۰ نفر

سود نقدی سهام چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۱۹
کد خبر: 710887
سود نقدی سهام چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

سود نقدی سهام مبلغی است که شرکتی در قالب توزیع دوره ای وجه نقد (به جای انواع دیگر پرداخت سود به شکل سهام یا شکل‌های دیگر) به سهامدارانش پرداخت می کند.

سود نقدی سهام به جای آنکه به شکل سود سهام یا سایر انواع دیگر ارزش پرداخت شوند مستقیماً به صورت پول نقد پرداخت می شوند. هیئت مدیره باید صدور تمام سود سهام شرکت را اعلام کند و در مورد تغییر یا عدم تغییر میزان سود سهام تصمیم‌گیری کند. سرمایه گذاران بلند مدتی که می خواهند سود خود را به حداکثر برسانند، می توانند سود سهام خود را مجدداً سرمایه گذاری کنند. بیشتر کارگزاران امکان انتخاب دو گزینه سرمایه‌گذاری مجدد سود نقدی یا دریافت آن را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

نکات کلیدی

سود نقدی سهام اغلب در فواصل زمانی منظم مانند ماهانه یا فصلی پرداخت می‌شود اما گاهی اوقات مانند تسویه سرمایه‌گذاری این سود فقط به شکل یک‌باره پرداخت می‌شود.

اکثر کارگزاران امکان انتخاب از میان دریافت یا سرمایه گذاری مجدد سود نقدی سهام را ارائه می دهند.

سرمایه گذاری مجدد سود سهام اغلب یک انتخاب هوشمندانه برای سرمایه گذارانی است که تمرکز بلندمدت دارند.

شرکت هایی که به سهام خود سود پرداخت می‌کنند معمولاً شرکت‌های شناخته شده و با گردش مالی باثبات هستند که مرحله رشد خود را سپری کرده‌اند.

نحوه عملکرد سود نقدی سهام

سود نقدی سهام روشی متداولی است که شرکت ها برای بازگرداندن سرمایه به سهامداران خود در قالب پرداخت های نقدی دوره ای – معمولاً سه ماهه –  استفاده می‌کنند، اما سهام برخی از شرکت‌ها ممکن است این پاداش ها را به صورت ماهانه، سالانه یا شش ماهه پرداخت کنند.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها به طور منظم به سهام خود سود پرداخت می‌کنند اما پس از برخی رویدادهای غیر تکراری مانند حل و فصل دعوی حقوقی یا استقراض پول برای توزیع مبالغ نقدی بزرگ و یک‌باره بین سهامداران سودهای نقدی ویژه‌ای به سهامداران پرداخت می‌شود. هر شرکت سیاست تقسیم سود خاص خود را دارد و لزوم افزایش یا کاهش سود سهام را به صورت دوره ای ارزیابی می کند. سود نقدی بر اساس هر سهم پرداخت می شود.

زمان بندی سود نقدی سهام

هیئت مدیره شرکت در تاریخ اعلام سود سهام پرداخت سود نقدی به سهام شرکت را اعلام می کند که مستلزم پرداخت مقدار معینی پول به ازای هر سهم عادی است. پس از این اطلاعیه، تاریخ ثبت سهامداران تعیین می شود که در آن شرکت، سهامداران رسمی خود را که واجد شرایط دریافت سود نقدی هستند تعیین می‌کند. علاوه بر این، بورس اوراق بهادار یا سایر سازمان‌های اوراق بهادار مربوطه نیز تاریخی را برای شناسایی سهامداران مشمول سود تعیین می‌کنند که معمولاً دو روز کاری قبل از تاریخ ثبت سهامداران است. سرمایه‌گذاری که سهام عادی را قبل از تاریخ شناسایی سهامداران خریداری کرده باشد، مستحق دریافت سود نقدی اعلام می‌شود.

مهم

سرمایه گذاران باید درآمد حاصل از سود سهام خود را گزارش کنند، سود نقدی سهام نیز همانند درآمد  مشمول مالیات می‌شود. در فرم 1099-DIV  اداره مالیات فهرستی از مقدار کل سود سهام قابل گزارش ارائه می‌شود.

کدام شرکت ها سود سهام پرداخت می کنند؟

شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند معمولاً از گردش مالی پایداری برخوردار هستند و کسب‌وکار آنها معمولاً مرحله رشد را پشت سر گذاشته است. این چرخه رشد تجاری به طور جزئی توضیح می‌دهد که چرا شرکت های در حال رشد سود سهام پرداخت نمی کنند. آنها برای گسترش عملیات، ساختن کارخانه ها و افزایش پرسنل خود به این بودجه نیاز دارند.

ممکن است برخی از شرکت های پرداخت‌کننده سود سهام حتی تا تعیین اهداف مشخصی برای مبلغ سود سهام پرداختی پیش بروند که این اهداف بر اساس سود فعالیت‌های شرکت در یک سال مشخص تعیین می‌شود. به عنوان مثال، بانک ها معمولاً درصد معینی از سود خود را به صورت سود نقدی سهام پرداخت می کنند. اگر سود کسب‌وکار کاهش یابد، سیاست تقسیم سود را می توان به زمان های بهتری موکول کرد.

واقعیت سریع

سود نقدی سهام روشی متداول در شرکت ها برای بازگرداندن سرمایه به سهامداران است.

 حسابداری سود نقدی

هنگامی که شرکتی برنامه پرداخت سود سهام را اعلام می کند، حساب سود انباشته خود را بدهکار و حسابی به نام سود سهام قابل پرداخت را بستانکار می کند. شرکت در تاریخ پرداخت سود نیز مجددا حساب سود قابل پرداخت را بدهکار و حساب نقدی خود را به میزان جریان خروجی وجه نقد مربوطه بستانکار می کند.

سود نقدی سهام بر صورت سود و زیان شرکت تأثیری ندارد. با این حال، پرداخت این سود هر دو حساب حقوق صاحبان سهام و مانده نقدی شرکت را به یک میزان کاهش می دهد. شرکت ها باید هرگونه سود نقدی سهام را به عنوان مبالغ پرداختی در بخش فعالیت های تامین مالی از صورت جریان نقدی خود گزارش کنند.

ساده‌ترین راه برای مقایسه سود نقدی بین شرکت‌ها، نگاه کردن به بازده سود تقسیمی 12 ماهه است که به صورت سود سهام شرکت به ازای هر سهم در آخرین دوره 12 ماهه تقسیم بر قیمت فعلی سهام آن محاسبه می‌شود. این محاسبه معیار استانداردی از نسبت سود نقدی سهام به قیمت سهام عادی شرکت به دست می‌دهد.

مثال سود نقدی

شرکت نایک شرکت به نسبت بالغی است که سود نقدی سه ماهه به سهام خود پرداخت می کند. در فوریه 2022، این برند معروف پوشاک ورزشی سود نقدی سه ماهه‌ی سهام عادی کلاس A و کلاس  B خود را 30.5 سنت اعلام کرد که در 1  آوریل 2022 قابل پرداخت است. این شرکت در سال مالی 2021 شاهد 19.3% افزایش درآمد سالانه نسبت به سال قبل بود. در عین حال سود هر سهم این شرکت نیز به میزان 123% افزایش یافته است.