۰ نفر

سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد؛

پوند انگلیس بدترین ماه خود را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت / استراتژیست‌ها انتظار سقوط بیشتر را دارند

۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبر: 802115
پوند انگلیس بدترین ماه خود را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت / استراتژیست‌ها انتظار سقوط بیشتر را دارند

پوند انگلیس بدترین ماه خود را در برابر دلار آمریکا طی یک سال گذشته و بدترین ماه خود را در برابر یورو از دسامبر ۲۰۲۲ داشته است. استراتژیست‌ها با توجه به انتظارات در مورد کاهش شدید نرخ‌های بهره و چشم‌انداز ضعیف اقتصادی، انتظار کاهش بیشتر ارزش پول انگلیس را دارند

به گزارش اقتصادآنلاین، پوند انگلیس در ماه سپتامبر بدترین ماه خود را در برابر دلار آمریکا طی یک سال گذشته تجربه کرد. استراتژیست‌ها برای بقیه سال خوش‌بینی چندانی نشان نمی‌دهند، زیرا انتظارات رشد بار دیگر ضعیف شده است.

پوند استرلینگ در طول ماه گذشته ۳.۷۵ درصد در برابر دلار سقوط کرد. کاهشی که از پایان تابستان گذشته مشاهده نشده بود. در آن زمان، واحد پول بریتانیا ابتدا تحت تأثیر عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی قرار گرفت، سپس بسته بودجه اعلام شده توسط نخست وزیر سابق لیز تراس که عمر چندانی هم نکرد، پوند را به پایین‌ترین سطح خود رساند.

پوند همچنین در ماه گذشته ۱.۲۶ درصد در برابر یورو کاهش یافت و ضعیف‌ترین عملکرد خود از دسامبر ۲۰۲۲ را ثبت کرد.

نرخ ارز طی دو سال گذشته تحت تأثیر انتظارات نرخ بهره بوده است، به طوری که نرخ‌های بالاتر عموماً ارز را برای سرمایه‌گذاری خارجی جذاب‌تر کرده است.

انتظارات بازار برای اوج‌گیری نرخ‌های بهره بریتانیا تا ۶.۵ درصد در تابستان افزایش یافت، زیرا این کشور با تورم چسبنده‌ای که در سطوح چشمگیر حفظ شده بود مبارزه می‌کرد، در حالی که قیمت مصرف کننده در سایر اقتصادهای توسعه یافته شروع به کاهش کرده بود.

بانک مرکزی انگلستان در ماه سپتامبر ۱۴ افزایش متوالی نرخ بهره را متوقف کرد و نرخ اصلی خود را در ۵.۲۵ درصد نگه داشت - سطحی که اقتصاددانان و ناظران بازار به سرعت اعلام کردند احتمالاً اوج آن را نشان می‌دهد.

در نمودار زیر نرخ تبادل پوند/دلار  از ابتدای سال ۲۰۲۳ نشان داده شده است

پوند انگلیس بدترین ماه خود را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت / استراتژیست‌ها انتظار سقوط بیشتر را دارند

جین فولی، استراتژیست ارشد به CNBC گفت: این «ارزیابی مجدد انتظارات» از نقطه اوج نرخ و مشخصات نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت بریتانیا، ارزش پوند را در برابر دلار آمریکا کاهش داد.

او خاطرنشان کرد که به همین ترتیب این انتظار وجود دارد که بانک مرکزی اروپا افزایش نرخ بهره را به پایان رسانده باشد. فولی گفت، در حالی که نرخ یورو در برابر پوند «از اوج‌هایی که از اواخر بهار بر آن حاکم بوده است، عقب‌نشینی کرده است، این نسبت همچنان بالا باقی می‌ماند که منعکس کننده افزایش اخیر ریسک رکود اقتصادی پیش روی اقتصاد بریتانیا است».

جیم مک کورمیک، یک استراتژیست ارشد دیگر، روز چهارشنبه به CNBC گفت: «بانک انگلستان در میان بانک‌های مرکزی G۱۰ احتمالاً در سخت‌ترین موقعیت قرار دارد.»

«آنها باید چشم‌انداز رشد ضعیف‌تر را با تورم بسیار بالا متعادل کنند. من فکر می‌کنم بخشی از ضعف پوند قیمت‌گذاری کمتر برای بانک انگلستان در آینده است، من فکر می‌کنم بخشی از آن به خاطر انتظار رشد پایین و تورم بالا است، و من انتظار دارم پوند از این هم بیشتر تضعیف شود.»

نمودار زیر نرخ تبادل یورو/پوند را از ابتدای سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد

پوند انگلیس بدترین ماه خود را در یک سال گذشته پشت سر گذاشت / استراتژیست‌ها انتظار سقوط بیشتر را دارند

با وجود سیاست پولی انقباضی توسط فدرال رزرو، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ایالات متحده در سال جاری بین ۱.۵ تا ۱.۹ درصد رشد کند.

حتی در شرایطی که بزرگترین اقتصاد اروپا یعنی آلمان در رکود اقتصادی قرار دارد، بانک مرکزی اروپا انتظار دارد امسال ۰.۷ درصد رشد در منطقه یورو داشته باشد.

این در مقایسه با پیش‌بینی رشد ۰.۵ درصدی بانک انگلستان برای بریتانیا است، در حالی که سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) رشد حتی کمتر، نزدیک به ۰.۳ درصد را پیش‌بینی کرده است. تصویر، روشن‌تر از یک سال پیش است، اما چشم انداز یک رکود خفیف همچنان باقی‌مانده است.

کاهش ارزش پوند در برابر دلار

گروه تحقیقاتی کپیتال اکونومیکس پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ارزش پوند به ۱.۲۰ دلار کاهش یابد. این به دلیل چشم انداز جهانی است، نه به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره در مقابل ایالات متحده یا منطقه یورو.

اشلی وب و جو مهر اقتصاددانان در یادداشتی با پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در سال ۲۰۲۵ به ۳ درصد در مقایسه با پیش‌بینی فعلی که رقم ۴.۵% را برای پایان سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد گفتند: «وقتی در اواخر سال ۲۰۲۴ نرخ‌های بهره در بریتانیا کاهش یابد، ما گمان می‌کنیم که نرخ‌ها بیشتر و سریع‌تر از انتظار سرمایه‌گذاران کاهش یابد.»

مایکل کیهیل، استراتژیست در گلدمن ساکس، به همان اندازه نسبت به ارزش پوند بدبین است و آن را زیر ۱.۲۰ دلار را پیش‌بینی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha