۰ نفر

حاشیه سود پیش از مالیات چیست؟ بررسی مزایای آن

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷
کد خبر: 715097
حاشیه سود پیش از مالیات چیست؟ بررسی مزایای آن

حاشیه سود پیش از کسر مالیات یکی از ابزارهای حسابداری مالی است که برای اندازه گیری کارایی عملیاتی یک شرکت قبل از کسر مالیات استفاده می شود.

این نسبت به ما نشان می‌دهد که چند درصد فروش تبدیل به سود شده است یا به عبارت دیگر این کسب و کار به ازای هر دلار فروش قبل از کسر مالیات چند سنت سود به دست آورده است. حاشیه سود پیش از کسر مالیات به طور گسترده برای مقایسه سودآوری مشاغل حاضر در صنعت یکسان استفاده می شود.

نکات کلیدی

این نسبت به ما نشان می‌دهد که کسب‌وکار مربوطه به ازای هر دلار فروش چند سنت سود کسب کرده است و ابزار مفیدی برای مقایسه شرکت های فعال در بخش یکسان است.

حاشیه سود پیش از کسر مالیات گاهی بر حاشیه سود معمولی ترجیح داده می شود زیرا هزینه های مالیاتی ممکن است مقایسه سودآوری بین شرکت ها را گمراه کننده سازد.

این معیار برای مقایسه شرکت‌های حاضر در بخش‌های مختلف کارایی کمتری دارد زیرا هر صنعت معمولا هزینه‌های عملیاتی و الگوهای فروش متفاوتی دارد.

نحوه عملکرد حاشیه سود پیش از کسر مالیات

شرکت‌ها در سرتاسر جهان تلاش می‌کنند تا بیشترین سود ممکن را به دست آورند. یکی از رایج ترین و مفیدترین معیارهای سنجش سودآوری شرکت‌ها برای سرمایه گذاران بررسی حاشیه سود آن‌ها است. بالا بودن مداوم حاشیه سود پیش از کسر مالیات نشانه‌ای از یک شرکت سالم با مدل تجاری کارآمد و قدرت قیمت گذاری است. پایین بودن حاشیه سود قبل از کسر مالیات نیز عکس این موضوع را نشان می دهد.

مدیران شرکت‌ها برای افزایش سودآوری خود باید تعادلی بین افزایش فروش و کاهش هزینه ها برقرار کنند. حاشیه سود پیش از کسر مالیات به ما نشان می دهد که شرکت ها در دستیابی به این هدف چقدر موفقبوده‌اند. در نتیجه، تحلیلگران و سرمایه گذاران این معیارها را به دقت زیر نظر می‌گیرند و شرکت‌ها نیز اغلب در صورت های مالی خود به آن‌ها اشاره می‌کنند.

محاسبه حاشیه سود قبل از کسر مالیات فقط به دو اطلاعات از صورت سود و زیان نیاز دارد: درآمد و درآمد قبل از کسر مالیات. درصد حاشیه سودآوری با کسر تمام هزینه‌ها به جز مالیات از درآمد یعنی همان رقم درآمد قبل از کسر مالیات و تقسیم عدد حاصل بر میزان فروش و سپس ضرب عدد حاصل در 100 محاسبه می‌شود.

از طرف دیگر، حاشیه سود قبل از مالیات را می توان با اضافه کردن مالیات به درآمد خالص (NI) یا با تقسیم سود خالص بر «1 منهای نرخ مؤثر مالیات» و سپس تقسیم بر میزان فروش محاسبه کرد.

مثالی از حاشیه سود پیش از کسر مالیات

مزایای حاشیه سود پیش از کسر مالیات

حاشیه سود پیش از کسر مالیات، یکی از بهترین روش‌های مقایسه شرکت‌های رقیب و همچنین شرکت‌هایی با اندازه و مقیاس فعالیت بسیار متفاوت را در داخل صنعت یکسان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در برخی از مواقع، حاشیه سود پس از کسر مالیات در میان تحلیلگران و سرمایه گذاران اهمیت بیشتری پیدا می کند. با این حال، می توان استدلال کرد که هزینه‌های مالیاتی بینش چندانی در مورد کارایی شرکت ها ارائه نمی‌دهند و بنابراین باید از معادله خارج شوند.

هزینه های مالیاتی ممکن است مقایسه سودآوری بین شرکت ها را گمراه کننده سازند. نرخ های مالیات از ایالت به ایالتی دیگر تغییر می‌کنند و عموماً خارج از کنترل مدیران شرکت هستند و لزوماً عملکرد یک کسب و کار را به شکل منصفانه‌ای منعکس نمی‌کنند.

در برخی مواقع، ممکن است به دلیل جریمه های مالیاتی و قوانین جدید که نرخ های مالیاتی بالاتری را اعمال می کنند، هزینه مالیاتی سال جاری بسیار بیشتر از سال های گذشته شود. از طرف دیگر، هزینه مالیات سال جاری ممکن است به دلیل اعتبارات مالیاتی، کسورات و معافیت های مالیاتی بسیار کمتر از سال های قبل باشند. در این موارد، ممکن است تحلیلگران با استفاده از حاشیه سود پیش از کسر مالیات بتوانند تاثیر مالیات بر نوسانات سود شرکت‌ها را کاهش دهند.

ملاحظات ویژه

اگرچه حاشیه سود قبل از کسر مالیات بسیار آموزنده است، مانند سایر نسبت‌های مالی محدودیت‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال، عملا نمی توان این نسبت را برای مقایسه شرکت های حاضر در بخش‌های مختلف استفاده کرد، زیرا هر صنعت معمولا هزینه های عملیاتی و الگوهای فروش متفاوتی دارد.

بخش‌های خاصی سودآورتر از سایر بخش‌ها هستند. خدمات حقوقی نمونه ای از مشاغلی با حاشیه سودآوری بالا هستند. در این بخش هزینه‌های سربار پایینی وجود دارد- به جز حقوق و دستمزد نیازی به هزینه های سرمایه گذاری بزرگ نیست – و تقاضا برای خدمات آن‌ها نیز نسبتاً ثابت است. در مقابل، بخش‌های دیگری مانند شرکت‌های هواپیمایی باید با رقابت سخت، نوسان مداوم قیمت‌های مواد کلیدی مانند سوخت، هزینه‌های سنگین تعمیر و نگهداری و هزینه‌های بی‌شمار دیگری دست و پنجه نرم کنند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید هنگام استفاده از حاشیه سود قبل از کسر مالیات برای مقایسه شرکت‌های متنوعی که در چندین صنعت مختلف مشغول به کار هستند، محتاط باشند.

هنگامی که حاشیه سود قبل از کسر مالیات به درستی استفاده شود، ممکن است معیار مفیدی برای ارزیابی کارایی کسب و کارها ارائه دهد. با این حال، همواره به سرمایه گذاران توصیه می‌شود که برای درک کامل سلامت یک شرکت از حاشیه سود پیش از مالیات در کنار سایر معیارها استفاده کنند. هرچه بیشتر در مورد یک شرکت بدانید، بهتر می توانید تشخیص دهید که آیا ارزش سرمایه گذاری در آن را دارد یا خیر.