۰ نفر

بازار کار چیست و چه رابطه ای با نرخ بیکاری دارد؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۳۳
کد خبر: 712392
بازار کار چیست و چه رابطه ای با نرخ بیکاری دارد؟

در بازار کار، کارفرمایان در جستجوی کارمندان و کارمندان به دنبال شغل هستند.

 بازار کار بیشتر مفهومی است که رقابت و تعامل بین نیروهای کار مختلف را نشان می‌دهد و به یک مکان فیزیکی اشاره نمی‌کند. بازار کار هم‌چنین به بازار نیروی کار نیز معروف است.

بازار کار بسته به تقاضای موجود برای نیروی کار و عرضه کارگران در دسترس در کل اقتصاد می تواند رشد پیدا کند یا کاهش یابد. عوامل دیگری که بر این بازار تأثیر می‌گذارند عبارتند از نیازهای یک صنعت خاص، نیاز به سطح تحصیلات یا مجموعه مهارت‌های خاص و وظایف شغلی مورد نیاز. بازار کار جزء مهمی از هر اقتصادی است و به طور مستقیم با تقاضا برای کالاها و خدمات مرتبط است.

مهم

ارقام مربوط به اشتغال در اولین جمعه هر ماه منتشر می شود

بازار کار و نرخ بیکاری

بازار کار نیز رابطه مستقیمی با نرخ بیکاری دارد. نرخ بیکاری درصدی از افراد حاضر در نیروی کار است که در حال حاضر شاغل نیستند اما فعالانه به دنبال کار هستند. هر چه نرخ بیکاری بیشتر باشد، عرضه نیروی کار در کل بازار کار بیشتر است.

هنگامی که کارفرمایان متقاضیان اشتغال بیشتری را برای انتخاب داشته باشند، می توانند در انتخاب کارکنان سختگیرانه‌تر عمل کنند یا دستمزدها را کاهش دهند. در مقابل، با کاهش نرخ بیکار، کارفرمایان مجبور به رقابت شدیدتر برای جذب کارگران در دسترس هستند. رقابت برای کارگران به افزایش دستمزدها منجر می‌شود. دستمزدهای تعیین شده توسط بازار کار اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تحلیلگران اقتصادی و کسانی که سیاست‌های عمومی را بر اساس وضعیت کلی اقتصاد تعیین می کنند، قرار می‌دهد.

24.9٪ بالاترین نرخ بیکاری در ایالات متحده که در سال 1933 ثبت شده است.

در دوران سخت اقتصادی، بیکاری افزایش می یابد زیرا ممکن است کارفرمایان تعداد کارکنان خود را کاهش دهند و مشاغل جدید کمتری ایجاد کنند و این وضعیت کار را برای افرادی که به دنبال پیدا کردن شغلی هستند دشوارتر می‌سازد. نرخ بالای بیکاری می‌تواند رکود اقتصادی – دوره‌ای از رشد کم یا بدون رشد اقتصادی – را طولانی‌تر کند و منجر به آشوب اجتماعی و به از رفتن فرصت‌های زندگی راحت‌تر برای بسیاری از افراد شود.

گزارشی به نام بررسی جمعیت فعلی می تواند وضعیت بازار کار را اندازه گیری کند. اداره آمار کار ایالات متحده این بررسی آماری را در هر ماه انجام می‌دهد. این مطالعه شامل یک فضای نمونه‌ای فراگیر متشکل از نزدیک به 60000 خانوار است و برای تعیین نرخ بیکاری در مناطق خاص، درآمد افراد تحت بررسی، ساعات کار پاسخ دهندگان و بسیاری از عوامل جمعیت‌شناختی دیگر انجام می‌شود.

نکات کلیدی

بازار کار بر اساس تقاضا برای نیروی کار و تعداد کارگران در دسترس در اقتصاد رشد یا کاهش می یابد.

بازار کار به طور مستقیم با نرخ بیکاری مرتبط است – معیاری از درصد افرادی که شاغل نیستند اما فعالانه به دنبال کار هستند.

نمونه ای از بازار کار

بر اساس گزارش اداره آمار کار وزارت کار ایالات متحده، کل اشتغال در بخش مشاغل غیرکشاورزی در ژانویه 2019 به میزان 304000 افزایش یافت و نرخ بیکاری (شاخصی با تاخیر است) تا 4.0٪ افزایش یافت. صنایعی مانند تفریح و گردشگری، ساخت و ساز و حمل و نقل و انبارداری همگی در این مدت شاهد افزایش تعداد اشتغال بودند.