۰ نفر

منظور از بازده کل و میانگین بازده کل سالانه چیست؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۵۵
کد خبر: 713852
منظور از بازده کل و میانگین بازده کل سالانه چیست؟

بازده کل نرخ بازده واقعی یک سرمایه گذاری یا مجموعه ای از سرمایه گذاری ها در یک دوره معین است.

بازده کل شامل بهره، سود سرمایه، سود پرداختی سهام و سایر توزیع درآمدهای تحقق یافته در یک دوره می‌شود. بازده کل دو دسته بازده را شامل می شود: درآمد شامل بهره دریافت شده از سرمایه گذاری های دارای درآمد ثابت، توزیع درآمد یا سود پرداختی سهام و افزایش ارزش سرمایه که نشان دهنده تغییر قیمت بازاری یک دارایی است.

نکات کلیدی:

بازده کل شامل بهره، سود سرمایه، سود پرداختی سهام و توزیع‌های درآمد تحقق یافته است.

بازده کل به صورت درصدی از کل مبلغ سرمایه گذاری بیان می شود.

بازده کل معیاری قوی برای ارزیابی عملکرد کلی یک سرمایه گذاری است.

آشنایی با بازده کل

بازده کل مقدار ارزشی است که یک سرمایه گذار در یک دوره خاص معمولاً یک ساله که همه درآمدهای توزیع شده مجددا سرمایه گذاری می شوند، از یک اوراق بهادار کسب می‌کند. بازده کل به صورت درصدی از کل مبلغ سرمایه گذاری شده بیان می شود. به عنوان مثال، بازده کل 20٪ به این معنی است که ارزش اوراق بهادار به دلیل افزایش قیمت، توزیع سود سهام (در صورت استفاده از سهام)، نرخ کوپن (اگر اوراق قرضه)، یا سود سرمایه (در صورت استفاده از صندوق) به اندازه 20٪ از ارزش اولیه خود افزایش یافته است. . بازده کل معیاری قوی برای ارزیابی عملکرد کلی یک سرمایه گذاری است.

اهمیت بازده کل

برخی از بهترین سهم‌های دارای سود پرداختی سهام ظرفیت رشد پایینی دارند و سود سرمایه اندکی ایجاد می کنند. در تعیین بازده سرمایه گذاری صرفا بر اساس سود سرمایه، افزایش قیمت سهام یا سایر روش های افزایش ارزش سهام در نظر گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال، یک سرمایه گذار سهام شرکت B را خریداری می کند و قیمت سهم در یک سال 24.5 درصد افزایش می یابد. سرمایه گذار تنها از تغییر قیمت 24.5 درصد سود می برد. از آنجایی که شرکت B در طول سال سود سهام نیز پرداخت کرده است و 4.1% درصد دیگر نیز به بازده سهام ناشی از تغییر قیمت آن افزوده است، بازده ترکیبی سهام 28.6٪ خواهد بود.

بازده کل رشد واقعی سرمایه گذاری را در طول زمان تعیین می کند. هنگام تعیین میزان افزایش ارزش سرمایه، ارزیابی تصویر بزرگ و نه تنها یک معیار بازده مهم است.

بازده کل هنگام تجزیه و تحلیل عملکرد تاریخی شرکت‌ها استفاده می شود. محاسبه بازده مورد انتظار آینده، انتظارات معقولی را در مورد سرمایه گذاری های سرمایه گذار ایجاد می کند و به برنامه ریزی دوران بازنشستگی یا سایر نیازهای وی کمک می کند.

میانگین بازده کل سالانه

سرمایه گذاران هنگام تجزیه و تحلیل عملکرد صندوق های سرمایه‌گذاری مشترک، باید میانگین بازده کل سالانه خود را برای دوره های مختلف تجزیه و تحلیل کنند. مقایسه بازده با یک معیار نشان می دهد که صندوق چه عملکردی نسبت به یک شاخص معیار داشته است. هنگام تجزیه و تحلیل میانگین بازده کل سالانه، بایستی به یاد داشته باشید که:

اعداد تقریباً همیشه منعکس کننده سرمایه گذاری مجدد سود پرداختی سهام و توزیع سود سرمایه هستند.

اثرات هزینه های فروش ممکن است شامل این اعداد شود یا نشود. با این حال، این اطلاعات هنگام اعلام ارقام بازده فاش می شود.

نمونه ای از بازده کل

سرمایه گذاری 100 سهم از سهام A را به قیمت 20 دلار به ازای هر سهم و با ارزش اولیه 2000 دلار خریداری می کند. این سهام 5 درصد سود پرداختی سهام به سرمایه‌گذار پرداخت می کند و وی نیز این سود را با خرید 5 سهم اضافی دیگر مجدداً سرمایه گذاری می کند. پس از یک سال، قیمت سهم به 22 دلار افزایش می یابد.

سرمایه گذار برای محاسبه بازده کل سرمایه گذاری، کل سود سرمایه گذاری (105 سهم ضرب در 22 دلار به ازای هر سهم = 2310 دلار ارزش فعلی – 2000 دلار ارزش اولیه = 310 دلار سود کل) را بر ارزش اولیه سرمایه گذاری (2000 دلار) تقسیم می کند و برای تبدیل پاسخ به درصد در 100 ضرب می کند (310 دلار  2000 دلار ضرب در 100 = 15.5٪). بازده کل سرمایه گذار 15.5 درصد است.