۰ نفر

پورابراهیمی؛

«بریکس پی» شبه سوئیفت است

۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۲۱
کد خبر: 802124
«بریکس پی» شبه سوئیفت است

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «بریکس پی» شبه سوئیفت یا نحوه تسویه تعهداتی است که می‌تواند جایگزین سوئیفت شود و سیطره دلار در اقتصاد دنیا را به کمترین حد خودش برساند.

به گزارش اقتصا آنلاین به نقل از مهر، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه قرار است سامانه «بریکس پی» جایگزین سوئیفت شود، اظهار داشت: کشورهای دنیا با رویکردهای جدیدی در تجارت و حوزه اقتصادی ورود می‌کنند و همین مسئله باعث شده که بتوان گفت سیطره دلار بر اقتصاد دنیا به عنوان ارز غالب رو به پایان است.

وی متذکر شد: از آنجایی که آمریکا طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را به کار گرفته تا از طریق این ارز جهان شمول یعنی دلار، آثار و پیامدهای مشکلات اقتصادی داخلی خود را به سایر کشورها انتقال دهد و برای آنان بحران اقتصادی ایجاد کند، امروز جمع بندی کشورهای دنیا این است که لازم نیست ما با یک ارز جهان شمول کار کنیم و می‌توان ساختارهای جدیدی را جایگزین دلار کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بریکس در حال تشکیل یک اتحادیه اقتصادی و به دنبال آن است که با سازوکارهایی مستقل، تسویه تعهدات را در مقابل مبادلاتی که انجام می‌شود، محقق کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این نگاه جدید برگرفته از سوابق همکاری اقتصادی اعضای بریکس است، عنوان کرد: برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس هستند و پیمان پولی دوجانبه بین این کشورها طی سال‌های اخیر شکل گرفته است.

وی ادامه داد: «بریکس پی» یک سازوکار و سیستم پرداخت تعهدات است که می‌توان در قالب انعقاد موافقتنامه و با پیمان پولی دوجانبه یا چندجانبه آن را اجرایی کرد. این سازوکار کاملاً با شرایط اقتصادی ایران در زمان تحریم تطبیق دارد و ایران در شرایط تحریم می‌تواند از این طریق گامی بلند به سمت دستاوردهای اقتصادی بردارد.

پورابراهیمی بیان کرد: بخشی از سازوکار «بریکس پی» در قالب توافق بین اعضای گروه بریکس از قدیم وجود داشته و بخشی از آن هم در حال شکل گیری است. روسیه هم که عضو بریکس است، دقیقاً شرایط ما را در حوزه تحریم‌های اقتصادی دارد و ایران و سایر کشورهای عضو بریکس که تحت تحریم‌های ظالمانه هستند، می‌توانند از طریق این ظرفیت از تحریم، سیطره دلار و سوئیفت رها شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا «بریکس پی» می‌تواند جایگزین سوئیفت شود، گفت: سوئیفت رویکردی متعارف در دنیا برای تسویه تعهدات بین کشورها از طریق خزانه‌داری آمریکاست و «بریکس پی» شبه سوئیفت یا نحوه تسویه تعهداتی است که می‌تواند جایگزین سوئیفت شود، کارایی زیادی خواهد داشت و سیطره دلار در اقتصاد دنیا را به کمترین حد خودش می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha