۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد پیشنهاد خرید بدانید

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۲۵
کد خبر: 710297
هرچیزی که باید در مورد پیشنهاد خرید بدانید

شرکت هایی که برای دست‌یابی به قراردادهای پروژه با هم رقابت می کنند نیز می‌توانند پیشنهاد خریدی ارائه دهند. هنگامی که خریدار پیشنهاد خریدی ارائه می‌کند در واقع مشخص می‌سازد که چقدر مایل است برای دارایی بپردازد و چقدر مایل به خرید است.

پیشنهاد خرید همچنین به قیمتی که بازارسازان برای خرید اوراق بهادار حاضر به پرداخت آن هستند اشاره دارد. اما بازارسازان برخلاف خریداران خرد باید قیمت درخواستی را نیز نمایش دهند.

نکات کلیدی

پیشنهاد خرید پیشنهادی است که یک سرمایه گذار، تاجر یا فروشنده در تلاش برای خرید یک دارایی یا رقابت برای کسب یک قرارداد ارائه می کند.

تفاوت بین قیمت پیشنهادی و درخواستی شاخص قابل اعتمادی از رابطه‌ی عرضه و تقاضا برای ابزار مالی مربوطه است.

بازارسازان برای کارایی و نقدینگی بازار بسیار حیاتی هستند.

پیشنهادهای خرید را می توان به صورت زنده، آنلاین، از طریق کارگزاری‌ها یا از طریق فرآیند مناقصه بسته ارائه کرد.

انواع پیشنهادات خرید عبارتند از پیشنهادات خرید مزایده، پیشنهادات آنلاین و پیشنهادات مهر و موم شده.

کاربرد پیشنهاد خرید

خریداران و فروشندگان به تداوم عملکرد بازار منجر می‌شوند. هریک از شرکت کنندگان بازار خرید و فروش دارایی ها را تسهیل می کند. فروشندگان نهادهایی هستند که دارایی هایی را برای خرید دیگران عرضه می کنند. خریداران کسانی هستند که قصد خرید کالا یا خدمات را دارند. این دو طرف معمولاً در مکان‌های مختلفی از جمله حراجی‌ها (زنده و آنلاین)، بازار سهام و خرده‌فروشی‌ها گرد هم می‌آیند تا تجارت خود را انجام دهند.

روند پیشنهاد خرید به بازاری بستگی دارد که این کالاها و خدمات در آن فروخته می شوند. به عنوان مثال، پیشنهاداتی که در حراجی ارائه می شوند ممکن است به صورت حضوری یا آنلاین انجام شوند در حالی که ممکن است سرمایه گذاران از طریق کارگزاران خود پیشنهاد خرید اوراق بهاداری مانند سهام را ارسال کنند. برخی از پیشنهادات خرید به صورت مخفیانه و معمولاً در پاکت‌های مهر و موم شده انجام می شوند. این فرآیند امکان مناقصه عادلانه و بدون درگیری را فراهم می کند.

در برخی موارد، ممکن است شرکت ها برای برنده شدن قراردادهای شغلی پیشنهادات خریدی را ارائه دهند. این فرآیند مناقصه شامل ارسال بسته‌های پیشنهادات به طرف‌های ذینفع است. این قراردادها ممکن است از سوی دولت‌ها یا شرکت‌های بزرگ برای ساخت زیرساخت‌ها، ساخت‌وساز و پروژه‌های دیگر در انواع صنایع مختلفی مانند صنایع زیر صادر شوند:

امنیت عمومی

فناوری اطلاعات

تحصیلات

خدمات اجتماعی

مشاوره و مدیریت

مراقبت های بهداشتی

هنر و تفریح

نگاهی عمیق به مابه تفاوت

ما به تفاوت قیمت پیشنهادی و تقاضا شاخص قابل اعتمادی برای رابطه‌ی عرضه و تقاضا برای یک ابزار مالی خاص است. به زبان ساده، هر چه علاقه سرمایه گذاران به دارایی خاصی بیشتر باشد، مابه تفاوت کمتر می شود.

در معاملات سهام، با تطابق الکترونیکی خریداران و فروشندگان مابه تفاوت قمیت پیشنهادی و درخواستی دائماً تغییر می‌کند و مقدار مابه تفاوت برحسب دلار و سنت قیمت سهام در حال معامله را منعکس می‌کند. به‌عنوان مثال، ما به تفاوت 25 سنت روی قیمت 10 دلار معادل 2.5 درصد است. اما اگر قیمت سهام به 100 دلار جهش کند، مقدار ما به تفاوت تنها به 0.25٪  قیمت سهام کاهش می یابد.

در مبادله ارزهای خارجی، ما به تفاوت استاندارد قیمت پیشنهادی و درخواستی در مظنه بین بانکی جفت ارز یورو به دلار بسته به مقدار معامله و زمانی از روزی که معامله در آن انجام می‌شود در حدود دو تا چهار پیپ (واحد حرکت قیمت در یک صرافی معین) است.

مابه تفاوت قیمت پیشنهادی و درخواستی معمولاً در طول صبح نیویورک که بازار اروپا نیز به طور همزمان برای انجام معاملات باز است، به کمترین میزان ممکن کاهش می‌یابد. به‌عنوان مثال، پیشنهاد خریدی به قیمت 1.1015 معمولاً با قیمت‌های درخواست بین 1.1017 و 1.019 همراه است. ما به تفاوت استاندارد قیمت پیشنهادی و درخواستی جفت ارز دلار به ین  در حدود 106.18 تا 106.20 است. جفت ارزهایی که حجم معاملاتی کمتری دارند معمولا ما به تفاوت بزرگ تری دارند.

بسیاری از خریداران برای تهیه کالاها و خدماتی که به دنبال آن هستند قیمت خریدی پیشنهاد می کنند. این کالاها و خدمات ممکن است شامل اوراق بهادار (سهام، اوراق قرضه و انواع دیگر سرمایه گذاری ها)، کالاها، ارزها یا هر دارایی دیگری باشند. قیمت پیشنهادی قیمت سهام برای خریدار است، در حالی که قیمت درخواستی نشان دهنده قیمتی است که فروشنده حاضر است برای انجام معامله بپذیرد. اختلاف ریاضی بین قیمت پیشنهادی و درخواسیت به عنوان ما به تفاوت شناخته می شود.

واقعیت سریع

هنگام تکمیل خرید در قیمت پیشنهادی، اگر فروشنده وجود تقاضای قوی برای محصول خود را درک کند ممکن است هم قیمت پیشنهادی و هم قیمت درخواستی معاملات بعدی به سطوح بالاتری افزایش یابند.

بازارسازان

بازارسازان که اغلب از آنها به متخصص نیز گفته می شود، برای حفظ کارایی و نقدینگی بازار حیاتی هستند. زمانی که تطابق الکترونیکی خریداران و فروشندگان که امکان خرید و فروش اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند به مشکل برخورد می‌کند بازارسازان با نمایش مظنه قیمت‌های پیشنهادی و درخواستی وارد بازار سهام می‌شوند. اگرچه متخصصان باید همیشه مظنه قیمت سهامی را که در حال معامله آن هستند اعلام کنند اما هیچ محدودیتی برای اندازه مابه تفاوت قیمت پیشنهادی و درخواستی وجود ندارد.

در بازار مبادله‌ی ارز، معامله‌گران بین بانکی به عنوان بازارساز عمل می‌کنند، زیرا جریانی مداوم از قیمت‌های دو طرفه را هم به طرف‌های مستقیم و هم به سیستم‌های معاملات الکترونیکی ارائه می‌کنند زمانی که نوسانات و عدم اطمینان بازار افزایش می یابد مابه تفاوت قمیت آنها نیز افزایش می‌یابد و آنها برخلاف همتایان خود در بازار سهام ملزم به ارائه قیمت در بازارهای با نقدینگی پایین نیستند.

انواع دیگر پیشنهادات خرید

برای ارائه پیشنهاد خرید بیش از یک راه وجود دارد. همانطور که در بالا ذکر شد، انواع مختلف پیشنهادهای خرید به محل ارائه پیشنهاد بستگی دارد. برخی از رایج ترین انواع پیشنهادات خرید در زیر ذکر شده‌اند.

پیشنهاد خرید در حراجی‌ها

حراجی ها تالارهایی هستند که خریداران متعددی را گرد هم می آورند تا برای خرید دارایی های خاصی مانند دام، کالاهای خانگی، املاک، حق مسدودسازی دارایی‌هایی فردی که مالیات خود را پرداخت نکرده است‌ و هنر با یکدیگر رقابت می کنند. این حراجی‌ها معمولا به صورت حضوری برگزار می‌شوند، اما گسترش فناوری‌ها، حراجی‌های آنلاین را به واقعیت تبدیل کرده است.

خریدارانی که در مزایده ها شرکت می کنند، برای برنده شدن دارایی از طریق فرآیند مناقصه باز تلاش می‌کنند قیمتی بالاتر از یکدیگر پیشنهاد دهند. آنها این کار را با ارائه پیشنهادهای رقابتی در تلاش برای شکست دادن سایر خریداران انجام می دهند. شخصی که بالاترین مبلغ را پیشنهاد دهد برنده حراجی است.

مناقصه آنلاین

سایت های مناقصه آنلاین درست مانند حراج های سنتی کار می کنند. سایت‌هایی مانند eBay، eBid و QuiBids  به خریداران اجازه می‌دهند تا در یک عرصه مجازی گرد هم آیند و برای محصولات و خدماتی انتخابی خود قیمتی پیشنهاد دهند.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی یک جفت عینک آفتابی طراحی شده توسط افراد مشهور را در eBay بفروشد و حراجی خاصی را با حداقل قیمت پیشنهادی شروع کند. خریداران علاقه مند می توانند تا زمان پذیرفته شدن پیشنهاد یک خریدار توسط فروشنده، مبلغی را که حاضرند در ازای خرید آن پرداخت کنند پیشنهاد دهند. این سایت‌ها معمولاً از خریداران می‌خواهند که حسابی را برای خود افتتاح کنند و ممکن است به اطلاعات کارت پرداخت نیز نیاز داشته باشند.

پیشنهادات خرید مهر و موم شده

برخلاف دو نوع مناقصه‌ای که در بالا ذکر شد، در برخی مکان ها شرکت کنندگان از مبلغ پیشنهاد رقبای خود اطلاع پیدا نمی‌کنند. این حالت در حراجی هایی با پیشنهاد مهر و موم شده روی می‌دهد.

هر حراجی با پیشنهاد مهر و موم شده زمانی اتفاق می افتد که به چند نفر از مناقصه گران پاکت هایی داده  شود تا پیشنهادات خود را در آن قرار دهند. سپس این پاکت ها مهر و موم می شوند تا هیچ یک از مناقصه‌گران دیگر نتواند آگاهانه از دیگری پیشی بگیرد تا نتیجه حراجی منصفانه‌تر باشد. فردی که بالاترین قیمت پیشنهادی را ارائه کرده باشد برنده می‌شود. این نوع مناقصه‌ها معمولاً برای قراردادها یا فروش املاک انجام می شود.

مهم:

در هنگام پیشنهاد قیمت در حراجی، مطمئن شوید که بالاتر از حداکثر قیمت پیشنهادی خود بالاتر نمی‌روید.

نمونه هایی از پیشنهاد خرید

اجازه بدهید با استفاده از دو مثال به نحوه کار فرآیند مناقصه نگاهی بیندازیم.

پیشنهاد خرید در Sotheby’s

Sotheby’s یکی از بزرگترین بازارهای هنری و کالاهای لوکس جهان است. این بازارگاه شبکه‌ای را در 40 کشور جهان اداره می کند که 44 دسته کالای مختلف از جمله جواهرات، هنر معاصر و شراب و مشروبات الکی در آن عرضه می‌شود. این سازمان هر سال بیش از 600 حراجی را به صورت حضوری، آنلاین و از طریق فروش خصوصی برگزار می کند.

در 17 ژوئن 2021 پیشنهاد خریدی به مبلغ 2.68 میلیون دلاری برنده مزایده الماس سوار نشده ای به وزن 50.03 قیراط شد.

سواری در بلو اوریجین

جف بزوس بنیانگذار آمازون یک صندلی در سفینه فضایی خود را در ماه ژوئن از طریق فرآیند مناقصه یک ماهه به حراج گذاشت. این حراجی که به صورت زنده و از طریق تلفن انجام شد در 12 ژوئن 2021 به پایان رسید. برنده نامشخص این مزایده 28 میلیون دلار پیشنهاد داد تا یکی از صندلی‌های Blue Origin را برای یک تور گشت و گذار در 20 جولای 2021 از تگزاس غربی به همراه بزوس برای خود رزرو کند.

 سخن نهایی

مناقصه‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا کالاها و خدمات را از طریق حراجی‌ها و مکان های دیگر خریداری کنند. مناقصه‌ها فرآیند رقابتی هستند که در آن دو یا چند نهاد مختلف سعی می کنند با افزایش مبلغی که مایل به پرداخت برای خرید دارایی هستند، از یکدیگر پیشی بگیرند. می توانید برای خرید انواع کالاهای مختلف پیشنهاد خرید ارائه دهید و این کار را برای خرید ملک، دام، کالاهای لوکس، آثار هنری، وسایل نقلیه و برنده شدن قراردادهای دولتی یا حتی خرید ابزارهای مالی می‌توانید انجام دهید.

ما به تفاوت قیمت پیشنهادی و درخواستی برخی اوراق بهادار مانند سهام، معمولاً نشانگر خوبی از عرضه و تقاضای موجود است. اگرچه ممکن است خرید کالای مورد نظر تمام توجه خود را به خود معطوف کرده باشد ام همیشه بایستی اطمینان حاصل کنید که در طی تلاش برای برنده شدن از حداکثر بودجه خود تجاوز نمی‌کنید.

سوالات متداول پیشنهاد خرید

چگونه می‌توان در eBay پیشنهاد خرید ارائه کرد؟

می توانید در eBay یک حساب کاربری ایجاد کنید یا به عنوان مهمان پیشنهاد خرید خود را دهید. ساده ترین راه برای ارائه پیشنهادات خود استفاده از فرآیند خودکار است. این فرآیند به شما اجازه می دهد کل مبلغی را که می خواهید برای خرید کالایی بپردازید تعیین کنید. سپس سایت به صورت تصاعدی و بدون عبور از حداکثر حد مجاز شما پیشنهادات خریدی را به نیابت از شما ارائه می دهد. اگر فرد دیگری از شما پیشی بگیرد، eBay  این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد. بدین ترتیب، می توانید در مورد تغییر یا عدم تغییر حداکثر مبلغ مجاز خود تصمیم‌گیری کنید.

چگونه می توان پیشنهاد خرید خود را در eBay لغو کرد؟

خریداران در شرایط خاص می توانند پیشنهادات خرید خود را در eBay عقب بکشند یا لغو کنند. در صورت وارد کردن مقدار اشتباه، زمانی که فروشنده تغییرات بزرگی را در توضیحات کالا ایجاد می کند یا اگر اطلاعات تماس فروشنده نادرست است، می توانید پیشنهاد خرید خود را لغو کنید. همچنین در صورتی که بیش از 12 ساعت از فروش باقی مانده باشد، پیشنهادات خرید را می‌توان عقب کشید. اگر کمتر از 12 ساعت باقی مانده است، می توانید آخرین پیشنهاد خود را لغو کنید مشروط بر اینکه آن را کمتر از یک ساعت قبل ارائه کرده باشید. اگر هیچ‌یک از این شرایط صادق نباشد می توانید با فروشنده تماس بگیرید تا ببینید آیا مایل به لغو پیشنهاد خرید شما است یا خیر.

نحوه شرکت در مناقصه‌های قراردادهای دولتی؟

چند راه مختلف برای شرکت در مناقصه قراردادهای دولتی وجود دارد برای رقابت بر سر این مشاغل ممکن است مجبور شوید شرکت خود را در سازمان یا وب سایت مناسب ثبت کنید. اکثر قراردادهای دولتی از طریق فرآیند ارسال پیشنهادات مهر و موم شده پذیرای پیشنهادات مناقصه‌گران هستند یعنی شما نمی توانید از پیشنهادات رقبای خود اطلاع پیدا کنید.

می توانید خودتان از طریق درگاه های مناقصه دولتی برای این قرارداد پیشنهاد دهید که اغلب ممکن است زمان زیادی  ببرد. همچنین می توانید از خدمات مناقصه‌ای استفاده کنید که می توانند اطلاعاتی را در مورد قراردادهای دولتی مختلف موجود در منطقه شما ارائه دهد.

استراتژی پیشنهاد خودکار در تبلیغات گوگل چیست؟

نرم‌افزارGoogle Ads  دارای یک راهبرد پیشنهاد خودکار است که بر اساس میزان احتمال کلیک افراد آنلاین بر روی تبلیغات شرکت‌ها پیشنهادهایی را به طور خودکار بر روی تبلیغات این شرکت‌ها قرار می دهد. ممکن است تبلیغ‌کنندگان بر حسب نوع تبلیغات خود اهداف متفاوتی مانند افزایش تعداد بازدیدهای از تارنمای آن‌ها و افزایش رویت‌پذیری با نشان دادن تبلیغات در بالای صفحات نتایج جست‌وجوی گوگل را دنبال کنند.

ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه چیست؟

ضمانت‌نامه‌ی شرکت در مناقصه نوعی سرمایه گذاری است که به دارنده این ضمانت‌نامه تضمین می‌کند در صورت ناتوانی مناقصه‌گر از شروع پروژه ضرر وی جبران خواهد شد. این امر به مالک پروژه اطمینان می دهد که مناقصه‌گر پس از انتخاب شدن به قرارداد پایبند خواهد بود و منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه را در اختیار دارد.