۰ نفر

تغییر کاربری غیر قانونی ملک مسکونی به تجاری و عواقب آن

۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبر: 732808
تغییر کاربری غیر قانونی ملک مسکونی به تجاری و عواقب آن

تغییرکاربری ملک چیست؟ آیا تغییر دادن واحد مسکونی به تجاری تخلف به حساب می آید؟ کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در این خصوص چه اقداماتی را انجام می دهد؟

تغییرکاربری ملک چیست؟ آیا تغییر دادن واحد مسکونی به تجاری تخلف به حساب می آید؟ کمیسیون ماده 100 شهرداری در این خصوص چه اقداماتی را انجام می دهد؟ استفاده کردن از ملک یا ساختمان، خارج از محتوای طرح و پروانه ساخت را تغییر کاربری یا تغییر بهره برداری می گویند. به عبارت دیگر فردی واحد مسکونی خود را که پروانه آن در شهرداری به عنوان ملک مسکونی ثبت شده است، بدون اجازه از شهرداری، ملک را به محل کسب درآمد تبدیل کرده است.

لازم به ذکر است یکی از تخلفاتی که در آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری  مورد رسیدگی قرار می گیرد، تخلف تغییرکاربری غیر قانونی ملک مسکونی به تجاری می باشد. شهرداری مکلف است بر اساس تبصره بند 24 ماده 55 قانون، به عنوان مسئول اداره و مدیریت شهری، تخلفات در خصوص تغییرکاربری را در این کمیسیون مطرح نماید.

سپس بعد از صدور حکم و انقضای مهلتی که سقف زمانی آن دو ماه است، مالک یا مستاجر باید محل کسب تجاری را تعطیل کنند. در غیر این صورت ماموران شهرداری اقدام به تعطیلی محل تجاری می کنند. توجه داشته باشید که در گاهی موارد اختلافاتی در خصوص تغییرکاربری بین مالک و شهرداری پیش می آید، در این صورت تغییرکاربری به دعاوی دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شود.

تغییر کاربری غیر قانونی ملک مسکونی به تجاری و عواقب آن

تغییر کاربری بدون گرفتن مجوز

به بیان مشاوره حقوقی عدالتخوهان، هرگونه تغییر در کاربری بدون رعایت ضوابط قانونی، تخلف محسوب می شود. بنابراین اگر ملکی در محدوده شهری باشد شهرداری موظف است با تشکیل پرونده، تخلف را به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارجاع دهد. توجه داشته باشید که اگر ملک در حیطه نظارت وزارت جهاد کشاورزی باشد، وزارتخانه موضوع تغییرکاربری بدون مجوز را، پیگیری خواهد کرد.

عواقب تغییر کاربری از واحد مسکونی به تجاری

مشاوره حقوقی عدالتخوهان اینگونه بیان می کند، اگر برخلاف قوانین درج شده در قانون شهرداری، در صورتی که ملک غیر تجاری استفاده تجاری شود، در کمیسیون ماده 100 شهرداری این تخلف مورد بررسی قرار می گیرد. اگر این تخلف اثبات شود، مالک یا مستاجر موظف هستند به مدت 2 ماه کسب و کار تجاری خود را تعطیل کنند.

اما چنانچه مستاجر یا مالک در مهلتی که برای آن ها تعیین شده، اقدام به تعطیلی تجارت خود نکنند، محکوم به جریمه نقدی و حبس به مدت 6 ماه تا دوسال خواهد شد. توجه داشته باشید که شهرداری در حال حاضر در کلیه موارد تخلف های کاربری ملک با متخلفین برخورد می کند و فقط این برخوردها شامل تخلف در تغییرکاربری واحد مسکونی به تجاری نیست.

تغییر کاربری غیر قانونی ملک مسکونی به تجاری و عواقب آن

چه مشاغلی اجازه فعالیت در واحد های مسکونی دارند؟

شاید تا به حال با ساختمان هایی برخورد کرده باشید که در کنار واحدهای مسکونی، واحد تجاری نیز وجود دارد. این آپارتمان ها در بیشتر مواقع کاربری مسکونی دارند، اما برخی مشاغل هستند که می توانند کاملا به صورت قانونی و بدون تغییرکاربری فعالیت تجاری در این نوع واحد ها داشته باشند. لازم به ذکر است که شما عزیزان نمی توانید از اینگونه واحد ها شکایتی به شهرداری کنید. این مشاغل به شرح زیر است.

  • دفتر اسناد رسمی
  • مطب پزشک
  • دفتر وکالت
  • دفتر ازدواج و طلاق
  • پیشخوان دولت
  • مشاغل خانگی ( سبزی پاک کردن، بسته بندی)
  • دفتر روزنامه و مجله ( در صورتی که چاپ و بسته بندی در ان محل انجام نشود)
  • آموزشگاه های تدریس زبان خارجی، هنر، کامپیوتر و موسیقی

چگونه از همسایه ای که بدون مجوز ملک خود را تغییرکاربری داده است شکایت کنیم؟

شکی نیست که موضوع تغییرکاربری به همین سادگی نیست و از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است. بنابراین توصیه ما این است که قبل از اقدام به اعتراض و شکایت ملکی، با وکلای مجرب و متخصص در این زمینه مشاوره و مشورت کنید. گروه مشاوره حقوقی عدالتخوهان در این خصوص دارای وکلای مجرب در زمینه دعاوی تخلفات کمیسیون ماده 100 شهرداری و ابطال رای کمیسیون ماده 100 شهرداری، از تبحر بالایی برخوردار می باشند.

به بیان مشاوره حقوقی عدالتخوهان، به موجب ماده 55 قانون شهرداری، صدور پروانه برای تمامی ساختمان ها، ساخت و سازهای شهری در حیطه فعالیت های شهرداری انجام می شود. بنابراین مطابق با این قانون چنانچه در ساختمانی که سند تمامی واحدها مسکونی است، فعالیت تجاری صورت گیرد. شما می توانید به شهرداری منطقه سکونت خود مراجعه کرده و شکایت از همسایه  را مطرح کنید. شهرداری نیز موظف است با این قضیه برخورد کند، سپس احراز تخلف مالک در خصوص تعطیلی محل کسب را به کمیسیون ماده 100 شهرداری برای اتخاذ تصمیمات مطرح نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha