۰ نفر

کمیسیون چیست و هزینه های آن به چه صورت است؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۳
کد خبر: 714581
کمیسیون چیست و هزینه های آن به چه صورت است؟

کارگزاری هایی که خدمات کاملی را ارائه می‌دهند بیشتر سود خود را از دریافت کمیسیون در معاملات مشتری به دست می آورند.

تفاوت های مهمی بین کمیسیون و کارمزد وجود دارد که حداقل در نحوه استفاده از این کلمات برای توصیف مشاوران حرفه ای در صنعت خدمات مالی می‌توان نمونه‌ای از آن‌ها را مشاهده کرد. مشاوران یا کارگزارانی که بر اساس کمیسیون فعالیت می‌کنند با فروش محصولات سرمایه گذاری مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک و مستمری و انجام معاملات با پول مشتری درآمد کسب می کنند.

مشاورانی که بر اساس کارمزد خدمات ارائه می‌دهند در ازای مدیریت پول مشتری نرخ ثابتی را از وی دریافت می کنند. این کارمزد ممکن است مبلغ دلاری مشخص یا درصدی از دارایی های تحت مدیریت (AUM) باشد. فروش دارایی‌ها بین اعضای خانواده اغلب هدایای حقوقی در نظر گرفته می‌شوند که مشمول پرداخت کمیسیون نمی‌شوند.

نکات کلیدی

مشاورانی که بر مبنای حق کمیسیون فعالیت می‌کنند با خرید و فروش محصولات به نمایندگی از مشتریان خود درآمد کسب می کنند.

در بخش خدمات مالی، کمیسیون و کارمزد متفاوت از یکدیگر هستند و کارمزدها غالبا به نرخ ثابتی که برای مدیریت پول مشتری دریافت می‌شود اشاره دارد.

هنگامی که قصد دارید از خدمات یک کارگزاری یا مشاور مالی استفاده کنید، فهرست کامل کمیسیون های خدمات آن را بررسی کنید و مراقب آن دسته از مشاوران مالی باشید که به نظر می رسد به جای تامین منافع شما تنها به فکر فروش محصولات برای دریافت کمیسیون آن هستند.

امروزه، بیشتر کارگزاران آنلاین دیگر برای خرید و فروش سهام کمیسیون دریافت نمی کنند.

آشنایی با کمیسیون

کارگزاری هایی که خدمات کاملی ارائه می‌کنند بیشتر سود خود را از دریافت کمیسیون برای انجام معاملات مشتری به دست می آورند. نرخ کمیسیون از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر بسیار تغییر می‌کند و هر کدام از آن‌ها برنامه هزینه های خاص خود را برای ارائه خدمات مختلف دارند. هنگام تعیین سود و زیان حاصل از فروش سهام، بایستی هزینه کمیسیون را نیز در نظر بگیرید تا کاملاً دقیق باشد.

در صورت تکمیل، لغو یا تغییر سفارش و حتی در صورت منقضی شدن آن ممکن است کارگزاری کمیسیونی را دریافت کند. در بیشتر مواقع، زمانی که مشتری سفارشی را در بازار قرار می‌دهد اما سفارش وی تکمیل نمی‌شود، کارمزدی از وی دریافت نمی‌شود. با این حال، اگر سفارش لغو یا اصلاح شود ممکن است سرمایه‌گذار مجبور شود علاوه‌بر کمیسیون هزینه‌های اضافی دیگری را نیز پرداخت کند. سفارش‌های محدودی که اغلب به صورت جزئی پر می‌شوند مستلزم پرداخت کارمزد هستند که گاهی اوقات کارمزد آن‌ها نیز به نسبت تکمیل سفارش محاسبه می‌شود.

امروزه، بیشتر کارگزاران آنلاین دیگر برای خرید و فروش سهام کمیسیون دریافت نمی کنند.

هزینه های کمیسیون

کمیسیون ممکن است بازده سرمایه گذاران را کاهش دهد. فرض کنید سوزان 100 سهم از شرکت Conglomo Corp را به قیمت 10 دلار خریداری کند. کارگزار او 2.5٪ کمیسیون از معامله دریافت می کند، بنابراین سوزان 1000 دلار برای خرید سهام به اضافه 25 دلار کمیسیون می پردازد.

شش ماه بعد، ارزش سهام او 10 درصد افزایش می‌یابد و سوزان آنها را می فروشد. کارگزار او از فروش این سهم‌ها نیز 2٪ کمیسیون یا 22 دلار دریافت می کند. در این حالت، سرمایه گذاری سوزان برای او ۱۰۰ دلار سود به همراه داشته است، اما او ۴۷ دلار کمیسیون در طی این دو معامله پرداخت کرده است. در نتیجه، سود خالص او فقط 53 دلار خواهد بود.

بسیاری از کارگزاری های آنلاین کمیسیون هایی با نرخ ثابت مانند 4.95 دلار را به ازای هر معامله دریافت می‌کنند، اما توجه داشته باشید که روند فزاینده‌ای در میان کارگزاران آنلاین ایجاد شده است که امکان انجام معاملات بسیاری از سهم‌ها و صندوق‌های قابل معامله در بورس را بدون دریافت کمیسیون ارائه می‌دهند.

به همین دلیل، کارگزاری‌های تخفیف‌دار آنلاین و مشاوران رباتیک در قرن بیست و یکم محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. این خدمات دسترسی به سهام، صندوق های شاخص‌گذاری شده، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) و موارد دیگر را در یک پلتفرم کاربر پسند برای سرمایه گذاران خودگردان فراهم کرده‌اند. اکثر این کارگزاری‌ها کارمزد ثابتی را برای انجام معاملات دریافت می کنند که معمولاً نرخ آن بین 0.25٪ تا 0.50٪ از دارایی های مدیریت شده در سال است.

کارگزاری‌های آنلاین هم‌چنین اخبار و اطلاعات مالی فراوانی را ارائه می‌دهند اما راهنمایی شخصی چندانی برای انجام معاملات ارائه نمی‌دهد، یا اصلا هیچ توصیه‌ای به سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌کنند. این مسئله ممکن است برای برخی از سرمایه گذاران تازه کار مشکل ساز باشد.

کمیسیون در مقایسه با کارمزد

مشاوران مالی اغلب تبلیغ می‌کنند که به جای دریافت کمیسیون کارمزدمحور هستند. مشاورانی که بر اساس کارمزد فعالیت می‌کنند، صرف نظر از نوع محصولات سرمایه گذاری که مشتری در نهایت خریداری می کند نرخ ثابتی را برای مدیریت پول وی دریافت می کنند. این نرخ ثابت یا یک مبلغ دلاری یا درصدی از دارایی های تحت مدیریت (AUM) خواهد بود.

مشاوران کمیسیون‌ محور از دریافت کمیسیون برای فروش محصولات سرمایه گذاری مانند صندوق های سرمایه گذاری مشترک و مستمری ها و انجام معاملات با پول مشتری درآمد کسب می کنند. بنابراین، این مشاوران با فروش محصولاتی که کمیسیون های بالاتری ارائه می دهند، مانند مستمری یا بیمه عمر جامع و با جابجایی پول مشتری به دفعات بیشتر پول بیشتری به دست می آورند.

مشاوران حرفه ای مطابق مسئولیت امانتداری خود موظفند که محصولات سرمایه گذاری خاصی را که منافع مشتری را به بهترین شکل ممکن تامین می‌کنند به آن‌ها ارائه دهند. گفته می‌شود که ممکن است مشاوران کمیسیون‌ محور تلاش کنند تا مشتریان را به سمت محصولات سرمایه‌گذاری خاصی هدایت کند که به جای آنکه واقعا به نفع آن‌ها باشند کمیسیون بیشتری را عاید مشاوران می‌سازند.