۰ نفر

شماره شناسایی شخصی (PIN) چیست؟

۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۲۱
کد خبر: 713158
شماره شناسایی شخصی (PIN) چیست؟

شماره شناسایی شخصی (PIN) یک کد عددی است که با کارت پرداخت صادر می شود و برای انجام تراکنش های مالی مختلف باید ارائه شود.

شماره‌ های شناسایی شخصی معمولاً همراه با کارت‌های پرداخت صادر می‌شوند و ممکن است ارائه آن‌ها برای تکمیل تراکنش لازم باشد.

هدف از شماره شناسایی شخصی (PIN) افزودن امنیت بیشتر به فرآیند تراکنش الکترونیکی است.

نکات کلیدی

هدف اصلی شماره شناسایی شخصی (PIN) ایجاد یک لایه امنیتی اضافی برای فرآیند تراکنش الکترونیکی است.

کارت‌های نقدی رایج‌ترین نمونه‌ای هستند که در آن افراد نیاز به استفاده از شماره شناسایی شخصی (PIN) دارند که در آن عمدتا در هنگام برداشت از حساب بانکی از این شماره استفاده می‌شود.

از آنجایی که هدف از استفاده از شماره‌ های شناسایی شخصی تأیید هویت افراد است، این شماره‌ها در بسیاری از موارد دیگر مانند امنیت خانه و تلفن های همراه نیز برای افزایش سطح ایمنی استفاده می‌شوند.

توصیه می‌شود شماره شناسایی شخصی (PIN) خاصی را انتخاب کنید که طولانی‌تر، حدس زدن آن سخت باشد و به اطلاعات شخصی، مانند شماره تولد یا شماره تامین اجتماعی مرتبط نباشد.

از آنجایی که تراکنش های خرید با کارت به راحتی تکمیل می‌شوند، استفاده از شماره شناسایی شخصی (PIN) فروشندگان را از هرگونه رفتار متقلبانه محافظت می کند.

آشنایی با شماره شناسایی شخصی (PIN)

شماره‌ های شناسایی شخصی امنیت بیشتری را برای یک حساب فراهم می‌کنند و معمولاً برای کارت‌های نقدی متصل به حساب بانکی افراد استفاده می‌شوند. هنگام صدور کارت نقدی برای افراد، آن‌ها ملزم به انتخاب یک شماره شناسایی شخصی (PIN) هستند تا هر بار که قصد برداشت پول از دستگاه خودپرداز داشتند و اغلب هنگام خرید در فروشگاه‌های تجاری مختلف برای تایید هویت خود آن را ارائه کنند.

از آنجایی که شماره‌ های شناسایی شخصی مانند رمزهای عبور هستند، در بسیاری از موارد دیگر مانند امنیت خانه و تلفن های همراه نیز استفاده می شوند. شماره شناسایی شخصی اساساً هر روش عددی استفاده شده برای تأیید هویت یک فرد است.

امنیت کارت و شماره های شناسایی شخصی (PIN)

شماره‌ های شناسایی شخصی (PIN) معمولاً از چهار تا شش رقم متغیر هستند و توسط بانک صادرکننده و از طریق یک سیستم کدگذاری ایجاد می‌شوند که هر شماره شناسایی را منحصر به فرد می‌سازد یا توسط خود صاحب حساب انتخاب می‌شوند. به طور معمول، شماره شناسایی شخصی برای دارنده کارت به طور جداگانه از کارت صادر و از طریق پست به دارنده کارت ارسال می‌شوند یا هنگام مراجعه به شعبات محلی برای افتتاح حساب توسط دارنده کارت وارد دستگاه کارت می‌شوند.

توصیه می شود که هنگام انتخاب شماره شناسایی شخصی، شماره‌ای را انتخاب کنید که حدس زدن آن دشوار اما به خاطر سپردن آن برای صاحب حساب آسان باشد. استفاده از شماره‌های کوتاه و ساده مانند «123» یا اعدادی که در هنگام تقلب به راحتی می توان حدس زد مانند اطلاعات رایج، مانند تاریخ تولد صاحب حساب، سالگرد ازدواج، یا شماره تامین اجتماعی توصیه نمی شود. بسیار مهم است که دارندگان حساب در زمینه به اشتراک گذاری یا افشای شماره شناسایی شخصی خود بسیار محتاط باشند تا از دسترسی ناخواسته به حساب های بانکی خود جلوگیری کنند.

پردازش تراکنش های الکترونیکی و شماره های شناسایی شخصی (PIN)

تراکنش های الکترونیکی خرید در فروشگاه‌ها اندکی پیچیده تر از تراکنش های استاندارد دستگاه‌های خودپرداز هستند. در معاملات خرید فروشنده، بانک دریافت‌کننده فروشنده، شبکه پردازش و بانک صادرکننده کارت دخیل هستند. بنابراین، استفاده از شماره شناسایی شخصی ​​می‌تواند با ملزم سازی خریدار به ارائه یک لایه شناسایی اضافی به ایمن‌تر سازی تراکنش‌ها کمک کند.

شماره‌ های شناسایی شخصی معمولاً در مرحله نهایی پرداخت بایستی ارائه شوند و به فروشنده اطمینان‌خاطر می‌دهند که کارت را برای پرداخت پردازش کند. شماره‌ های شناسایی شخصی معمولاً فقط توسط فروشنده و در محل فروش درخواست می‌شوند، نه اینکه برای خریدهای آنلاین ضرورت داشته باشند. پس از تایید پردازش کارت، اطلاعات به بانک دریافت‌کننده فروشنده ارسال می‌شود تا تسویه پرداخت را تسهیل کند.

پس از ارسال اطلاعات پرداخت به شبکه پردازش تعیین شده، این شبکه پردازش می‌تواند با بانک صادرکننده کارت ارتباط برقرار کنند. بانک صادرکننده بررسی‌های امنیتی بیشتری را روی تراکنش انجام می‌دهد تا از تقلبی نبودن آن اطمینان حاصل کند. این بانک همچنین تأیید می کند که وجوه موجود در حساب دارنده کارت برای پوشش هزینه پرداخت کافی هستند.

بانک صادرکننده در هنگام دریافت اطلاعات تراکنش از سوی فروشنده به منظور اطمینان از ایمنی تراکنش، اقدامات احتیاطی و امنیتی بیشتری را انجام می دهد. پس از تایید بانک صادرکننده، ارتباط از طریق شبکه پردازشگر به بانک دریافت‌کننده تاجر ارسال می‌شود تا  به فروشنده اطلاع دهد و معامله را تسویه کند.