۰ نفر

مفهوم عرضه در اقتصاد به چه معناست؟

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۳۷
کد خبر: 714816
مفهوم عرضه در اقتصاد به چه معناست؟

عرضه ممکن است مقدار موجود در یک قیمت خاص یا مقدار موجود در طیف وسیعی از قیمت های مختلف را در صورت نمایش نموداری نشان دهد.

​این امر با تقاضا برای یک کالا یا خدمات در قیمتی خاص ارتباط نزدیکی دارد. به شرط ثابت بودن سایر شرایط، در صورت افزایش قیمت کالاها و خدمات تولیدکنندگان میزان عرضه خود را افزایش می‌دهند زیرا همه شرکت‌ها به دنبال بیشینه‌سازی سود هستند.

آشنایی با عرضه

روندهای عرضه و تقاضا اساس اقتصاد نوین را تشکیل می دهد. هر کالا یا خدمات خاص الگوهای عرضه و تقاضای خاص خود را بر اساس قیمت، مطلوبیت و ترجیح شخصی افراد خواهد داشت. اگر افرادکالایی را تقاضا کنند و حاضر باشند برای آن هزینه بیشتری بپردازند، تولیدکنندگان عرضه آن را افزایش خواهند داد. با افزایش عرضه، در صورت ثابت باقی ماندن سطح تقاضا قیمت کاهش می یابد. در حالت ایده آل، بازارها به نقطه‌ی تعادلی می رسند که در آن میزان عرضه و تقاضا (بدون عرضه مازاد و بدون کمبود عرضه) در یک نقطه قیمت معین باشد برابر می‌شود. در این مرحله، سود مصرف کننده و سود تولید کننده بیشینه می‌شود.

مبانی عرضه

مفهوم عرضه در اقتصاد با پیدایش معادلات ریاضی، کاربردهای عملی و عوامل موثر فراوان دخیل در آن به مفهوم پیچیده‌ای تبدیل شده است. در حالی که عرضه ممکن است به هر چیزی که تقاضایی برای آن وجود دارد و در یک بازار رقابتی فروخته می شود اشاره کند، عرضه بیشتر برای اشاره به کالاها، خدمات یا نیروی کار استفاده می شود. یکی از مهمترین عواملی که بر میزان عرضه تأثیر می گذارد، قیمت کالاها است. به طور کلی، اگر قیمت کالایی افزایش یابد، عرضه نیز افزایش می یابد. قیمت کالاهای مرتبط و قیمت نهاده‌ها (انرژی، مواد اولیه، نیروی کار) نیز بر میزان عرضه تأثیر می‌گذارند، زیرا در افزایش قیمت کلی کالای فروخته‌شده نقش دارند.

شرایط تولید کالای عرضه شده نیز اهمیت دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک پیشرفت فناورانه کیفیت کالای عرضه شده را افزایش دهد یا ممکن است نوآوری مخربی پدیدار شود و کالایی را منسوخ کند یا تقاضای آن را کاهش دهد. مقررات دولتی مانند قوانین زیست محیطی نیز ممکن است بر عرضه و همچنین بر تعداد عرضه کنندگان (که رقابت را افزایش می دهد) و انتظارات بازار تأثیر بگذارد. نمونه این مقررات زمانی است که قوانین زیست محیطی در مورد استخراج نفت عرضه چنین نفتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عرضه در اقتصاد خرد با چند معادله ریاضی نشان داده می شود. تابع و معادله عرضه، رابطه بین عرضه و عوامل مؤثر بر آن مانند موارد ذکر شده در بالا یا حتی نرخ تورم و سایر عوامل تاثیرگذار بازار را بیان می کند. منحنی عرضه همیشه رابطه بین قیمت کالا و مقدار عرضه شده را توصیف می کند. انبوهی از اطلاعات مختلف را می توان از منحنی عرضه به دست آورد مانند حرکات عرضه (ناشی از تغییر قیمت)، جابجایی های نمودار (ناشی از تغییراتی که به قیمت کالا مرتبط نیست) و کشش قیمت.

تاریخچه «عرضه»

عرضه در اقتصاد و امور مالی اغلب اگر نه همیشه، با تقاضا همراه است. قانون عرضه و تقاضا اصل اساسی و بنیادی علم اقتصاد است. قانون عرضه و تقاضا نظریه ای است که نحوه تعامل عرضه کالا و تقاضا برای آن را توضیح می دهد. به طور کلی، اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت کالای مربوطه نیز پایین خواهد بود. اگر عرضه کم و تقاضا زیاد باشد، قیمت کالا نیز بالا خواهد بود. این نظریه رقابت بازاری را در یک نظام سرمایه داری فرض می کند. معرفی عرضه و تقاضا برای اولین بار در تاریخ اقتصاد نوین به جان لاک نسبت داده شده است و همچنین آدام اسمیت که اثری که با عنوان «تحقیقی در ماهیت و علل ثروت ملل» که در سال 1776 منتشر کرده است به طور قطعی از این مفاهیم استفاده کرده است.

نمایش نموداری داده‌های منحنی عرضه برای اولین بار در دهه 1800 استفاده شد و سپس در کتاب درسی اندیشه‌آفرین «اصول اقتصاد» آلفرد مارشال در سال 1890 محبوبیت پیدا کرد. اینکه چرا بریتانیا اولین کشوری بود که نظریه‌های عرضه و تقاضا و به طور کلی اقتصاد را پذیرفت، استفاده کرد و آثاری را در مورد آن‌ها منتشر کرد، همواره موضوع بحث بوده است. ظهور انقلاب صنعتی و قدرت اقتصادی بریتانیا متعاقب آن که شامل تولید سنگین، نوآوری های فناورانه و نیروی کار فراوان بود، یکی از دلایلی است که در این زمینه بسیار مطرح شده است.

اصطلاحات و مفاهیم مرتبط

اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با عرضه در شرایط امروزی شامل تامین مالی زنجیره تامین و عرضه پول می‌شوند. عرضه پول به طور خاص به کل موجودی ارز و دارایی های نقدی در یک کشور اشاره دارد. اقتصاددانان این عرضه را تجزیه و تحلیل و پایش و از طریق کنترل نرخ بهره و سایر اقداماتی از این قبیل سیاست ها و مقرراتی را بر اساس نوسانات آن تدوین می‌کنند. داده های رسمی مربوط به عرضه پول یک کشور باید به طور دقیق ثبت شوند و به صورت دوره ای در دسترس عموم قرار بگیرند. بحران بدهی دولتی اروپا که در سال 2009 آغاز شد، نمونه خوبی از نقش عرضه پول یک کشور و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی است.

تامین مالی زنجیره تامین جهانی یکی دیگر از مفاهیم مهم مرتبط با عرضه در دنیای جهانی‌سازی شده امروزی است. هدف تأمین مالی زنجیره تأمین ایجاد پیوند مؤثر بین همه اصول یک معامله از جمله خریدار، فروشنده، مؤسسه تأمین کننده منابع مالی – و با واسطه نهاد تامین‌کننده- برای کاهش هزینه های کلی تأمین مالی و سرعت بخشیدن به روند کسب‌وکار است. تامین مالی زنجیره تامین اغلب از طریق یک پلتفرم مبتنی بر فناوری امکان‌پذیر می‌شود و بر صنایعی مانند خودرو و بخش خرده فروشی تاثیر می گذارد.