۰ نفر

ریسک مبادله ارز چیست و انواع آن کدام اند؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۰۷
کد خبر: 711904
ریسک مبادله ارز چیست و انواع آن کدام اند؟

ریسک مبادله ارز زمانی به وجود می آید که شرکتی در معاملات مالی خود از ارزی به غیر ارز کشوری که شرکت در آن مستقر است، استفاده کند.

هر گونه افزایش/کاهش ارزش ارز پایه یا کاهش ارزش/افزایش ارز تعیین شده بر جریان های نقدی ناشی از آن معامله تاثیر خواهد گذاشت. ریسک مبادله ارز خارجی همچنین می‌تواند بر سرمایه‌گذارانی که در بازارهای بین‌المللی تجارت می‌کنند و کسب‌وکارهایی که درگیر واردات/صادرات محصولات یا خدمات به چندین کشور مختلف هستند، تأثیر بگذارد.

عواید حاصل از بستن معامله خواه سود باشد یا زیان، بر حسب ارز خارجی نشان داده می‌شود و باید به ارز پایه سرمایه گذار تبدیل شود. نوسانات نرخ مبادله ارز می تواند تأثیر نامطلوبی بر این تبدیل داشته باشد و در نتیجه عواید حاصل از آن را حد انتظار کاهش دهد.

کسب‌وکارهای واردات یا صادرات محصولات و خدمات نیز به دلیل تاثیرپذیری حساب های پرداختنی و دریافتنی خود از نرخ مبادله ارز، در معرض خطر نرخ مبادله ارز خارجی قرار دارند. این ریسک زمانی ایجاد می‌شود که در قراردادی بین دو طرف قیمت دقیقی برای کالا یا خدمات و همچنین تاریخ تحویل مشخصی برای ارائه آن‌ها تعیین شده باشد. اگر ارزش یک ارز در زمان بین امضای قرارداد و تاریخ تحویل در نوسان باشد، ممکن است باعث ضرر یکی از طرفین شود.

سه نوع ریسک مبادله ارز وجود دارد:

ریسک معامله: ریسک معامله در واقع به ریسکی است که یک شرکت هنگام خرید محصول از شرکتی واقع در کشور دیگر با آن مواجه است اشاره دارد. قیمت محصول بر حسب ارز شرکت فروشنده خواهد بود. اگر قرار باشد ارز کشور شرکت فروشنده در برابر ارز کشور شرکت خریدار افزایش یابد، شرکتی که خرید را انجام می دهد باید برای برآورده شدن قیمت قراردادی، مبلغ بیشتری را بر مبنای ارز پایه خود پرداخت کند.

ریسک تبدیل: شرکت مادری که شرکت‌های تابعه در کشورهای دیگر دارد ممکن است در زمان تبدیل صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه خود که بر مبنای ارز محلی آن‌ها هستند به ارز کشور خود، با زیان مواجه شود.

ریسک اقتصادی: این ریسک که همچنین ریسک پیش‌بینی نیز نامیده می‌شود و به زمانی اشاره می‌کند که ارزش بازاری یک شرکت به طور مداوم و اجتناب‌ناپذیر تحت تأثیر نوسانات نرخ مبادله ارز قرار داشته باشد.

شرکت‌هایی که در معرض ریسک مبادله ارز هستند می‌توانند استراتژی‌هایی را برای پوشش و کاهش این ریسک اجرا کنند. این استراتژی‌ها معمولاً شامل قراردادهای آتی، اختیار معامله و سایر محصولات مالی نامتهارف می‌شوند و اگر به درستی انجام شوند، می توانند شرکت را در برابر حرکت های ناخواسته ارزش ارز محافظت کند.

نکات کلیدی

ریسک مبادله ارز به زیان هایی اشاره دارد که ممکن است به دلیل نوسانات ارز در یک تراکنش مالی بین المللی ایجاد شود.

ریسک مبادله ارز خارجی همچنین می‌تواند بر سرمایه‌گذارانی که در بازارهای بین‌المللی تجارت می‌کنند و کسب‌وکارهایی که درگیر واردات یا صادرات محصولات یا خدمات به چندین کشور هستند، تأثیر بگذارد.

سه نوع ریسک مبادله ارز عبارتند از ریسک معامله، ریسک تبدیل و ریسک اقتصادی.

مثال ریسک ارز

یک شرکت آمریکایی فروش مشروب قراردادی را برای خرید 100 جعبه شراب از یک خرده‌فروش فرانسوی به قیمت 50 یورو به ازای هر بسته یا مجموعاً 5000 یورو امضا می‌کند که باید در زمان تحویل پرداخت شود. شرکت آمریکایی در زمانی با این قرارداد موافقت می کند که ارزش یورو و دلار آمریکا برابر است، بنابراین 1 یورو = 1 دلار می‌شود. بنابراین، شرکت آمریکایی انتظار دارد که در زمان دریافت محموله شراب، موظف به پرداخت مبلغ توافق شده 5000 یورو باشد که در زمان فروش 5000 دلار بود.

با این حال، تحویل شراب چند ماه طول می کشد. در این بین، به دلیل شرایط پیش بینی نشده، ارزش دلار آمریکا در برابر یورو کاهش می یابد تا جایی که در زمان تحویل 1 یورو = 1.10 دلار می‌شود. قیمت قرارداد هنوز 5000 یورو است اما اکنون مبلغ دلاری آن 5500 دلار می‌شود و حال شرکت مشروب‌فروشی آمریکایی باید این مبلغ را پرداخت کند.