۰ نفر

کروگمن، برنده جایزه نوبل اقتصاد؛

تسلط دلار آمریکا برای همیشه ادامه نخواهد داشت/ یوان چین نمی‌تواند جایگزین دلار شود

۲۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۵۹
کد خبر: 727758
حسین عسکری
تسلط دلار آمریکا برای همیشه ادامه نخواهد داشت/ یوان چین نمی‌تواند جایگزین دلار شود

پل کروگمن، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، می‌گوید تسلط دلار آمریکا برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

اقتصادآنلاین – حسین عسکری؛ او ضمن شناخت روند دلارزدایی جهانی، نسبت به توانایی یوان چین برای جایگزینی دلار آمریکا به عنوان ارز غالب جهان ابراز تردید کرد.

پل کروگمن، برنده جایزه نوبل، سلطه دلار آمریکا و پتانسیل یوان چین برای جایگزینی دلار را در یک مقاله نظری که اوایل این ماه در نیویورک تایمز منتشر شد، مورد بحث قرار داد.

کروگمن در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه نوبل برای تحلیل الگوهای تجاری و مکان فعالیت اقتصادی شد.

کروگمن روند رو به رشد دلارزدایی در سرتاسر جهان و کاهش بالقوه نقش دلار آمریکا در تجارت بین‌المللی را تأیید کرد، زیرا کشورهای بیشتری به دنبال دلارزدایی هستند. با این حال، با استناد به گزارش فدرال رزرو که شاخص‌های مختلف تسلط دلار را تحلیل می‌کند، تاکید کرد که سلطه دلار آمریکا در دو دهه گذشته ثابت مانده است و افزود: افول دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد.

برنده جایزه نوبل با توجه به کاهش سهم دلار آمریکا در ذخایر بانک مرکزی که از ۷۱ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۵۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت، توضیح داد: این کاهش عمدتاً منعکس کننده کوچ به ارزهای کوچک‌تر مانند دلار کانادا و استرالیا است.

کروگمن با اشاره به اینکه بسیاری از مردم این عقیده را دارند که ایالات متحده پول خود را از طریق تحریم‌های مالی به سلاح تبدیل می‌کند و همچنین با اشاره به مقاله فدرال رزرو گفت: تقریباً تمام ارزهای ذخیره برجسته توسط متحدان نزدیک ایالات متحده صادر می‌شود که در تحریم‌ها علیه روسیه نیز مشارکت داشته‌اند. در نتیجه، دشمنان ژئوپلیتیکی جایگزین‌های جذابی برای دلار آمریکا ندارند.

کروگمن همچنین در مورد احتمال جایگزینی یوآن چین به عنوان ارز غالب جهان بحث کرد. او ضمن اعتراف به اینکه چین یک قدرت اقتصادی بزرگ است، این سوال را مطرح کرد که آیا ماندارین به زبان غالب تجارت بین‌المللی تبدیل می‌شود یا یوان به یک ارز بزرگ بین‌المللی تبدیل خواهد شد؟

این اقتصاددان برنده جایزه نوبل معتقد است که بعید است در آینده نزدیک یکی از آنها در تجارت بین‌المللی مسلط شود و به عواملی مانند استفاده محدود از ماندارین به عنوان زبان دوم و کنترل سرمایه چین اشاره می‌کند.

در خاتمه، کروگمن اظهار کرد: تسلط دلار برای همیشه دوام نخواهد داشت، زیرا هیچ چیز ادامه نخواهد داشت، در حال حاضر، دلار غالب است زیرا جایگزین‌های خوبی وجود ندارد.

افراد متعددی درباره پایان سلطه دلار آمریکا هشدار داده‌اند، از جمله نویسنده پدر پولدار پدر فقیر رابرت کیوساکی، اقتصاددان اس اند پی گلوبال پل گرونوالد و تاجر کهنه کار جیم راجرز.

یکی از ارزهایی که بسیاری انتظار دارند جایگزین دلار آمریکا شود، ارز پیشنهادی بریکس است که می‌تواند با طلا پشتیبانی شود. با این حال، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، ارز پیشنهادی بریکس را تهدیدی برای دلار آمریکا نمی‌داند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha