۰ نفر

منظور از تجزیه ‌و تحلیل نقطه سربه ‌سری چیست؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۶:۱۲
کد خبر: 710494
منظور از تجزیه ‌و تحلیل نقطه سربه ‌سری چیست؟

تجزیه و تحلیل نقطه سربه سری به شما نشان می‌دهد که برای پوشش هزینه های ثابت و متغیر تولید چند واحد از یک محصول باید فروخته شود.

 تجزیه و تحلیل نشان می دهد که چقدر فروش برای پرداخت هزینه انجام کسب و کار لازم است. تجزیه و تحلیل سربه سری با تجزیه و تحلیل سطوح مختلف قیمت مربوط به سطوح مختلف تقاضا مشخص می کند که چه میزان فروش برای پوشش کل هزینه های ثابت شرکت ضروری است. تجزیه و تحلیل طرف تقاضا بینش قابل توجهی در مورد قابلیت های فروش به فروشنده اعطا می‌کند.

نکات کلیدی

تجزیه و تحلیل نقطه سربه سری به شما نشان می‌دهد که برای پوشش هزینه های ثابت و متغیر تولید چند واحد از یک محصول باید فروخته شود.

نقطه سربه سری به عنوان معیاری از حاشیه ایمنی در نظر گرفته می شود.

تجزیه و تحلیل نقطه سر به سری به طور گسترده از معاملات سهام و قراردادهای اختیار معامله گرفته تا بودجه بندی شرکتی برای پروژه های مختلف استفاده می شود.

نحوه عملکرد تجزیه و تحلیل نقطه سر به سری

تجزیه و تحلیل نقطه سر به سری در تعیین سطح تولید یا ترکیب فروش مطلوب هدفمند مفید است. از این بررسی تنها مدیران شرکت استفاده می‌کنند، زیرا معیارها و محاسبات استفاده شده در آن توسط طرف های خارجی مانند سرمایه گذاران، تنظیم کننده ها یا موسسات مالی استفاده نمی شوند. این نوع تحلیل شامل محاسبه نقطه سربه سری (BEP) می‌شود. نقطه سربه سری با تقسیم کل هزینه های ثابت تولید بر قیمت هر واحد منفرد منهای هزینه های متغیر تولید محاسبه می شود. هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که بدون توجه به تعداد واحدهای فروخته شده ثابت باقی می مانند.

تجزیه و تحلیل سربه سری سطح هزینه های ثابت را نسبت به سود به دست آمده توسط هر واحد اضافی تولید و فروخته شده در نظر می‌گیرد. به طور کلی، شرکتی که هزینه های ثابت کمتری دارد نقطه سربه سری فروش کمتری خواهد داشت. به عنوان مثال، شرکتی که 0 دلار هزینه ثابت داشته باشد صرفا پس از فروش اولین محصول خود و با فرض اینکه هزینه های متغیر از درآمد فروش تجاوز نکنند به طور خودکار از نقطه سربه‌سری عبور می‌کند.

ملاحظات ویژه

اگرچه سرمایه گذاران علاقه خاصی به تجزیه و تحلیل نقطه سربه سری تولید یک شرکت ندارند، ممکن است از این محاسبه برای تعیین قیمت سربه‌سری معامله یا سرمایه گذاری خود استفاده کنند. استفاده از این محاسبات هنگام معامله یا ایجاد استراتژی‌های خرید قراردادها اختیار معامله یا یک محصولات اوراق بهادار با درآمد ثابت مفید است.

حاشیه فروش

مفهوم تحلیل سربه سری به حاشیه فروش یک محصول مربوط است. حاشیه فروش مازاد بین قیمت فروش محصول و کل هزینه های متغیر است. به عنوان مثال، اگر یک کالا به قیمت 100 دلار فروخته شود، کل هزینه های ثابت 25 دلار در هر واحد و کل هزینه های متغیر 60 دلار در هر واحد باشد، حاشیه فروش محصول 40 دلار (60-100 دلار) است. این 40 دلار میزان درآمد کسب شده برای پوشش هزینه‌های ثابت باقی‌مانده را نشان می‌دهد که هنگام محاسبه حاشیه فروش در نظر گرفته نمی‌شوند.

محاسبات تجزیه‌ و تحلیل نقطه سر به ‌سری

برای محاسبه تحلیل سر به سری ممکن است از دو معادله استفاده شود. در اولین نوع محاسبه، کل هزینه های ثابت را بر حاشیه فروش هر واحد تقسیم می‌کنند. در مثال بالا، ارزش کل هزینه های ثابت را 20000 دلار فرض کنید. با حاشیه مشارکت 40 دلار، نقطه سربه سر 500 واحد می‌شود (20000 دلار تقسیم بر 40 دلار). با فروش 500 واحد، کلیه هزینه های ثابت پرداخت می‌شود و شرکت سود یا زیان خالص 0 دلاری را گزارش خواهد کرد.

در نوع دوم این محاسبات، محاسبه نقطه سر به سری برحسب درآمد دلاری حاصل از فروش با تقسیم کل هزینه های ثابت بر نسبت حاشیه فروش انجام می شود. نسبت حاشیه فروش، حاشیه فروش هر واحد تقسیم بر قیمت فروش است.

با بازگشت به مثال بالا، نسبت حاشیه مشارکت 40٪ است (40 دلار حاشیه فروش هر کالا تقسیم بر قیمت فروش 100 دلاری هر کالا). بنابراین، نقطه سر به سری برحسب درآمد دلاری حاصل از فروش 50000 دلار است (20000 دلار کل هزینه های ثابت تقسیم بر 40٪). این رقم را با ضرب نقطه سربه سری در تعداد واحد (500) سربه‌سری ضرب در قیمت فروش (100 دلار)، که برابر با 50000 دلار می‌شود می‌توان تایید کرد.