۰ نفر

منظور از ریسک ذاتی چیست؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۴۱
کد خبر: 712370
منظور از ریسک ذاتی چیست؟

این نوع ریسک بدترین حالت ممکن را نشان می‌دهد، زیرا همه معیارهای کنترل داخلی موجود شکست خورده‌اند.

ریسک ذاتی یکی از ریسک هایی است که حسابرسان و تحلیلگران باید در هنگام بررسی صورت های مالی بایستی به همراه ریسک کنترل و ریسک کشف به دنبال آن باشند. حسابرس یا تحلیلگر هنگام حسابرسی یا تجزیه و تحلیل یک کسب و کار سعی می کند در حین بررسی ریسک های کنترلی و ریسک های ذاتی درک درستی از ماهیت کسب و کار به دست آورد. اگر ریسک ذاتی و کنترلی کسب‌وکار بالا در نظر گرفته شود، حسابرس می تواند برای حفط ریسک کلی حسابرسی در سطح معقول ریسک کشف را در سطح پایین قابل قبولی قرار دهد. حسابرس برای کاهش ریسک کشف اقداماتی مانند انتخاب حسابرسی هدفمند یا افزایش حجم نمونه را برای بهبود روش های حسابرسی انجام می دهد.

شرکت‌هایی که در بخش‌های بسیار تنظیم‌شده مانند بخش مالی فعالیت می‌کنند، به احتمال بیشتری ممکن است ریسک ذاتی بالاتری داشته باشند، به خصوص اگر در شرکت مربوطه بخش حسابرسی داخلی وجود نداشته باشد یا بخش حسابرسی بدون وجود کمیته نظارت با سابقه مالی تشکیل شده باشد. در صورتی که فرآیند به حساب آوردن میزان آسیب‌پذیری از ریسک ناموفق باشد، ریسک نهایی که برای شرکت ایجاد می‌شود به میزان آسیب‌پذیری مالی ناشی از ریسک ذاتی نیز بستگی دارد.

درک تراکنش های مالی پیچیده، مانند تراکنش های انجام شده در سال های منتهی به بحران مالی 2007-2008، ممکن است حتی برای باهوش ترین متخصصان مالی نیز دشوار باشد. به حساب آوردن ریسک اوراق بهادار با پشتوانه دارایی، مانند تعهدات بدهی دارای وثیقه (CDOs)، به دلیل بسته‌بندی مجدد و پی در پی دسته‌هایی از اوراق بهادار با کیفیت‌های متفاوت، بسیار دشوار شده بود. این پیچیدگی ممکن است اظهار نظر صحیح را برای حسابرس دشوار سازد، که به نوبه خود ممکن است شرکت را از نظر مالی پایدارتر از واقعیت برای سرمایه گذاران جلوه دهد.

مهم

ریسک ذاتی زمانی بالاتر است که مدیران شرکت مجبور می‌شوند در هنگام ثبت معاملات از قضاوت ذهنی و تقریب زیادی استفاده کنند، یا ابزارهای مالی پیچیده در معاملات دخیل هستند.

مثالی از ریسک ذاتی

ریسک ذاتی اغلب زمانی ایجاد می‌شود که شرکتی صورت‌های مالی آینده‌نگر را یا برای سرمایه‌گذاران داخلی یا برای عموم مردم منتشر می‌کند. صورت‌های مالی آینده‌نگر بنا بر ماهیت اصلی خود بر برآوردها و قضاوت‌های ارزشی مدیران متکی هستند که ریسک ذاتی را به همراه دارد. این نوع برآوردها بایستی تنها برای وضوح بیشتر برای استفاده کنندگان صورت های مالی افشا شوند. (برای مثال‌های بیشتر از ریسک ذاتی، به نمونه‌هایی از ریسک ذاتی مراجعه کنید).