۰ نفر

چطور قوی باشیم؟ / ویژگی افرادی که داری ذهن قوی هستند

۹ تیر ۱۴۰۲، ۲۲:۵۹
کد خبر: 722286
چطور قوی باشیم؟ / ویژگی افرادی که داری ذهن قوی هستند

افرادی که ذهن قوی دارند عیب های خود را می شناسند، راه حل را پیدا می کنند،تغییرات را می پذیرند، انتظار جبران ندارند و به نوعی معلم خود به شمار می روند.

ذهن قوی چیست؟ افرادی که ذهن قوی دارند چگونه اند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، احتمالا وقتی از ذهن قوی صحبت می کنیم اینگونه برداشت کنید که افرادی با این شاخصه می توانند کارهای خارق العاده ای انجام دهند و به ثروت های هنگفت برسند در حالی که اینطور نیست!

یعنی شاید ذهن قوی بتواند یاری دهنده افراد در رسیدن به موفقیت باشد اما در درجه اول باید گفت کسانی که از ذهن قدرتمند برخوردارند به خودشناسی رسیده و رعایت اصول انسانی برای آنها آسان است.

در واقع اینگونه اشخاص بهترین آموزگار خود هستند و تقریبا نیازی نیستد نکته ای را به آنها گوشزد کنید چرا که پیش تر خودشان به آن پی برده و اقدام به تصحیح کرده اند.

ویژگی افراد قوی ذهن

افراد قوی ذهن ویژگی هایی دارند که برای اطرافیانشان خوشایند است و معمولا با توجه به خصوصیات بارزی که دارند می توانند دوستان زیادی داشته باشند یا لااقل روابطی با مشکلات کم تر.

در ادامه با خصوصیات افراد قوی ذهن آشنا می شوید:

1-خوشحال شدن از موفقیت دیگران

اینگونه اشخاص بخل و حسادت برایشان معنایی ندارد چرا که زندگی را بر اساس شایسته سالاری می بینند و می دانند هر چه کاشت کرده باشند برداشت می کنند. آنها به جای حسادت نسبت به موفقیت های دوستان، اعضای خانواده یا همسرشان احساس شادی خود را به آنها نشان می دهند و از سوی دیگر تلاش می کنند تا به موقعیتی دست یابند که از آن مسرور شوند البته در جهت اهداف خودشان نه اهدافی که دوستان و آشنایان موفق دنبال کرده اند.

اصولا افرادی که به خودشان اعتماد ندارند چشم دیدن موفقیت دیگران را هم ندارند. فرض کنید دوست شما یک شغل جدید پیدا کرده و شما می‌دانید او برای به‌دست آوردن این شغل زحمت زیادی کشیده اما با این وجود احساس شادمانی به شما دست نمی‌دهد. ین افراد حتی با دوستان نزدیک و آشنایان خودشان نیز به همین صورت رفتار کرده و مرتبا در حال مقایسه خودشان با دیگران هستند. این رفتار از حس عدم امنیت ذهنی ناشی می‌شود.

افراد قوی ذهن

2-شناخت ضعف های خود

معمولا افرادی که دچار اعتماد به نفس کاذب هستند یا عزت نفس ندارند ، ضعف های خود را نمی بینند و اگر هم غیر از این باشد آنها به گردن نمی گیرند. نتیجه چنین دیدگاهی آن است که هیچ تلاشی برای برطرف کردن ضعف های خود نمی کنند و همواره اعتقاد دارند که اشخاص بی عیب و نقصی هستند و مشکل از افراد دیگر است.

در سمت مقابل کسانی که ذهن قوی دارند در هر رفتار و کاری سریعا ضعف های خود را شناسایی کرده و سعی در بهبود آن خواهند کرد.اگر از نقاط ضعف خود فرار کنیم توان مقابله با آن را از دست خواهیم داد و تا پایان عمر همراه ما خواهند بود.

3-پیدا کردن راه حل

تا به حال با موانع جدی یا سطحی مواجه شده اید؟ راهکارتان چه بوده است؟ اصلا به دنبال راه حل بوده اید؟ یا سعی کردید از آن فرار کنید؟

پاسخ به این پرسش ها می تواند شما را به این نتیجه برساند که آیا شخصی با ذهن قوی هستید یا خیر.

اگر در مواجهه با مشکلات آن ها را در گوشه ای رها می کنید، به گردن دیگران می اندازید یا به جای یافتن راه حل، صورت مساله را پاک می کنید باید بگوییم شما یک فرد ضعیف هستید.

کسانی که ذهن قوی دارند وقتی با مشکل رو به رو می شوند پیش از هر چیز به راه حل فکر می کنند سپس آن را بررسی کرده و در صورتی که شخصا بتوانند به آن رسیدگی خواهند کرد و در صورت نیاز به کمک از دیگری نیز می خواهند در رفع مشکل به آنها کمک کنند. اینگونه اشخاص هیچ گاه مشکلات را رها نمی کنند و همیشه در صدد رفع و حل آن هستند.

4-مسئولیت پذیری

حتما برایتان پیش آمده که مرتکب اشتباهی شوید؟ پس از آن چگونه برخورد کرده اید؟ دیوار حاشایتان بلند بوده و با داد و فریاد صحنه را ترک کرده اید؟

اگر با صدای بلند نمی توانید به این پرسش ها پاسخ "بله" بدهید باید بگویم شما شخصی ضعیف هستید چرا که حتی نمی توانید مسئولیتِ مسئولیت پذیر نبودن خود را به گردن بگیرید.

حال آنکه اشخاص قوی ذهن همیشه سهم خود از اشتباهات را می پذیرند و منصفانه رفتار می کنند. قبول اشتباهات خود سبب می شود راحت تر عذرخواهی کنید و روابط اجتماعیتان کم تر دچار چالش شود.

5-کمک خواستند از دیگران

درخواست کمک از دیگران عار نیست! وقتی به مرحله ای می رسید که متوجه می شوید به تنهایی نمی توانید مسیر را تا انتها بروید بهتر است به جای کنار کشیدن، درخواست کمک کنید.

درخواست کمک به معنای مسئولیت پذیر بودن است؛ یعنی پذیرفته اید در بخشی از کار ضعف دارید و برای مرتفع کردن آن نیازمندید تا کسی یاریتان دهد. پس اگر می خواهید ذهن قوی داشته باشید سعی کنید در اموری که انجام آن برایتان دشوار است درخواست کمک کنید.

6-احساس ارزشمندی

اگر شما خودتان را بعنوان یک فرد مستقل، ارزشمند بپندارید و این حس را در خود نگه ‌دارید و هرگز به خاطر شرایط بیرونی آنرا از دست ندهید، به این معنی ست که از نظر ذهنی  قوی تر از دیگران هستید. اما اغلب افراد فقط در مواقعی احساس ارزشمندی می‌کنند که به یک موفقیت دست یابند و اگردفعه‌ی بعد  شکست بخورند احساس عدم ارزشمندی پیدا می‌کنند چرا که حس ارزشمندی آنها، از درون نیست بلکه وابسته به بیرون است.

7-نداشتن انتظار جبران

وقتی به کسی هدیه می‌دهید، آیا از او انتظار دارید او هم در مقابل همین کار را بکند؟ اگر انتظار جبران دارید در واقع هدیه‌ای که می‌دهید صرفا محض خاطر خوشنودی دیگران نیست بلکه یک رفتار بیمار گونه است. اما افرادی که دارای ذهنی قوی تر هستند هرگز انتظار جبران از دیگران را ندارند و فکر می‌کنند دیگران مدیون آنها هستند.

حقیقت این است که از دیگران همیشه انتظار جبران داشته باشید همواره ناامید خواهید شد. بهترین راه این است که به استقلال فکری خود و دیگران ارج نهید و فکر نکنید همه باید مثل شما فکر کنند.

8-فکر نکردن به چیزهای بی ارزش

اینکه چه چیزی دقیقا ذهن شما را به خود مشغول کرده نشان دهنده آن است که ذهن قوی دارید یا کوته فکر هستید!

اگر روزانه ذهنتان درگیر آن است که فلان دوست چه کنایه ای به شما زد و اینگونه اوقات خودتان را تلخ می کنید باید بگویم هرگز ذهن قوی ندارید.

مشکل این است که شما ذهنتان را با چیزهایی که مهم نیستند پر نموده اید که این کار شما منجر به استرس اضافی و ترس و اشتباه خواهد گردید و در آینده سبب پیدایش بعضی مشکلات می شود؛ کلمات و کاربرد آن ها مهم هستند برای این که موفق باشید و حافظه خوبی داشته باشید باید از چیزهایی پیش پاافتاده بگذرید تا بتوانید موفق شوید. توجه خود را روی مطالب مهم و چیزهایی که سبب پیشرفت شما میشوند را صرف کنید.

9- نداشتن دوستان منفی باف

اشخاص قوی ذهن می دانند دوستی کردن با کسانی که منفی باف هستند و شخصیت سمی دارند نه تنها آنها از رسیدن به موفقیت باز می دارند بلکه شخصیتشان را نیز تضعیف خواهند کرد.

10-مقایسه نکردن خود با دیگران

انسانی که ذهنی قوی دارد، ازآنجاکه می داند هرکسی قابلیت هایی مخصوص بخود دارد، به قضاوت افراد دیگر نمی نشیند و دیگران را تحقیر نمی کند تا احساس بهتری نسبت به خود بدست بیاورد. قیاس کردن خودتان با سایرین شما را محدود می کند، چراکه مقایسه با خود حسادت و رنجش بهمراه می آورد، شما را از انرژی خالی می کند و از مسیر درست زندگی دور می سازد.

شخصی که ذهنش قوی است، وقت و انرژی اش را با نگاه کردن دیگران و نگرانی در مورد این که چه قدر با آنها فاصله دارد هدر نمی کند. به جای این که انرژی تان را با حسادت هدر دهید، آنرا به سپاسگذاری و شکرگزاری اختصاص بدهید. زمانی که شما موفقیت دیگران را جشن میگیرید ، هردو از فواید آن منتفع می شوید.

پرسش از شما

حال بگویید با همه چیزهایی که درباره افرادی با ذهن قوی خواندید، ذهن شما چگونه است؟

تدوین: اقتصادآنلاین