۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

بررسی عملکرد بانک صادرات پس از اصلاح ۳۸ درصدی / تحلیل تکنیکال و پیش بینی روند وبصادر در بازار سرمایه

۱۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۹:۱۲
کد خبر: 729991
بررسی عملکرد بانک صادرات پس از اصلاح ۳۸ درصدی / تحلیل تکنیکال و پیش بینی روند وبصادر در بازار سرمایه

در گروه بانکی شاهد گزارش عملکرد های خوب ماهانه هستیم به طوری که تا بدین جا تراز عملیاتی چهار ماهه ابتدایی وپست، وبصادر، وتجارت با اختلاف قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مثبت است.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ بانک صادرات در خرداد ۱۳۸۸ وارد بورس شده است و خدمات آن انجام کلیه امور بانکی  در چارچوب قوانین و ضوابط است.عمده تحقق درآمد وبصادر از محل تسهیلات اعطائی، اوراق بدهی، سپرده گذاری ها و سرمایه گذاری و کارمزد است و نرخ دلار بر نرخ تسعیر ارز این بانک اثر دارد. از طرفی نوسانات ارز ریسک هایی نیز دارد و موجب کاهش وام‌دهی بانک‌ها، رشد مطالبات غیرجاری و افت رشد سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شود.در واقع نوسان نرخ ارز زمینه بروز انواع ریسکها از جمله ریسک معاملاتی، ریسک تبدیل، ریسک اعتباری، ریسک نرخ سود، ریسک نرخ تورم و مانند آن را برای نظام بانکی فراهم آورده و در نتیجه سودآوری بانکها کاهش میدهد. همچنین نوسان نرخ ارز عاملی تاثیرگذار و مثبت در افزایش نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات پرداختی بانکها است، زیرا موجب ایجاد ریسک اعتباری میشود که افزایش مطالبات معوق بانکها را به دنبال دارد.

هزینه سود سپرده ها، هزینه کارمزد وهزینه مطالبات مشکوک الوصول، زیانهای احتمالی ناشی از تعریف ناکامل فرآیند های داخلی بانک و یا عدم انجام صحیح این فرآیند ها به طور عمدی و یا غیر عمدی، زیانهای ناشی از کارافتادن، بدکارکردن، و یا از بین رفتن سامانه نرم افزاری بانکی، زیانهای ناشی از وقایع خارج از بانک و یا زیان های ناشی از مسائل حقوقی به عنوان ریسکهای عملیاتی بانک به عنوان هزینه برای وبصادر شناخته میشوند.

وضعیت مناسب عملکرد ۴ ماهه این بانک:

وبصادر به تازگی از واگذاری سهام شرکت پتروثمین سپاهان به شرکت وخارزم خبر داده ارزش این واگذاری ۵۷۲ میلیارد تومان بوده و از این محل ۳۹۰ میلیارد تومان سود خالیص دریافت کرده است. از طرفی بانک صادرات اعلاکم کرده که ۱.۸۷ درصد از سهام تپکو را به صورت یکجا و نقد در تاریخ ۳۱.۵.۱۴۰۲ عرضه خواهد کرد. از دیگر تحولات پیش روی وبصادر که در کدال گزارش شده می توان به عرضه زیر مجموعه بزرگ وسپهر و از جمله بانک صادرات اشاره داشت، توسعه نیشکر و صنایع جانبی در بازار فرابورس پذیرش شده و به زودی سهام این شرکت عرضه اولیه خواهد شد. وسپهر مالکیت ۴۰ درصدی این شرکت را دراد و وبصادر نیز مالک ۷۴ درصدی توسعه نیشکر و ۹۳.۵ درصدی تلفیقی وسپهر است.

 وبصادر مالک ۷۴.۵ درصد وسپهر است که امروز صف خرید بوده است و دارای ارزش بازار ۴۱ هزار میلیارد تومان است. در حالی که وبصادر ارزش بازار ۳۷ هزار میلیارد تومانی دارد. در پرتفوی بورسی وبصادر نمادهای وسپهر ، فولاد ، وغدیر، شپنا و سایر پالایشی ها و هپکو . خودرو .. مشاهده میشود.

رشد ۱۴۵ درصدی تراز عملیاتی بانک صادرات در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ قابل تحسین است.  در ۴ ماهه امسال ۴۱۷۵ میلیارد تومان در امد عملیاتی داشته در صورتی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این عدد ۱۷۰۶ میلیارد تومان بوده است.

 امسال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی جدی است

معاون مالی بانک صادرات در خردادماه ۱۴۰۲ از الزام این بانک بر عملیاتی کردن افزایش سرمایه بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی تا پایان سال خبر داده و گفته پس از پشت سرگذاشتن افزایش سرمایه۵۱۰ درصدی از محل سلب حق تقدم سهام،  افزایش سرمایه حداقل ۳۰۰ درصدی در دستور کار ۱۴۰۲ وبصادر خواهد بود که از محل تجدید ارزیابی است . البته برخی شنیده ها این عدد را تا ۴۵۰ درصد نیز اعلام کرده اند.

تحلیل وبصادر

وضعیت نموداری وبصادر و پیش بینی روند حرکت

در نیمه سال ۹۹ پس از ثبت پیک تاریخی ۴۸۰ تومان روند ترکیبی نزولی را پیش گرفت و با یک دیامتریک X مثلث این الگوی دوساله را دربهمن ۱۴۰۱ پایان داد . سپس وارد  الگوی صعودی جدید شدیم . یک رشد خوب و شارپ تا محدوده ۳۰۰ طی سه ماه رخ داد و در نیمه دوم اردیبهشت همگام با اصلاح بازار تقریبا همه این رشد را پیس گرفت و به محدوده ۱۹۵ تومان رسید. حال مجدد ارزنده است و در تکمیل شاخه b ازB الگوی محتمل می تواند هدف نزدیک ۲۵۰ تومان و نهایتا ۲۹۰-۳۱۰ تومان را پیش رو داشته باشد و مجدد اماده اصلاح C از B  شود.

حد ضرر سهامداران : ۱۹۵ تومان لحاظ گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha