۰ نفر

سفارش در حین بسته شدن بازار (MOC) چیست؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۱۲
کد خبر: 712911
سفارش در حین بسته شدن بازار (MOC) چیست؟

سفارشاتی که در حین بسته شدن بازار ارسال می‌شوند (MOC) سفارشات بازاری نامحدودی هستند که در زمان بسته شدن بورس یا پس از بسته شدن اجرا می شوند.

هدف از سفارش در حین بسته شدن بازار بدست آوردن آخرین قیمت موجود در آن روز معاملاتی است. سفارشات MOC در همه بازارها یا همه کارگزاری‌ها در دسترس نیست.

به عنوان مثال، در بورس نیویورک (NYSE)، معامله گران باید سفارش MOC را تا ساعت 3:45 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا ارسال کنند و در بازار نزدک نیز این سفارشات باید تا ساعت 3:50 بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا ارسال شوند، زیرا هر دو بورس در ساعت 4:00 بعد از ظهر بسته می شوند. پس از این ساعت، هیچ یک از این بورس‌ها به معامله گران اجازه نمی دهد تا سفارشات MOC را تغییر دهند یا لغو کنند.

نکات کلیدی

معامله گران معمولاً سفارش‌های MOC را با پیش بینی حرکت سهام در روز بعد انجام می دهند.

افزایش سفارشات MOC می تواند توازن معاملاتی در پایان روز معاملاتی را برهم زند.

اصول اولیه ثبت سفارشات در حین بسته شدن بازار

سفارش در حین بسته شدن بازار، صرفاً یک سفارش بازاری است که قرار است در پایان روز معاملاتی و با آخرین قیمت معامله، اجرا شود. سفارشات MOC تا نزدیک به بسته شدن بازار غیرفعال باقی می‌مانند و در آن زمان فعال می شود. هنگامی که سفارش MOC فعال می شود، مانند یک سفارش عادی بازار عمل می کند. سفارش‌های MOC می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا با قیمت پایانی بازار وارد معامله یا از آن خارج شوند، بدون اینکه مجبور باشند بلافاصله پس از بسته شدن بازار، سفارش ثبت کنند.

معامله گران اغلب سفارشات MOC را به عنوان بخشی از یک استراتژی معاملاتی خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، برخی از معامله‌گران می‌خواهند اگر سطح قیمت مشخصی در طول روز معاملاتی نقض شد با خرید یا فروش یک ابزار مالی خاص در پایان روز معاملاتی، از آن معامله خارج شوند. سفارش‌های MOC قیمت هدفی برای اجرای معاملات مشخص نمی‌کنند، اما معامله‌گران گاهی از سفارش‌های MOC به‌عنوان یک ارزیاب کیفی اجرای سفارشات محدود استفاده می‌کنند – به این معنی که اگر یک سفارش محدود در طول روز معاملاتی اجرا نشود، به‌طور خودکار لغو می‌شود.

استفاده از دستور MOC به این شکل تضمین می‌کند که معامله مورد نظر اجرا شود، اما همچنان سرمایه‌گذار را در معرض تغییرات قیمت پایان روز قرار می‌دهد.

مهم

اگرچه ثبت یک سفارشات در حین بسته شدن بازار (MOC) می تواند تضمین کند که سفارش خرید یا فروش شما در پایان معاملات انجام خواهد شد، اما قیمت اجرای آن را تضمین نمی کند.

مزایا و خطرات سفارشات در حین بسته شدن بازار

ممکن است شرایطی ایجاد شود که در آن سرمایه گذاری بخواهد قیمت پایانی یک اوراق بهادار را بدست آورد. اگر تصور می‌کنید که قیمت سهام یک شرکت ممکن است یک شبه به شدت تغییر کند – به عنوان مثال، در نتیجه انتشار برنامه‌ریزی شده گزارش درآمد پس از ساعت کاری یا یک خبر پیش‌بینی‌شده –ثبت سفارش در حین بسته شدن بازار تضمین می‌کند که معامله خرید یا فروش شما قبل از انتشار اخبار در روز بعد اجرا شود.

استفاده از سفارش‌های MOC همچنین زمانی ممکن است مفید باشد که سرمایه‌گذاری بداند برای انجام یک معامله ضروری مانند خروج از یک موقعیت معاملاتی در پایان روز نمی‌تواند در بازار حضور داشته باشد. اگر می‌خواهید در برخی بورس‌های خارجی که در منطقه زمانی شما نیستند معامله کنید، امکان ثبت سفارش‌های در حین بسته شدن بازار مفید خواهد بود.

یک عیب آشکار سفارشات MOC این است که اگر در پایان بازار حضور نداشته باشید، واقعاً نمی دانید سفارش شما در چه قیمتی تکمیل می‌شود. سفارشات MOC علاوه بر خطر نوسانات قیمت در پایان روز، همچنین ممکن است به دلیل خوشه‌های معاملاتی پایان روز  در شرایط نامطلوب اجرا شوند، اگرچه این امر نادر است.

نمونه ای از سفارشات MOC

فرض کنید معامله گری مالک 100 سهم از شرکت ABC است که انتظار می رود پس از بسته شدن بازار، سود منفی را گزارش کند. سود ABC برای چندین فصل نتوانسته است از انتظارات تحلیلگران فراتر رود، اما قیمت سهام آن در طول روز حرکت قیمت نامطلوبی را نشان نداده است. به منظور کمینه‌سازی ضرر ناشی از فروش سهام ABC پس از فراخوان درآمد آن، معامله گر سفارش MOC را برای فروش تمام یا بخشی از سهام خود در شرکت ABC ثبت می‌کند.