۰ نفر

حلاجی یک بدفهمی رایج در اقتصاد ایران؛ آیا در رشد اقتصادی صفر، بازده سهام می‌تواند مثبت باشد؟

۲۲ خرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۰۱
کد خبر: 721232
حلاجی یک بدفهمی رایج در اقتصاد ایران؛ آیا در رشد اقتصادی صفر، بازده سهام می‌تواند مثبت باشد؟

اقتصاددان ایرانی در رشته توییتی به پاسخ به این سوال مهم پرداخت که چگونه در شرایط رشد اقتصادی پایین، بازدهی سهام می‌تواند بالا باشد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، حامد قدوسی در توییتر نوشت: یک بدفهمی رایج در اقتصاد ایران را حلاجی کنیم. آیا در رشد اقتصادی صفر بازده سهام میتواند مثبت باشد؟ بلی، حتی می‌تواند بزرگ هم باشدا چه طور؟

بازده سهام چیست؟ سهم عامل سرمایه از ارزش افزوده بنگاه. همان طور که «رشد» اقتصادی صفر، مانع نمی‌شود که سهم دست مزد مثبت و بزرگ باشد.

سهم سرمایه هم مثبت است. رشد اقتصادی صفر است ولی GDP که صفر نیست بازده سهام در واقع بخشی از سهم سرمایه در کل تولید اقتصادی کشور است. بحث را یک قدم جزیی‌تر کنیم و ساختار سرمایه را هم وارد بحث کنیم خود آن سرمایه از دو منبع بدهی و سهام تامین می‌شود صاحب بدهی ریسک کمتری و صاحب سهام ریسک بزرگتری بر میدارند پس همان سهم عامل سرمایه هم به صورت مساوی بین طرفین تقسیم نمی‌شود و سهام به خاطر برداشتن ریسک بیشتر سهم بزرگتری از عایدات بنگاه را صاحب می‌شود.

یک قدم دیگر هم جزیی‌تر شویم رشد اقتصادی عمل کرد کل همه بخش‌های اقتصاد را در بر می‌گیرد.

ولی بازار سهام میتواند فقط به بنگاههایی از زیر بخش‌های خاص اقتصاد مربوط باشد که حتی در رشد» صفر» آن بخش‌ها رشد مثبت داشته باشند (به قول معروف Selection Bias داریم.)

به کشورهای صنعتی نگاه کنید رشد اقتصادی ممکن است برای سال‌های طولانی پایین باشد ولی بازده سهام لزوما صفر نیست.