی نحوه محاسبه درآمد ناخالص نیاز به استفاده از درآمد ناخالص تعدیل شده داشته باشند.

درآمد ناخالص کسب‌وکار

درآمد ناخالص یک سرفصل‌های اقلام اصلی است که گاهی در صورت سود و زیان شرکت نیز درج می‌شود. اگر نمایش داده نشود، به عنوان درآمد ناخالص منهای بهای تمام شده کالاهای فروخته شده محاسبه می‌شود.

ناخالص درآمد=ناخالص سود-COGS

که در آن:

COGS = بهای تمام شده کالاهای فروخته شده

درآمد ناخالص گاهی اوقات به عنوان حاشیه ناخالص نیز نامیده می‌شود. هم‌چنین، اصطلاح دیگری به نام حاشیه سود ناخالص نیز وجود دارد که به طور صحیح‌تری به شکل درصدی تعریف و به عنوان معیار سودآوری استفاده می‌شود. درآمد ناخالص شرکت‌ها نشان می‌دهد که پس از کسر هزینه‌های مستقیم تولید محصول یا ارائه خدمات، چه مقدار پول برای محصولات یا خدمات خود به دست آورده‌اند.

درآمد ناخالص کسب و کار را می‌توان بر اساس کل شرکت یا بر اساس محصول خاص محاسبه کرد. تا زمانی که شرکت از فهرست حساب‌هایی استفاده کند که امکان ردیابی درآمد و هزینه را بر اساس هر محصول فراهم می‌کنند، این شرکت می‌تواند میزان سودآوری هر محصول خود را مشاهده کند.

مهم

در حالی که معیار درآمد ناخالص هزینه مستقیم تولید یا ارائه کالاها و خدمات را شامل می‌شود، شامل سایر هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های فروش، مدیریت، مالیات و سایر هزینه‌های مربوط به اداره کل کسب‌وکار نمی‌شود.

درآمد ناخالص در مقابل درآمد خالص

درآمد ناخالص و درآمد خالص دو اصطلاحی هستند که معمولاً مشاغل برای توصیف سود استفاده می‌کنند. هر دو اصطلاح را همچنین می‌توان برای توضیح مقدار پولی که خانوارها به دست می‌آورند یا به خانه خود می‌برند، استفاده کرد.

برای هر فرد، درآمد خالص کل مقدار باقیمانده درآمد است که پس از پرداخت تمام هزینه‌های شخصی برای وی باقی می‌ماند. درآمد خالص شخصی به عنوان مجموع درآمد کسب شده منهای کل هزینه های شخصی محاسبه می‌شود. این معیار با درآمد ناخالص که مبالغ قابل کسر از کل درآمد کسب شده را محدود می‌کند، متفاوت است. درآمد خالص فرد بیشتر شبیه مبلغ چک دستمزد نهایی وی است. اگرچه احتمالاً هزینه‌های فرد بیشتر از آنچیزی هستند که از دستمزد وی کسر می‌شود، چک حقوق وی نمونه خوبی از بخش باقی مانده از درآمد وی پس از کسر هزینه‌ها است.

برای یک کسب‌وکار، درآمد خالص عبارت است از مقدار کل درآمد منهای کل هزینه‌ها. این هزینه‌ها مانند درآمد ناخالص شامل بهای تمام شده کالای فروخته شده می‌شوند. بااین حال، درآمد خالص همچنین شامل هزینه‌های فروش، عمومی، اداری، مالیاتی، بهره و سایر هزینه‌هایی می‌شود که در محاسبه درآمد ناخالص لحاظ نمی‌شوند. درآمد ناخالص دیدگاه بسیار کلی‌تر از یک شرکت است، در حالی که درآمد خالص تمام جنبه‌های هزینه را در بر می‌گیرد.

نکته

از آنجایی که درآمد ناخالص هم درآمد و هم هزینه‌های خاص ناشی از تولید آن درآمد را در بر می‌گیرد، درآمد ناخالص اغلب معیار بهتری برای مقایسه شرکت‌های غیرمشابه است زیرا ارزیابی نسبی از میزان کارایی هریک از آن شرکت‌ها در تولید سود را به دست می‌دهد.

نمونه‌هایی از درآمد ناخالص

مثالی از درآمد ناخالص فردی

فرض کنید فردی سالانه 75000 دلار حقوق، 1000 دلار سود از یک حساب پس انداز، 500 دلار سود توزیعی سهام و 10000 دلار از درآمد ملک اجاره‌ای دریافت می‌کند. درآمد ناخالص سالانه وی 86500 دلار خواهد بود. از طرف دیگر، فرد می‌تواند درآمد ناخالص ماهانه خود را تقریباً 7200 دلار محاسبه کند.

تصور کنید که همان فرد 1500 دلار در ماه اجاره، 450 دلار برای اقساط وام دانشجویی و 300 دلار برای اقساط وام خودرو پرداخت می‌کند. هر سه این هزینه‌ها برای مقاصد غیر مالیاتی از محاسبه درآمد ناخالص مستثنی می‌شوند. درآمد ناخالص فرد فقط درآمد کسب شده را در نظر می‌گیرد.

در رابطه با مالیات بر درآمد فدرال این فرد، تصور کنید که فرد در سال قبل 500 دلار بابت بهره وام دانشجویی پرداخت کرده است. هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی، بهره وام دانشجویی یکی از کسورات مربوط به بخش بالایی اظهارنامه مالیات بر درآمد خواهد بود که برای محاسبه درآمد ناخالص تعدیل شده استفاده می‌شود. با فرض اینکه فرد در سال جاری همان مقدار پول را به دست می‌آورد، درآمد ناخالص تعدیل شده وی 86000 دلار ($86,500 - $500) می‌شود.

مثال درآمد ناخالص کسب‌وکار

در بیانیه عملیات تلفیقی اپل، مجموع فروش خالص 97.278 میلیارد دلاری را برای دوره سه ماهه منتهی به مارس 2022 گزارش شده است. این شرکت 49.290 میلیارد دلار را برای تولید این محصولات هزینه کرده است و 5.429 میلیارد دلار اضافی را نیز به عنوان بخشی از بهای تمام شده کالاهای فروخته شده خود صرف خدمات آن‌ها کرده است. با کم کردن فروش خالص اپل از مجموع بهای تمام شده کالاهای فروخته شده، اپل درآمد ناخالص خود را 42.559 میلیارد دلار گزارش کرده است.

اپل همچنین 6.3 میلیارد دلار هزینه تحقیق و توسعه، 6.2 میلیارد دلار هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و 5.1 میلیارد دلار برای مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. هر سه این هزینه‌ها هنگام محاسبه درآمد ناخالص حذف می‌شوند. درآمد ناخالص شرکت‌ها فقط شامل فروش خالص شرکت منهای بهای تمام شده کالاهای فروخته شده می‌شود.

چگونه می توان درآمد ناخالص شخصی خود را محاسبه کرد؟

درآمد ناخالص فرد کل مبلغی است که قبل از کسر مالیات یا سایر کسورات به دست می‌آورد. معمولاً در چک حقوق کارمندان، حقوق ناخالص و همچنین حقوق قابل تصرف آن‌ها نشان داده می‌شود. در صورت امکان، باید منابع درآمد دیگری را نیز که ایجاد کرده‌اید به آن درآمد – ناخالص، نه خالص - اضافه کنید.

تفاوت بین درآمد ناخالص و خالص در چیست؟

درآمد خالص پولی است که شما عملا از تلاش‌های خود دریافت می‌کنید – حقوق قابل تصرفی که افراد دریافت می‌کنند. برای شرکت‌ها، این معیار شامل درآمدهایی می‌شود که پس از کسر تمام هزینه‌ها باقی می‌مانند. این معیار با درآمد ناخالص که فقط شامل بهای تمام شده کالاهای فروخته شده می‌شود، متفاوت است و تمام انواع دیگر هزینه‌ها را از درآمد کسر می‌کند.

چگونه می‌تون درآمد ناخالص کسب‌وکار را محاسبه کرد؟

درآمد ناخالص یک شرکت به عنوان درآمد ناخالص منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) محاسبه می‌شود. اگر شرکتی 500000 دلار درآمد حاصل از فروش محصول ثبت کرده باشد و هزینه تولید آن محصولات 100000 دلار باشد، درآمد ناخالص آن شرکت 400000 دلار خواهد بود.

درآمد ناخالص ماهانه من چقدر است؟

برای یافتن درآمد ناخالص ماهانه شخصی خود، مقدار پولی را که هر ماه به دست می‌آورید محاسبه کنید. این رقم احتمالاً با مقدار پولی که به خانه می برید یا به طور مستقیم از کارفرما دریافت می‌کنید، متفاوت است.

درآمد ناخالص خودتان را می‌توانید در فیش حقوقی به‌صورت مجموع پولی که در یک دوره معین قبل از کسر هر گونه کسورات یا مالیات به دست آورده‌اید، پیدا کنید. همچنین می‌توانید کل درآمد ناخالص خود را در گزارش پایان سال W2 یا 1099 خود مشاهده کنید. همچنین می‌توانید درآمد ناخالص خود را به صورت (1) حقوق ماهانه قبل از کسر مالیات یا (2) حقوق ساعتی ضربدر تعداد ساعاتی که در یک ماه کار می‌کنید، محاسبه کنید.

آیا درآمد ناخالص شامل مالیات می‌شود؟

بله، درآمد ناخالص کل درآمدی است که شخص یا شرکتی قبل از کسر کسورات از آن درآمد به دست آورده است. درآمد ناخالص به عنوان مجموع درآمد به دست آمده قبل از کسر مخارجی مانند هزینه‌ها، بهره و مالیات محاسبه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha