۰ نفر

حسابداری مالی چیست و چه تفاوتی با حسابداری مدیریتی دارد؟

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۲۵
کد خبر: 711917
حسابداری مالی چیست و چه تفاوتی با حسابداری مدیریتی دارد؟

سازمان های غیرانتفاعی، شرکت ها و مشاغل کوچک از حسابداران مالی استفاده می کنند.

برای یک حسابدار مالی در هر دو بخش دولتی و خصوصی فرصت های کاری وجود دارد. وظایف حسابدار مالی ممکن است با وظایف ک حسابدار عمومی که به جای استخدام مستقیم در یک شرکت یا سازمان برای خودش کار می کند، متفاوت باشد.

نحوه عملکرد حسابداری مالی

در حسابداری مالی از یک سری اصول حسابداری تثبیت شده استفاده می‌شود. انتخاب اصول حسابداری برای استفاده در طول دوره حسابداری مالی به الزامات نظارتی و گزارشگری خاصی بستگی دارد که کسب و کار با آن‌ها مواجه است. در مورد شرکت های دولتی ایالات متحده، کسب و کارها بایستی حسابداری مالی را مطابق با اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) انجام دهند. استقرار این اصول حسابداری برای ارائه اطلاعات منسجم به سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، تنظیم کننده ها و مقامات مالیاتی است.

نکات کلیدی

حسابداری مالی از مبنای تعهدی یا مبنای نقدی حسابداری پیروی می کند.

گزارشگری مالی با استفاده از صورتهای مالی در پنج حوزه مجزا انجام می‌شود.

صورتهای مالی استفاده شده در حسابداری مالی پنج طبقه بندی اصلی از داده های مالی را ارائه می دهند: درآمدها، هزینه ها، دارایی ها، بدهی ها و سهام. درآمدها و هزینه ها در صورت سود و زیان محاسبه و گزارش می شود. این هزینه‌ها و درآمدها می توانند هر نوع مخارج و درآمدی را از تحقیق و توسعه گرفته تا حقوق و دستمزدها شامل شوند.

شرکت های سهامی عام بین المللی نیز اغلب صورت های مالی خود را مطابق با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی منتشر می کنند.

حسابداری مالی منجر به تعیین سود خالص در انتهای صورت سود و زیان می شود. حساب های دارایی ها، بدهی ها و سهام در ترازنامه گزارش می شوند. در ترازنامه از حسابداری مالی برای گزارش مالکیت منافع اقتصادی آتی شرکت استفاده می‌شود.

روش تعهدی در مقابل روش نقدی

حسابداری مالی ممکن است با استفاده از روش تعهدی، روش نقدی یا ترکیبی از این دو انجام شود. حسابداری تعهدی مستلزم ثبت معاملات در زمانی است که معاملات انجام می‌شوند و درآمد آن‌ها قابل شناسایی باشد.

حسابداری نقدی مستلزم ثبت معاملات فقط در هنگام مبادله وجه نقد است. درآمد فقط در هنگام دریافت وجه پرداختی ثبت می شود و هزینه ها فقط با پرداخت تعهدات ثبت می شوند.

حسابداری مالی در مقابل حسابداری مدیریتی

تفاوت کلیدی بین حسابداری مالی و مدیریتی در این است که حسابداری مالی با هدف ارائه اطلاعات به طرف های خارج از سازمان استفاده می‌شود، در حالی که اطلاعات حسابداری مدیریتی با هدف کمک به تصمیم گیری آگاهانه‌تر مدیران درون سازمان ارائه می‌شوند.

تهیه صورت‌های مالی با استفاده از اصول حسابداری بیشتر برای سازمان‌های نظارتی و مؤسسات مالی اهمیت دارد. از آنجا که قوانین حسابداری متعددی وجود دارند که تمام آن‌ها به نتایج مطلوبی برای اهداف مدیریت عملیات تجاری منجر نمی‌شوند، مدیران داخلی کسب‌وکارها برای تجزیه و تحلیل داخلی کسب‌وکار از قوانین و رویه های حسابداری مختلفی استفاده می‌کنند.

ملاحظات ویژه

رایج ترین عنوان حسابداری که توانایی انجام حسابداری مالی در ایالات متحده را نشان می دهد، مجوز حسابدار رسمی (CPA) است. در خارج از ایالات متحده، نیز دارندگان مجوز حسابداران مجاز (CA) نیز از این توانایی برخوردارند. مدرک حسابدار مدیریت خبره (CMA) بیشتر نشان دهنده توانایی انجام وظایف مدیریت داخلی است تا حسابداری مالی.