۰ نفر

بدخوابی باعث چاقی می‌شود!

۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۴۵
کد خبر: 731255
بدخوابی باعث چاقی می‌شود!

بر اساس تحقیقات جدید محققان دانشگاه کینگز کالج لندن، خواب نامنظم با افزایش باکتری‌های مضر در روده و کیفیت هضم غذا مرتبط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما،  اگرچه نتایج تحقیقات قبلی محققان نشان داده بود، اختلالات خواب شیفت کاری ممکن است خطر افزایش وزن، مشکلات قلبی و دیابت را افزایش دهند، این، اولین مطالعه‌ای است که ارتباط‌های متعددی را بین اختلال در الگوی منظم خواب و ترکیب میکروبیوم روده یافته است.

محققان می گویند: ما می‌دانیم که اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری، می‌توانند تأثیر عمیقی بر سلامت افراد داشته باشند؛ یافته‌های ما نشان داده اند که حتی تغییرات کوچک در زمان خواب در طول هفته، با تغییر در گونه‌های باکتریایی روده مرتبط هستند. برخی از این ارتباط‌ها با تفاوت‌های رژیم غذایی قابل توضیح بودند، اما داده‌های ما نشان داده اند که برخی عوامل ناشناخته دیگر نیز ممکن است در این رابطه نقش داشته باشند.

رابطه خواب نامنظم و هضم غذا

روده انسان، میزبان میلیون‌ها میکروب یا باکتری است که برخی از این باکتری‌ها برای سلامتی مفید و برخی مضر هستند. گونه‌های خاصی از این میکروب‌ها می‌توانند با خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی مرتبط باشند. میکروبیوم، تحت تأثیر غذایی که مصرف می‌کنید، تنوع باکتری‌های روده را تنظیم می‌کند.

محققان نمونه‌های خون، مدفوع، میکروبیوم روده و همچنین سطح گلوکز خون را در افرادی که خواب نامنظم داشتند و افرادی که خواب معمولی داشتند، بررسی و با یکدیگر مقایسه کردند.  تیم تحقیقاتی دریافت که تنها یک تفاوت ۹۰ دقیقه‌ای در خواب، با تغییر در ترکیب میکروبیوم روده مرتبط است.

به تغییر و اختلال در زمان به خواب رفتن بین روزهای کاری و روزهای آزاد هفته، جت لگ اجتماعی گفته می‌شود. نتایج تحقیقاتی نشان داده اند که جت لگ اجتماعی با کاهش کیفیت کلی رژیم غذایی، مصرف بیشتر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر و مصرف کمتر میوه و آجیل همراه بود که می‌تواند مستقیماً بر تنوع میکروبیوتای روده تأثیر بگذارد.

دانشمندان اظهار داشتند: سه نوع از شش گونه میکروبیوتا که در گروه جت لگ اجتماعی فراوان‌تر بودند، ارتباط نامطلوبی با سلامتی داشتند. این میکروب ها، با کیفیت پایین‌تر رژیم غذایی، شاخص‌های چاقی و همچنین با التهاب و خطر حمله قلبی و عروقی، همراه بودند. محققان ادامه دادند: حفظ الگوهای منظم خواب، یک رفتار قابل تنظیم است که می‌تواند از طریق بهبود سلامت روده، سلامت کلی شما را تقویت کند.

یافته‌های تحقیقاتی در مجله European Journal of Nutrition منتشر شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha