۰ نفر

چه زمانی اسهال خطرناک است؟

۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۳۰
کد خبر: 730748
چه زمانی اسهال خطرناک است؟

اکثر موارد اسهال یک ناراحتی جزئی است. اما وقتی فراتر از یک مشکل گوارشی معمولی باشد، می‌تواند نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد. اگر اسهال شدیدی دارید که با علائم نگران‌کننده دیگری همراه است یا ویژگی‌های خاصی دارد، بهترین اقدام مراجعه به پزشک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سلامت، اسهالی که بیش از چهار هفته طول بکشد، اسهال خونی، اسهال شبانه، یا اسهال همراه با درد شکمی، تهوع و استفراغ، تب یا کاهش وزن توسط پزشک باید بررسی شود. در اینجا برخی از علل اساسی اسهال وجود دارد که فراتر از ناراحتی معده است و اغلب به ارزیابی پزشک و برنامه درمانی نیاز دارد.

اسهال مسافرتی

اگر به نقاط دیگری از جهان سفر می‌کنید و مبتلا به اسهال هستید، احتمال زیادی وجود دارد که اسهال مسافرتی داشته باشید. مانند بسیاری از انواع اسهال شدید، در صورتی که پس از رسیدن به خانه علائم باقی ماند، باید به پزشک مراجعه کنید تا از نظر یک بیماری زمینه‌ای که با عفونت آشکار شده است، به عنوان مثال بیماری التهابی روده بررسی شوید.

اسهال و داروها

از علل بسیار شایع اسهال، داروها برای درمان برخی از بیماری‌ها هستند. اگر داروی جدیدی شروع کردید و اسهال در عرض چند روز تا چند هفته ظاهر شد، ممکن است پزشک بخواهد دارو را متوقف کند و واکنش را بررسی کند.

اسهال و اختلالات گوارشی

شرایط پزشکی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و بیماری سلیاک نیز می‌توانند باعث اسهال شوند. کولیت اولسراتیو می‌تواند منجر به زخم در پوشش داخلی روده بزرگ شود که منجر به اسهال مکرر و گرفتگی شکم می‌شود. کرون یک التهاب مزمن دستگاه گوارش است که اغلب با اسهال و همچنین درد شکم، خون در مدفوع، کم‌خونی و گاهی کاهش وزن و تب ظاهر می‌شود. بیماری سلیاک یک بیماری ناشی از حساسیت به گلوتن است.

 در روده کوچک بیماران مبتلا به آن، گلوتن نقشی سمی دارد و پوشش طبیعی آن را از بین می‌برد و به نوبه خود از جذب آب و مواد مغذی جلوگیری می‌کند و نه تنها باعث اسهال می‌شود، بلکه باعث کاهش وزن، کم‌خونی، پوکی استخوان و سایر علائم روده‌ای و خارج روده‌ای می‌شود.

اسهال بعد از جراحی

انواع جراحی‌ها در داخل و اطراف دستگاه گوارش می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه باعث اسهال کوتاه‌مدت شوند. در بیشتر موارد باید پس از چند روز از بین برود، اما اگر ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

اسهال و آلرژی

یک علامت شایع نیست، اما برخی از افرادی که قرمزی چشم، آبریزش بینی، عطسه و خس‌خس ناشی از آلرژی را در بهار تجربه می‌کنند، ممکن است علاوه بر همه موارد، اسهال نیز داشته باشند.

با هر اختلال زمینه‌ای که باعث اسهال شما شود، پزشک احتمالاً اسهال را همراه با سایر علائم این بیماری درمان می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

منبع: سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha