۰ نفر

درآمد خالص (NI) چیست؟

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۹
کد خبر: 712915
درآمد خالص (NI) چیست؟

درآمد خالص (NI) به صورت درآمد منهای هزینه ها، بهره و مالیات محاسبه می شود.

این معیار عدد مفیدی برای سرمایه گذاران است که به آن‌ها نشان می‌دهد چقدر درآمد یک سازمان از هزینه های آن بیشتر شده است. این عدد در صورت سود و زیان شرکت ظاهر می شود و همچنین نشان دهنده سودآوری شرکت است.

نکات کلیدی

سود هر سهم با استفاده از درآمد خالص محاسبه می شود.

سرمایه گذاران باید اعداد استفاده شده برای محاسبه درآمد خالص را بررسی کنند زیرا در روش های حسابداری می توان هزینه ها را پنهان یا درآمدها را متورم کرد.

درآمد خالص همچنین کل درآمد یک فرد یا درآمد قبل از کسر مالیات را پس از محاسبه کسورات و مالیات بر درآمد ناخالص نشان می دهد.

درآمد خالص هم‌چنین به درآمد یک فرد پس از در نظر گرفتن مالیات و کسورات اشاره دارد.

آشنایی با درآمد خالص (NI)

کسب و کارها از درآمد خالص برای محاسبه سود هر سهم خود استفاده می کنند. تحلیلگران تجاری اغلب به درآمد خالص به عنوان حد سودآوری اشاره می کنند زیرا در انتهای صورت سود و زیان قرار می‌گیرد. تحلیلگران در بریتانیا درآمد خالص را به عنوان سود قابل انتساب به سهامداران می شناسند.

مهم

درآمد خالص (NI) به عنوان «حد سودآوری» شناخته می شود زیرا پس از سر تمام هزینه ها، بهره و مالیات ها از درآمدها، در آخرین خط صورت سود و زیان ظاهر می شود.

محاسبه درآمد خالص برای مشاغل

برای محاسبه درآمد خالص یک کسب و کار، از کل درآمد آن شرکت شروع کنید. از این رقم، مخارج کسب و کار و هزینه های عملیاتی را کم کنید تا درآمد کسب و کار قبل از کسر مالیات محاسبه شود. برای یافتن درآمد خالص از این مبلغ بایستی مالیات را از آن کسر کنید.

درآمد خالص مانند سایر معیارهای حسابداری، از طریق اموری مانند شناخت متورانه درآمدها یا مخفی کردن هزینه ها قابل دستکاری است. زمانی که سرمایه گذاران بر مبنای درآمد خالص در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه‌گذاری خاصی تصمیم‌گیری می‌کنند، باید کیفیت اعداد استفاده شده برای رسیدن به درآمد مشمول مالیات و درآمد خالص را بررسی کنند.

درآمد ناخالص شخصی در مقابل درآمد خالص

درآمد ناخالص به کل درآمد یک فرد یا درآمد قبل از کسر مالیات وی و درآمد خالص به مابه‌التفاوت این مقدار پس از در نظر گرفتن کسرها و مالیات ها در درآمد ناخالص اشاره دارد. برای محاسبه درآمد مشمول مالیات، که رقمی است که اداره مالیات برای تعیین مالیات بر درآمد استفاده می‌کند، مالیات دهندگان کسورات را از درآمد ناخالص کم می کنند. تفاوت بین درآمد مشمول مالیات و مالیات بر درآمد، درآمد خالص یک فرد است.

برای مثال، اگر فردی 60000 دلار درآمد ناخالص دارد و واجد شرایط دریافت 10000 دلار کسورات مالیاتی باشد درآمد مشمول مالیات آن فرد 50000 دلار و نرخ مالیات موثر آن 13.88٪ خواهد بود که مالیات بر درآمد پرداختی به مبلغ 6939.50 دلار و درآمد خالصی به مبلغ 43060.50 دلار را به دست می‌دهد.

درآمد خالص در اظهارنامه مالیاتی

در ایالات متحده، مالیات دهندگان منفرد نسخه ای از فرم 1040 را برای گزارش درآمد سالانه خود به اداره مالیات ارسال می کنند. در این فرم سطی برای ثبت درآمد خالص ندارد. در عوض، سطرهایی برای ثبت درآمد ناخالص، درآمد ناخالص تعدیل شده (AGI) و درآمد مشمول مالیات دارد.

مالیات دهندگان پس از ثبت درآمد ناخالص خود، برخی منابع درآمد خاص مانند مزایای تامین اجتماعی و کسورات واجد شرایط مانند بهره وام دانشجویی را از آن کسر می کنند. تفاوت درآمد ناخالص تعدیل شده آنها خواهد بود. اگرچه گاهی اوقات درآمد خالص و درآمد ناخالص تعدیل شده به جای هم استفاده می شوند اما این اصطلاحات به دو چیز متفاوت اشاره می‌کنند. سپس مالیات دهندگان برای تعیین درآمد مشمول مالیات خود، کسورات استاندارد یا جزء به جزء را از درآمد ناخالص تعدیل شده خود کسر می کنند. همانطور که در بالا ذکر شد، تفاوت بین درآمد مشمول مالیات و مالیات بر درآمد، درآمد خالص فرد خواهد بود، اما این عدد در فرم های مالیات فردی ذکر نمی‌شود.

درآمد خالص در چک دستمزد

در اکثر ته رسید چک‌های حقوقی سطری به درآمد خالص اختصاص داده شده است. این رقم مبلغی است که در چک کارمند به عنوان حقوق ثبت می‌شود. این عدد درآمد ناخالص کارمند منهای مالیات و سهم حساب بازنشستگی وی را نشان می‌دهد.