۰ نفر

زندگی سالم، عاملی مؤثر در پیشگیری از سرطان

۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۵
کد خبر: 727288
زندگی سالم، عاملی مؤثر در پیشگیری از سرطان

سرطان، یک بیماری غیرواگیر است که به‌عنوان یکی از عوامل مهم مرگ و میر، با روند رو به رشدش، بار درمانی زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند. داشتن سبک زندگی سالم، عاملی مؤثر در پیشگیری از این بیماری است.

به گزارش اقتصادآنلاین، معصومه عظیمی‌نیا، بهورز خانه بهداشت روستای دانک از توابع شهرستان آوج، ضمن بیان این موضوع، از مهم‌ترین عوامل خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان را پرهیز از مصرف دخانیات، حفظ وزن در حالت ایده‌آل و فعالیت بدنی منظم دانست.

این بهورز در تشریح نقش تغذیه و فعالیت بدنی منظم گفت: تغذیه با کالری بالا، زمینه ابتلا به سرطان را افزایش خواهد داد و در دیگر سو، آماده‌سازی موادغذایی به‌صورت آب‌پز و بخارپز، مصرف همه روزه میوه و سبزیجات، محدود کردن گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده، کاهش مصرف چربی‌های ترانس، مصرف روغن زیتون و کانولا و مصرف آجیل و مغزها، می‌تواند در کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان تأثیر بسزایی داشته باشد.

عظیمی‌نیا، منع مصرف الکل، محافظت در برابر عفونت‌ها و اشعه آفتاب، رعایت اصوا ایمنی در محیط کار و جلوگیری از تماس با آفت کش‌ها را از دیگر عوامل خودمراقبتی در پیشگیری از سرطان عنوان کرد.

بهورز خانه بهداشت دانک با عنوان این مطلب که عموم مردم می‌توانند ازطریق حضور مستمر و دوره‌ای در مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌ها سلامت و خانه‌های بهداشت، برای دریافت آموزش‌های لازم و انجام غربالگری‌های تعریف شده نسبت به پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان اقدام کنند؛ تصریح کرد: اگر در خانواده، افراد مبتلا به سرطان وجود دارند، باید سایر افراد خانواده، مسأله را جدی بگیرند و با حضور در مراکز بهداشتی، درمانی و تشخیصی برای انجام روش‌های غربالگری، ازجمله: پاپ اسمیر، ماموگرافی، سونوگرافی، بررسی خون مخفی در مدفوع و سایر بررسی‌هایی که به‌طور منظم زیر نظر کادر سلامت صورت می‌گیرد، اقدام کنند.

عظیمی‌نیا، از نشانه‌های هشدار دهنده احتمال ابتلا به سرطان را شامل: تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون درد در هر جای بدن، سرفه طولانی مدت، گرفتگی طولانی مدت صدا، اختلال در بلع و سوء هاضمه، استفراغ و اسهال خونی، یبوست، دفع خون در ادرار و مدفوع، بی‌اشتهایی و کاهش وزن بی‌دلیل دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha