۰ نفر

تغییر قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان / ایران رتبه ۹۲ شد

۲۸ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 727970
تغییر قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان / ایران رتبه ۹۲ شد

فهرست به‌روزشده قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شد که ژاپن پس از گذشت پنج سال صدرنشینی، جایگاه نخست را واگذار کرده است.

به گزارش سی ان ان، شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners فهرست جدیدی از برترین پاسپورت‌های جهان را برای تابستان ۲۰۲۳ منتشر کرد. این‌بار شهروندان سنگاپور با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۳ مقصد از ۲۲۷ مقصد جهان، قوی‌ترین پاسپورت جهان را در اختیار دارند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سنگاپور درحالی صدرنشین جدید این فهرست شده است که پیش‌تر ژاپن به مدت پنج سال رتبه نخست جدول قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را به خود اختصاص داده بود.

نکته قابل توجه دیگر درباره فهرست جدید حضور کشورهای اروپایی در جایگاه‌های برتر است. درحالی که کشورهای آسیایی برای مدت طولانی بر رتبه‌های اول تا سوم  فهرست سلطه داشتند، این‌بار آلمان، ایتالیا و اسپانیا به طور مشترک با دسترسی بدون ویزا به ۱۹۰ مقصد به جایگاه دوم صعود کرده‌اند. این درحالی است که ژاپن و کره جنوبی به همراه اتریش، فنلاند، فرانسه، لوکزامبورگ و سوئد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. شهروندان کشورهای رتبه سوم می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۹ مقصد سفر کنند.

ایران در فهرست جدید با دسترسی به ۴۴ مقصد در رتبه ۹۲ قرار دارد.

گزارش پاسپورت «هنلی» بر اساس اطلاعات دریافتی از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی(IATA) منتشر می‌شود و ۱۹۹ پاسپورت در سراسر جهان را طبقه‌بندی می‌کند. این فهرست در طول سال و با ایجاد تغییرات در سیاست‌های صدور ویزا به‌روزرسانی می‌شود.

شرکت «Henley & Partners» همزمان با انتشار فهرست جدید به این نکته اشاره کرد که در طول تاریخچه هجده‌ساله طبقه‌بندی پاسپورت‌های جهان، تعداد متوسط مقاصدی که مسافران می‌توانند بدون دریافت ویزا به آن‌ها سفر کنند تقریبا دوبرابر شده و از ۵۸ مورد در سال ۲۰۰۶ به ۱۰۹ مورد رسیده است.

با این حال فاصله بین آزادی سفر کشورهای رتبه‌های برتر فهرست و کشورهای رتبه‌های پایین فهرست از هر زمان دیگری بیشتر شده است. شهروندان افغانستان فقط می‌توانند از ۲۷ مقصد بدون دریافت ویزا بازدید کنند. عراق با دسترسی به ۲۹ مقصد و سوریه با دسترسی به ۳۰ مقصد نیز در جایگاه‌های پایین فهرست به چشم می‌خورند.

فهرست «‌Henley & Partners» فقط یکی از چندین گزارش مربوط به طبقه‌بندی پاسپورت‌های جهان بر اساس دسترسی شهروندان کشورها را منتشر می‌کند.

قوی‌ترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش Henley:

۱. سنگاپور (۱۹۲ مقصد)

۲. آلمان، ایتالیا و اسپانیا (۱۹۰ مقصد)

۳. اتریش، فنلاند، ‌ فرانسه، ‌ ژاپن، ‌ لوکزامبورگ، کره جنوبی و سوئد (۱۸۹ مقصد)

۴. دانمارک، ایرلند، هلند و بریتانیا (۱۸۸ مقصد)

۵. بلژیک، جمهوری چک، مالت، نیوزیلند، ‌ نروژ، ‌ پرتغال و سوئیس (۱۸۷ مقصد)

۶. استرالیا، مجارستان و لهستان (۱۸۶ مقصد)

۷. کانادا و یونان (۱۸۵ مقصد)

۸. لیتوانی و ایالات متحده آمریکا (۱۸۴ مقصد)

۹. لتونی، ‌ اسلواکی و اسلوونی (۱۸۳ مقصد)

۱۰. استونی و ایسلند (۱۸۲ مقصد)

ضعیف‌ترین پاسپورت‌های سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش Henley : (سه کشور در جهان به ۳۰ کشور یا کمتر دسترسی بدون ویزا یا ویزا پس از ورود دارند)

۱۰۱. سوریه (۳۰ مقصد)

۱۰۲. عراق (۲۹ مقصد)

۱۰۳. افغانستان (۲۷ مقصد) ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha