۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

بررسی صندوق پالایش یکم با توجه به روند مثبت کرک اسپردها و رشد قیمت نفت + تحلیل تکنیکال

۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۴
کد خبر: 729589
مینا یوسفی
بررسی صندوق پالایش یکم با توجه به روند مثبت کرک اسپردها و رشد قیمت نفت + تحلیل تکنیکال

این روزها خبرهای گروه پالایشی خوب است هر چند قیمت سهم ها متناسب با این اخبار رشد نمی‌کند. افزایش قیمت نفت از یک سو و رشد بی سایقه کرک اسپرد های جهانی (تفاوت بین یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام ) و ادامه روند صعود از سوی دیگر موجب شده این صنعت مورد توجه قرار گیرد.

اقتصادآنلاین - مینا یوسفی؛ به علاوه خبرها و شنیده های افزایش قیمت بنزین، روند صعودی میانگین کرک  پالایشگاه های داخلی و  افزایش سرمایه های در دستور کار شرکت های پالایشی در کنار پی بر ای پایین ، افت قابل توجه قیمت تابلو سهام،  گروه پالایشی را برای نیمه دوم سال جذاب تر کرده است. در این گزارش سعی شده است با ارائه توضیحاتی ماهیت و تاریخچه صندوق پالایش یکم مرور شود و نهایتا با تحلیل تکنیکال بهترین محدوده های زمانی و قیمتی خرید و مسیر پیش رو برای سرمایه گذاران جهت بررسی های بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد.

پالایش یکم به عنوان دومین صندوق سرمایه گذاری دولت به صورت  ETFو در قالب صندوقی  sector fund  (صندوق بخشی) در شهریور ماه  ۱۳۹۹ توسط دولت عرضه شده است. این نوع صندوق‌ها روی صنعت خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مختص آن صنعت هستند؛ مثلاً صندوق‌های بخشی پالایشی، تنها روی نمادهای پالایشی سرمایه‌گذاری می‌کنند. از این رو پالایش یکم نیز متشکل از سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس است.

مروری بر صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF)دولتی

دولت‌ها به‌منظور کاهش تصدی‌گری، افزایش بهره‌وری، افزایش کارایی اقتصاد به‌واسطه مشارکت افراد، کاهش دخالت دولت در راستای افزایش توان رقابت کسب و کارها و بالابردن روحیه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در افراد جامعه اقدام به خصوصی‌سازی و واگذاری سهام خود در شرکت‌ها می‌کنند. پایه‌های ایجاد صندوق‌های قابل معامله دولتی نیز بر این اساس بنا نهاده شده است. به این ترتیب دولت سهام خود در شرکت‌ها را در قالب صندوق‌های قابله معامله به عموم عرضه می‌کند. در بودجه سال ۹۹ دولت به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های خود اقدام به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق ETF کرد. در این راستا هیئت‌وزیران دولت به وزارت اقتصاد و دارایی مجوز تأسیس سه صندوق ETF را به شرح زیر صادر کرد:

انواع صندوق ETFهای دولتی:

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله بانک و بیمه، شامل باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس

تاریخچه پالایش یکم

صندوق پالایشی یکم به‌عنوان دومین صندوق قابل‌معامله دولتی  ETF  از سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) تشکیل شده است. پذیره‌نویسی این صندوق، از ۵ تا ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ انجام شد و عموم مردم با استفاده از کد ملی خود ‌توانستند برای خرید یا پذیره‌نویسی اقدام کنند. در زمان عرضه دارا یکم بازار در حال رکوردزنی بود و شاخص کل بی‌وقفه می‌تازید، اما ورود پالایش یکم به بازار سرمایه با اصلاح شاخص همراه بود. این صندوق بعد از گذشت چند روز به‌شدت ریزش کرد و ارزش واقعی خود را از دست داد.

صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم در ۱۳۹۹/۶/۳ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) به شماره ۱۱۷۴۵ به‌عنوان صندوق سرمایه‌گذاری موضوع ماده ۲۸ و بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال ۱۳۸۴، در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۹ فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین در تاریخ ۱۳۹۹/۶/۳ به شماره ثبت ۵۰۲۴۰ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن‌ها به خرید یک سبد مشخص (سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس) از سهام متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران و نگهداری دارایی‌های مذکور در طول دوره فعالیت صندوق و اوراق مشارکت، اوراق صکوک، اوراق بهادار رهنی، هر نوع سپرده‌گذاری و گواهی‌های سپرده منتشره توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در راستای انجام عملیات بازارگردانی است. ضمناً طبق ماده ۴ اساسنامه صندوق، موضوع فعالیت فرعی این صندوق، بازارگردانی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق «پالایشی یکم» است. مدت فعالیت صندوق به‌موجب ماده ۵ اساسنامه، نامحدود است.

مدیر صندوق، شرکت تأمین سرمایه نوین است که در ۱۳۸۷/۱/۱۸ تأسیس شده است. متولی صندوق نیز مؤسسه حسابرسی ارقام‌نگر آریاست که در ۱۳۸۳/۱۱/۱۳ تأسیس شده است.

 بررسی وضعیت حال این صندوق و  تحلیل تکنیکال:

پالایش یکم در حالی به استقبال مجمع سالانه این صندوق در روز دوشنبه ساعت ۱۵ مورح  ۳۰ مرداد ماه میرود که امروز شنبه ۲۸ مردادماه  NAV ابطال ۱۶۸۷۵تومان به ازای هر واحد است و قیمت هر واحد این صندوق روی تابلو معاملات با اختلاف زیادی حوالی ۱۳۰۰۰ تومان با ارزش بازاری برابر با ۱۷۴ هزار میلیارد ریال می باشد.

از دید نموداری یک دیامتریک در تایم فریم ساعتی و نمای لگاریتمی مشاهده میشود که در شاخه F هستیم یا F تمام شده و در حال تکمیل G به عنوان آخرین لگ خواهیم بود. اواخر راه اصلاح و مسیر نزولی چندین ماهه که از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع شده هستیم و حوالی ۱۲۲۰۰ حمایت قوی داریم. به نظر با صرف زمان ۱۵ روزه الی یک ماهه شاهد برگشت روند و شروع الگوی صعودی خواهیم بود و هدف های ۱۴۵۰۰-۱۵۰۰۰ تومان و نهایتا ۱۷۰۰۰-۱۸۰۰۰ تومان برای این صندوق امسال مد نظر خواهد بود.

بررسی پالایش یکم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha